CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Varför bara glasklart och Antracitprofiler?  (läst 3571 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad LivingQuality

Varför bara glasklart och Antracitprofiler?
« skrivet: juni 17, 2020, 12:49:38:38 »
Varför väljer 99,8% av alla kunder glasklara pooltak, låga max 1,0 m samt färgen Antracit på profilerna.
10 mm klar kanalplast är styvare och klara större laster. Glasklart i 3 mm glasklart är inte tillräckligt starkt vad än säljaren lovar här uppe i norden för laster. Välj minst 4 mm kanske vid riktigt breda pooltak 6 mm glasklart.
Man retar sig inte lika mycket på skiten som faller från himmelen på kanalplast som man gör på glasklara pooltak
Antracit profiler är känsligare för repor och vid repor då skiner aluminiumet igenom.
Kondensen och isoleringsförmågan är sämre
Se på foton tagit igår efter monteringen och idag vid lunchtid. Det ser nästan ut som klar kanalplast och det blir så mycket kondens hela tiden då poolvattnet är varmare än uteluften.
Problemet för fabrikerna är att om inga kunder väljer kanalplast så slutar de att tillverkar pooltak med kanalplast eftersom det är olika typer av profiler och lagerhållningen blir dyr om väldigt få väljer kanalplast.
Jag har själv kanalplast sedan 14 år över min pool och glasklart över mitt SPA och jag ligger i spaet och irriterar mig på allt nedfall och fågelskit och jag får ofta tvätta det.
Lars


Poolgiganten

Utloggad LivingQuality

SV: Varför bara glasklart och Antracitprofiler?
« Svar #1 skrivet: juni 17, 2020, 13:06:48:48 »
Jag undrar också varför mer än 80 % av kunderna vill ha monorail i stället för skenor på båda sidorna.
Monorail kan vara lite tungt att skjuta ihop, medan skenor på båda sidorna går pooltaket mycket lätt och behagligt mjukt för personer som inte är så starka (t.ex barn som badar alltid i vuxna sällskap och vill skjuta ifrån sektionerna) Min son har ett nytt pooltak precis som alla andra valde han glasklart, antracit profiler men med skenor på båda sidorna efter påtryckning från mig. Det fungerar jättebra och lätt att skjuta ifrån pooltaket både för vuxna och barn
Lars

Utloggad leonard

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Motala
  • Antal inlägg: 429
  • Total likes: 130
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Varför bara glasklart och Antracitprofiler?
« Svar #2 skrivet: juni 17, 2020, 17:16:49:49 »
Jag och några vänner som också har pool har ett gemensamt "problem" med våra pooltak.
Vi har alla trädäck och dubbelräls. Trä har en förmåga att röra på sig och därmed ändras positionen på rälsen. Det kan ibland leda till en viss byrålådseffekt. När vi pratat om det har vi alltid trott att monorail var lösningen på det och att det skulle vara anledningen till att köpa det.

Är det inte helt enkelt resultatet av produktutveckling? Eller finns det någon annan anledning till att kunder väljer det?
Thermopool 2.0 6x3m med hörntrappa
Pooltak, Elegance+
Zodiac pH Perfect och Chlor Perfect
BVP 200m, Nibe F1255-16 med Pool40 och 65kw VVX
Poolrobot, Zodiac RX4400

Utloggad LivingQuality

SV: Varför bara glasklart och Antracitprofiler?
« Svar #3 skrivet: juni 17, 2020, 19:01:39:39 »
De argument jag fått höra är att det ser snyggt ut och så slipper man att snubbla på någon räls på den sidan man mest vistas på. I dag har i princip alla tillverkare låga gåvänlig styrskenor men för 5 år sedan var det en räls som var mycket hög och såg riktigt ful ut och lätt att snubbla på. Nu har produktutvecklingen kommit riktigt långt fram och det tillverkas bra mycket fina nätta styrskenor till och med patenterat som hater Aludeck.
Lars

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Varför bara glasklart och Antracitprofiler?
« Svar #4 skrivet: juni 17, 2020, 19:37:25:25 »
Men Aludeck finns väl bara till de låga taken?
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Moana

SV: Varför bara glasklart och Antracitprofiler?
« Svar #5 skrivet: juni 17, 2020, 22:15:17:17 »
Skenorna är ju jättefula, oavsett om de är sköna att gå på eller inte. Antracit är absolut snyggast, i synnerhet om man har hus/staket i liknande färg.
Thermopool 7 x 3,5 m från Österlens Poolcenter
Murad helgaveltrappa
Persian Grey fabrikssvetsad mosaikliner
1 LED-lampa
Värmepump Gullberg & Jansson Q20 Inverter
Filter Cantabric 500 med glaskross
Cirkulationspump Kripsol 0,5 HK
Frekvensomvandlare
Solfolie Geobubble Sol+Guard 500 micro

Byggsida:
https://www.worldofmarie.com/blogg/pool20.html
https://facebook.com/MarieeBergqvist/albums/10157044175922951/?ref=bookmarks

Utloggad LivingQuality

SV: Varför bara glasklart och Antracitprofiler?
« Svar #6 skrivet: juni 18, 2020, 08:12:21:21 »
Erik du har delvis rätt. ett lågt Bumerang Vidar 1&2 och ett lite högre runt 0,8 - 1,0 högt som heter Lucie 1&2
1 ör monorari,l 2 är skenor på båda sidorna
Lars

Utloggad Hansi

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Åtvidaberg
  • Antal inlägg: 34
  • Total likes: 10
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Varför bara glasklart och Antracitprofiler?
« Svar #7 skrivet: juni 18, 2020, 09:55:40:40 »
Hej,
Vi har kanalplast (och antracit...), till stor del pga de skäl du nämner. Men jag börjar bli mer och er rädd för alger i kanalerna så småningom, läser om det då och då. Lars, vad är din erfarenhet här?

Utloggad LivingQuality

SV: Varför bara glasklart och Antracitprofiler?
« Svar #8 skrivet: juni 18, 2020, 10:54:21:21 »
Jag har aldrig haft alger eller växter i mina kanaler däremot har jag haft kondens i 5 - 6 kanaler. Ser ut som en vattenpelare. Orsaken är att längst ner på kanalerna skall det vara en dränerande tape och om den täppts igen av damm, små korn ålder osv så kan inte vattnet rinna ut. Kondens kommer det alltid i kanalerna men oftast på grund av solen trycker vattnet ur och blir till ånga. Jag har testat med att borra ett litet hål längst ner på kanalen och vattnet tryckets ut och sen har jag inte haft något problem i de kanalerna. Problemet uppkommer oftast om det är alltid skugga längst ner på  pooltaket eller mycket växter som gör att solen inte trycker ut vattenpelaren. Alger eller mossa har jag i hörnen av pooltaks profilerna och då kommer högtryckspumpen fram och spola bort dem. Jag kör över profilerna ca vartannat år. Jag har vita profiler och där syns smutsen väldigt tydligt. Jag har aldrig haft vad någon har skrivit ett varnade text att det kan växa i kanalerna typ långa strå eller liknande. Jag tror inte att växter kan trivas i den miljön eftersom vid många soliga dagar kan det  kommer det upp i temperatur på över 70 grader i kanalerna. Polykarbonat klarar 120 grader så där är det inget problem för plasten
Detta är min erfarenhet av kanalplast
Lars

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Varför bara glasklart och Antracitprofiler?
« Svar #9 skrivet: juni 18, 2020, 12:08:52:52 »
Erik du har delvis rätt. ett lågt Bumerang Vidar 1&2 och ett lite högre runt 0,8 - 1,0 högt som heter Lucie 1&2
1 ör monorari,l 2 är skenor på båda sidorna
Lars
Tycker att jag känner igen den här...

https://www.bumerangpooltak.se/pooltak/bumerang-klassik/

Och det är OK som vi kommit överens om att använda bilden.

Till det finns inte Aludeck väl?
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad LivingQuality

SV: Varför bara glasklart och Antracitprofiler?
« Svar #10 skrivet: juni 18, 2020, 13:15:00:00 »
Ja Erik det är troligtvis ett foto för 7 år sedan Fotot var tagit januari 2013 och är ett Klassik B för självmontage. Det måste vara i samband att jag utlyste en fototävling med fina priser och då jag fick in väldigt många fina foton på Bumerang pooltak som jag fick använda. Klassik modellerna klarar stora laster typ snö genom att Klassik har en riktig bågform (valv). Synd att inga kunder efterfråga de modellerna idag. De var de bästa pooltaken, kanske inte snygga men praktiska och långlivade

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Varför bara glasklart och Antracitprofiler?
« Svar #11 skrivet: juni 18, 2020, 19:00:24:24 »
Allt ska vara design. Sen att design gör att funktion blir lidande är det alldeles för få som bryr sig om. Inte för att saker måste vara fula, men när designen är viktigare än funktion så blir det ogilla-knappen från min sida.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad leonard

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Motala
  • Antal inlägg: 429
  • Total likes: 130
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Varför bara glasklart och Antracitprofiler?
« Svar #12 skrivet: juni 18, 2020, 22:24:35:35 »
Nja,

Vi människor är ju ärligt talat ganska fåfänga vare sig vissa vill erkänna det eller inte. Vi köper kläder som har ett visst utseende, alla kör inte Toyota, vi går till frisören osv.

Världen skulle se rätt tråkig ut om alla bara tittade på funktion. Personligen går jag igång på vällkonstruerad ingenjörskonst.
Thermopool 2.0 6x3m med hörntrappa
Pooltak, Elegance+
Zodiac pH Perfect och Chlor Perfect
BVP 200m, Nibe F1255-16 med Pool40 och 65kw VVX
Poolrobot, Zodiac RX4400

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Varför bara glasklart och Antracitprofiler?
« Svar #13 skrivet: juni 21, 2020, 20:32:11:11 »
Här är ett exempel på design före funktion...

Ska byta startmotor på dotterns bil. Den sitter under luftfilterboxen. Men designen har gjort att nosen ska vara slimmad, så det är ett rent helvete att få bort den. Var tvungen att gå in nu utan att vara färdig så att ingenting går sönder.

/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Eee

SV: Varför bara glasklart och Antracitprofiler?
« Svar #14 skrivet: juni 24, 2020, 13:59:38:38 »
Jag ger mig in i leken.

Vi beställde förra året ett tak till våran pool och då fokuserade vi mest på att få det att smälta in i omgivningen. Zink/silver färgade plåtarbete på huset avgjord. Så vi beställde silverfärgade profiler, Aluwhite om jag kommer ihåg rätt, sen blev det klar plast för att det inte fanns något annat att välja. Men upplever inte att det är några problem med isoleringsvärdet. Klart att kanalplast isolerar bättre men stora vinsten är att få stillastående luft under. Sen är klart att jag bor i södra delen av landet men haft nätter med minus utan att tappa i temperatur i poolen.

Vi hade krav på att det skulle enbart vara skena på ena sidan och att det skulle gå tungt kan jag avfärda. Rullas otroligt lätt..
Spabad Hydropool Serenity 7000
6,5x4m Tjällden pool med gaveltrappa
Persian Grey liner.
Pump Astral Sena 0,74kW
Sandfilter Mediterrano 500, 100kg Sand
Elecro G2 Titan 122kW, IVT GEO 512 Bergvärme 170m
Astral LED x2 med Plejd styrning
Isaver+ Pumpstyrning
EC Series Salt Chlorine Generator EC16
Leia pooltak 4 sektioner
Dolphin E20 poolrobot

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag