VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Pooltäckning till 2x4m budgetpool (trall?)  (läst 1339 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Viktor P

  • Gäst
Viktor P
Pooltäckning till 2x4m budgetpool (trall?)
« skrivet: april 25, 2020, 06:28:52:52 »
Hej,

Jag har tänkt köpa följande 400 x 211 m ovanmarks pool från Bestway, som barnen kan ha kul i i sommar:

Planen är att ställa poolen på en väl uppstöttad altan. Då altanen är i ett par olika nivåer är det även ganska enkelt att "bygga in" poolen i altanen, vilket jag har tänkt göra. Det kommer att bli lite som en trappa upp till poolen på alla sidor.

Nästa fråga är då pooltäckningen. Då detta är lite av ett hobbyprojekt vill jag inte lägga några stora summor.

Det som ligger närmast tillhands är att bygga 6-8 st moduler av trall, ca 60 cm breda. Varje modul är helt enkelt två reglar 95 x 45 över poolen (2 meter), med 60 cm trallbitar på reglarna. Modulerna tas av/läggs på manuellt vid varje bad. Jag har också räknat på att varje modul bör väga 30-40 kg, vilket förstås är otympligt men inte ohanterbart.

Är detta en rimlig lösning?

Ser ni någon bättre lösning för billig pooltäckning till en liten ovanmarkspool som byggs in i altanen?

Poolgiganten

Utloggad TommyC

SV: Pooltäckning till 2x4m budgetpool (trall?)
« Svar #1 skrivet: april 25, 2020, 08:38:45:45 »
Jag tror att det blir väldigt tröttsamt att bära trälocken. Det kommer antingen att begränsa badandet eller så blir locken liggande vid sidan. 40 kg bär man inte själv från ena sidan, då måste man alltid vara två.

Har du plats på kortsidorna kanske det skulle fungera med bara två större lock och små hjul undertill. Om hjulen går ner i små fördjupningar där taket ska ligga still så behövs det bara lite kraft för att dra upp locket ur parkeringsläget och förflytta det. Möbelhjul i metallbygel är billiga. Det kommer att bli problem med att metallen rostar snabbt i närheten av det klorerade vattnet. Det gäller all metall i närheten av en pool. Måla metallen som rostskydd. Täck poolen med bubbelplast innan locket läggs eller körs på plats för att minska avdunstning och därmed värmeläckage.

För att uppfylla krav på säkerhet får man nog hitta på någon lösning för att låsa locket i stängt läge.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Viktor P

  • Gäst
Viktor P
SV: Pooltäckning till 2x4m budgetpool (trall?)
« Svar #2 skrivet: april 25, 2020, 21:13:11:11 »
Stort tack för input Tommy. Altanen kommer att byggas upp mot poolen stegvis så det finns tyvärr inte plats på kortsidorna.

Men du har nog rätt i att det kan bli tröttsamt med locken. Jag har kollat mer och mer på stroppade skydd. Exempelvis detta från plastman tycker jag ser prisvärt ut, samt tillräckligt säkert för att barn i ska riskera att ramla igenom: https://plastman.se/poolskydd/stroppade-skydd/rektangulara/poolskydd-rektangular/

Antar att det kan bli tröttsamt med stropparna också, men kanske enklare än trälocken. Någon med erfarenhet av stroppade skydd?

Utloggad leonard

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Motala
  • Antal inlägg: 429
  • Total likes: 130
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Pooltäckning till 2x4m budgetpool (trall?)
« Svar #3 skrivet: april 25, 2020, 22:03:01:01 »
Gillar din idé skarpt TommyC.
Tror även att i dessa lock kan fyllas med cellplastisolering och en ångspärr i botten.
Kanske inte passar just dig, Victor P, men någon annan kanske det hjälper.
Thermopool 2.0 6x3m med hörntrappa
Pooltak, Elegance+
Zodiac pH Perfect och Chlor Perfect
BVP 200m, Nibe F1255-16 med Pool40 och 65kw VVX
Poolrobot, Zodiac RX4400

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag