CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Inkoppling av tvåfartspump  (läst 910 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad frma71

Inkoppling av tvåfartspump
« skrivet: september 20, 2023, 17:56:40:40 »
Hej,

Har tänkt koppla in en tvåfartspump (3hp) jag köpt till mitt hemmabyggda spa i rostfritt. Jag vill ju inte trycka allt vatten genom filter och värmare när jag kör på full effekt.

1) Hur kopplar man normalt in en tvåfartspump ? jag tänkte mig som i bilden nedan, några problem med det ? Något bättre sätt ?

      I filtreringsläge är kulventilen stängd (den är motorstyrd), pumpen går i låg hastighet och vattnet passerar sandfilter och värmare.
      I massageläge är kulventilen öppen och pumpen går i hög hastighet.

2) Hur fungerar en tvåfartspump rent elektriskt ? (jag vet hur man kopplar in den)




                     +------------+     +-------+
                 ====| Sandfilter |==== |Värmare|====
                 ||  +------------+     +-------+   ||
                 ||                                 ||
+--------+       ||           +------------+        ||
|        |=======||===========| Kulventil  |===========>> Till SPA
| Pump   |                    +------------+
|        |=============================================<<  Från SPA
+--------+


Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Inkoppling av tvåfartspump
« Svar #1 skrivet: september 22, 2023, 08:51:01:01 »
Kanske behöver du en fördröjning på motorn så att kulventilen hinner öppna, mycket beror på hur snabb ventilen är förstås, och hur högt trycket hinner bli i filtret, men de där filtren är inte byggda att tåla så höga tryck i normalfallet, så det skulle jag nog försöka ha koll på.
Och möjligen en "frånslagsfördröjning" på ventilen, så motorn hinner varva ned innan ventilen stängs.
Vet inte hur en tvåfartspump fungerar, möjligen dubbla lindningar?
« Senast ändrad: september 22, 2023, 08:55:26:26 av Rickard »
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Erica

SV: Inkoppling av tvåfartspump
« Svar #2 skrivet: september 22, 2023, 12:53:32:32 »
Det finns två olika principer frö tvåhastighetsmotorer. Den ena heter Dahlanderkoppling och har bara en lindning som kopplas ihop på ett sätt som liknar stjärn-triangelkoppling. Den principen fungerar endast för det fall då det lägre varvtalet är hälften av det högre varvtalet, t.ex. 2/4-poligt så varvtalen blir ca 2900 resp. 1450. Den andra principen är att man har två separata lindningar. Då kan man ha en godtycklig kombination av poltal, t.ex. 4/6 som skulle ge varvtalen ca 1450 resp. 960 rpm. Sedan finns det ju varianter med elektronisk reglering typ frekvensomriktare, men till skillnad från de två första metoderna kan man då få problem med övertoner, obefogad utlösning av jordfelsbrytare m.m. Det är inga sådana problem med en vanlig tvåhastighetsmotor.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag