Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: PP-pool bygge  (läst 28980 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad poolarenspoolare

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 248
  • Total likes: 50
  • Kön: Man
  • Pool is the grej ;-)
    • Visa profil
SV: PP-pool bygge
« Svar #50 skrivet: oktober 15, 2019, 14:04:15:15 »
Lite mera detaljer... Tröttnade även på att passa termostatblandaren i uteduschen för minusgrader på våren och nu på hösten. (I våras frös blandaren sönder när det en natt föll under nollan..). Så jag hittade en prisvärd blandare för inbyggnad (Oras). Denna sitter nu på insidan i garaget. Utmaningen var montera förlängningsaxlar till vreden och dra detta genom väggen. Nu återstår det att dra vidare axlarna till vreden inne i duschen... inte helt lätt det heller...
8x4 PP-pool med tekniktunna, UV, MiniMaster Ph+Klor, Poolrobot Astral Pulit Advanced 3, Pahlen JetSwim Athlete, värmeväxlare till bergvärme, komposittralldäck, Nova Comfort pooltak med kanalplast och klarglasgavlar.
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=13304.0

Poolgiganten

Utloggad Hansi

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Åtvidaberg
  • Antal inlägg: 34
  • Total likes: 10
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: PP-pool bygge
« Svar #51 skrivet: oktober 16, 2019, 08:38:51:51 »
Detaljerna gör helheten - många fina lösningar på detta bygge, snyggt!  O0

Vi har vår utedusch långt från huset så den måste tas in tidigt, men visst är det skönt att duscha varmt utomhus när temperaturen har fallit lite, speciellt när det börjar bli mörkt om kvällarna. Din duschlösning blir ju perfekt!

Utloggad poolarenspoolare

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 248
  • Total likes: 50
  • Kön: Man
  • Pool is the grej ;-)
    • Visa profil
SV: PP-pool bygge
« Svar #52 skrivet: november 25, 2019, 12:39:10:10 »
Nu kör vi ;-)

Efter år av velande så blir det nu Pahlens nya jet swim Athlete. Prototypen till denna modell var jag och provsimmade i höstas. Gropen grävd och det mesta är förberett för installation. Jet swim:en ska gå att beställa direkt efter jul. Att jag gör jobbet nu är för att vattennivån är låg så att jag kan ta upp hål. Dessutom är det ingen press på att poolen ska användas, så jag kan jobba på i en lagom takt. Fortsättning följer...

Jag kollade mycket på diverse Kina-modeller som man kan få till en bråkdel av kostnaden (inklusive frakt och tull). Hittar även Pahlens gamla modell där (även dom tillverkas väl i Kina). Tyvärr ville dom inte sälja just denna modell till mig (tur för Pahlens, otur för mig). Förövrigt var det i princip omöjligt att diskutera detaljer med Kineserna (via Alibaba). Dom förstod verkligen inte vad jag frågade. Typ om vad det var för material i pumphus o s v. Dom kunde heller inte förstå mitt behov av att montera i en tunn poolvägg. Så efter mycket om och men så la jag ner detta spåret helt.
8x4 PP-pool med tekniktunna, UV, MiniMaster Ph+Klor, Poolrobot Astral Pulit Advanced 3, Pahlen JetSwim Athlete, värmeväxlare till bergvärme, komposittralldäck, Nova Comfort pooltak med kanalplast och klarglasgavlar.
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=13304.0

Utloggad ByggaNytt

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 540
  • Total likes: 103
  • Kön: Man
  • 4,5*6,75 Thermopool
    • Visa profil
    • Logger
SV: PP-pool bygge
« Svar #53 skrivet: november 25, 2019, 17:53:02:02 »
Kul men en till JetSwim O0
Hör finns en tidigare tråd när jag fixade till maskinrummet för jetSwimen:
https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=11672.0;all
4,5*6,75 Thermopool, gjuten hörntrappa & svetsad liner (Alkorplan3000 Persia Black).
Bassängutrustning: Pahlens Rostfria + Pahlens JetSwim 2000.
Cirkulation: Pahlens P01 T55 0.55kW 3-fas & sandfilter Pahlens 525.
Värme: Bergvärmepump Nibe 1115 8,5 kW med Pahlens  Maxi-Flo 120kW värmeväxlare.
Rening: Autodosering via Pahlens MiniMaster & UV-lampa Pahlens Auto-UV Titan 75W.
Automatisk vattenpåfyllning: Pahlens Nivåvakt.
Poolrobot: Zodiac RV5500.

SPA: Caldera Niagara med FreshWater Salt System.

https://familjenlindstrom.se/

Utloggad poolarenspoolare

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 248
  • Total likes: 50
  • Kön: Man
  • Pool is the grej ;-)
    • Visa profil
SV: PP-pool bygge
« Svar #54 skrivet: november 26, 2019, 11:10:20:20 »
Snyggt maskinrum "ByggaNytt"! Mitt blir något enklare. Inga gjutna väggar, bara formplyfa. Hoppas det ljudisolerar tillräckligt. Det där med ventilation känns tveksamt. Det står inget specifikt om detta i manualen. Inget inritat i montageskisserna heller. Man vill ju inte ta upp hål i onödan som släpper ut massa ljud. Tänker att jag provar utan, så får jag se hur varm motorn känns...
8x4 PP-pool med tekniktunna, UV, MiniMaster Ph+Klor, Poolrobot Astral Pulit Advanced 3, Pahlen JetSwim Athlete, värmeväxlare till bergvärme, komposittralldäck, Nova Comfort pooltak med kanalplast och klarglasgavlar.
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=13304.0

Utloggad ByggaNytt

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 540
  • Total likes: 103
  • Kön: Man
  • 4,5*6,75 Thermopool
    • Visa profil
    • Logger
SV: PP-pool bygge
« Svar #55 skrivet: november 27, 2019, 10:19:16:16 »
Jag gjöt och armerade mest för att det blir stenläggning runt poolen sen och jag håller dessutom på att uppförs ett attefalls/pool -hus bredvid poolen. Det blev då så tight att jag körde både grävmaskin + bobcat direkt på luckan till maskinrummet och det höll!
Jag har inte heller haft några värmeproblem men jag har också lite ventilation inbyggt och ljudnivån från pumpen hörs inte alls, utan det låter betydligt mer från poolsidan när jetswimen sätter fart på vattnet i poolen.
4,5*6,75 Thermopool, gjuten hörntrappa & svetsad liner (Alkorplan3000 Persia Black).
Bassängutrustning: Pahlens Rostfria + Pahlens JetSwim 2000.
Cirkulation: Pahlens P01 T55 0.55kW 3-fas & sandfilter Pahlens 525.
Värme: Bergvärmepump Nibe 1115 8,5 kW med Pahlens  Maxi-Flo 120kW värmeväxlare.
Rening: Autodosering via Pahlens MiniMaster & UV-lampa Pahlens Auto-UV Titan 75W.
Automatisk vattenpåfyllning: Pahlens Nivåvakt.
Poolrobot: Zodiac RV5500.

SPA: Caldera Niagara med FreshWater Salt System.

https://familjenlindstrom.se/

Utloggad poolarenspoolare

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 248
  • Total likes: 50
  • Kön: Man
  • Pool is the grej ;-)
    • Visa profil
SV: PP-pool bygge
« Svar #56 skrivet: december 05, 2019, 13:07:47:47 »
Jaha, nästa "vinterfix" är nästan klar. UV-lampan som medföljde min pool hade sina svagheter, konstigt nog rostade det "rostfria" röret. Fick den utbytt en gång, men med samma resultat. Eftersom anslutningarna är där dom är i tekniktunnan så är det lite jobbigt att byta till en helt annan UV-lampa. Sen vill jag inte lägga pengar på detta... Så jag lyckades få isär den gamla, och har genom lite kontakter, tillverkat ett nytt syrafast, elektropolerat rör. Nu ska jag bara få ihop allt och få det tätt.
8x4 PP-pool med tekniktunna, UV, MiniMaster Ph+Klor, Poolrobot Astral Pulit Advanced 3, Pahlen JetSwim Athlete, värmeväxlare till bergvärme, komposittralldäck, Nova Comfort pooltak med kanalplast och klarglasgavlar.
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=13304.0

Utloggad poolarenspoolare

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 248
  • Total likes: 50
  • Kön: Man
  • Pool is the grej ;-)
    • Visa profil
SV: PP-pool bygge
« Svar #57 skrivet: januari 29, 2020, 13:17:54:54 »
Nu är jetswim:en färdigmonterad. Hyggligt kallt att stå i vattnet och montera fronten! Det är bara trallen som ska dit och sista elen som ska kopplas. Sen får jag vänta till våren innan jag kan testa den på riktigt. Det blev som vanligt lite special. En "ram" som fäster i fronten på jetswim:en, som ser till att fronten är helt lodrät. Min PP-plast vägg är inte helt pålitlig vad gäller att hålla formen exakt. Som bonus kan jag finjustera vinkeln några grader om det skulle behövas.
8x4 PP-pool med tekniktunna, UV, MiniMaster Ph+Klor, Poolrobot Astral Pulit Advanced 3, Pahlen JetSwim Athlete, värmeväxlare till bergvärme, komposittralldäck, Nova Comfort pooltak med kanalplast och klarglasgavlar.
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=13304.0

Utloggad poolarenspoolare

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 248
  • Total likes: 50
  • Kön: Man
  • Pool is the grej ;-)
    • Visa profil
SV: PP-pool bygge
« Svar #58 skrivet: januari 29, 2020, 13:37:47:47 »
Sen en liten recension på jetswim:en... Jag var den första kunden som köpte denna nya modell. Det finns ett antal uppenbart klantiga saker. Här är några. Tillverkaren var så där måttligt intresserad av min feedback.

Dräneringen på pumpen sitter på fel ställe! Se bild. I manualen tycker dom att man ska demontera pumpen på vintern. Det gör ju ingen normal person. Bara att lyfta upp 20 kg ur hålet är jobbigt. Att lossa slangarna varje år är heller ingen dröm. Sen är den elektriskt en fast installation (jag har valt att sätta dit en 3-fas handske). Så jag borrade upp ett eget dräneringshål. Inte så kul att göra med tanke på vad den kostar...

Sen alla mek. ingenjörers big no no. Dubbeltätningar... I stället för att låta vatten kunna komma in (och ut vid vinterstängning) så har man skapat ett utrymme delvis fyllt med stillastående vatten. Inför vintern ska man då skruva av locket och tömma ut vattnet. Tyvärr sitter knapp-slangen där som man helst inte vill vrida upp när man skruvar dit locket. Ett helt onödigt moment som jag löste med hål genom packningen på fronten...

Sen är ju konstruktionen otroligt enkel (vilket inte behöver vara ett problem i sig). Man reglerar flödet/effekten genom att vinkla bort en del av flödet. Tyvärr ser och känns plasten väldigt klen. Hoppas den håller... Inte riktigt den robusthet som man förväntar sig för dessa pengar...

MEN - även om det finns ytterligare flera små klantigheter i konstruktionen så känner jag mig nöjd så långt ;-)
8x4 PP-pool med tekniktunna, UV, MiniMaster Ph+Klor, Poolrobot Astral Pulit Advanced 3, Pahlen JetSwim Athlete, värmeväxlare till bergvärme, komposittralldäck, Nova Comfort pooltak med kanalplast och klarglasgavlar.
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=13304.0

Utloggad ByggaNytt

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 540
  • Total likes: 103
  • Kön: Man
  • 4,5*6,75 Thermopool
    • Visa profil
    • Logger
SV: PP-pool bygge
« Svar #59 skrivet: januari 30, 2020, 11:59:43:43 »
Snygg installation O0 Svetsat rostfritt själv?

Synd på dräneringsskruvens läge men på min modell sitter den rätt (nederst). Jag låter också pumpen sitta kvar över vintern.
4,5*6,75 Thermopool, gjuten hörntrappa & svetsad liner (Alkorplan3000 Persia Black).
Bassängutrustning: Pahlens Rostfria + Pahlens JetSwim 2000.
Cirkulation: Pahlens P01 T55 0.55kW 3-fas & sandfilter Pahlens 525.
Värme: Bergvärmepump Nibe 1115 8,5 kW med Pahlens  Maxi-Flo 120kW värmeväxlare.
Rening: Autodosering via Pahlens MiniMaster & UV-lampa Pahlens Auto-UV Titan 75W.
Automatisk vattenpåfyllning: Pahlens Nivåvakt.
Poolrobot: Zodiac RV5500.

SPA: Caldera Niagara med FreshWater Salt System.

https://familjenlindstrom.se/

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag