CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Bergströms leca pool bygge!  (läst 17795 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Matt

Bergströms leca pool bygge!
« skrivet: augusti 13, 2007, 09:49:17:17 »
IKVÄLL KOMMER GRÄVAREN!!!! O0

Nu ska vi starta med vårat pool bygge. Efter mycket forskande har vi kommit fram till att bygga i leca är det rätta för oss.
Poolen kommer att vara 6x3 meter och värmas med en VP från Phalen.

Vi kommer att göra så mycket som möjligt själva utan att arbeta ihjäl oss.
Jag kommer att rapportera under resans gång och förhoppningsvis visa lite bilder.







Leca pool 6x3x1,5 med VP

Poolgiganten

Utloggad Eone

  • Eone
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 883
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • de ska va gött å leva...
    • Visa profil
SV: Bergströms leca pool bygge!
« Svar #1 skrivet: augusti 13, 2007, 12:13:38:38 »
4x8!!!! (om ni har plats)
Gör inte samma misstag som jag!
 O0

(Åtminstone 4x6)
6x4 meter markpool från Lagunpool 2004.
VP Pahléns 35:a. 2x300W belysning.
300 000 kr limmat, lappat och klart.

Utloggad Matt

SV: Bergströms leca pool bygge!
« Svar #2 skrivet: augusti 16, 2007, 13:17:48:48 »
Ja, då var man inte lika glad längre......

Det började fint.
Sen träffade grävaren på en STOR sten.

Jag kollade med en firma som hade mobilkranar, men det var dyrt och för trångt att komma fram till stenen.

Nu sitter jag på jobbet och väntar på att en kille ska komma och borra med en bergborrmaskin innan vi kan fortsätta med grävningen. Det kanske inte var så tokigt eftersom det regnar idag......

Är det någon som har en sån här i sin pool??  http://www.haywardnet.com/inground/products/lighting/ColorLogic_LED_Pool_Lights.cfm
Jag tycker att det verkar coolt att kunna byta färg..... O0

Keep up the good work.
Leca pool 6x3x1,5 med VP

Utloggad Matt

Bergströms leca pool bygge!
« Svar #3 skrivet: september 03, 2007, 11:46:59:59 »
Hej igen

Nu har man kommit en bit på vägen.

Gropen är klar och utfylld samt formen är guten.

Kan någon ge svar på följande?

1. När jag ska mura med leca, ska man fästa första raden i plattan med ett armerings järn.
2. Är det svårt att mura(har aldrig provat) och vad bör man tänka på.
3. Hur mycket bruk ska man ha emellan blocken. ca:1cm?
4. hur delar man blocken på ett snygga sätt

Jag har läst massor på detta fin, fina forum, men inte riktigt hitta svar på detta.

Tacksam för ideer och svar.

Länk till poolbygge.
http://s202.photobucket.com/albums/aa212/bergstroms_pool/

//Mattias
Leca pool 6x3x1,5 med VP

Utloggad HappyDigger

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Rosersberg - Norra Stockholm
  • Antal inlägg: 208
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Small boys have small toys. Big boys...
    • Visa profil
SV: Bergströms leca pool bygge!
« Svar #4 skrivet: september 03, 2007, 14:12:35:35 »
Hej Matt,

Jag stog i samma våndor sum du och hade lika mycket erfarenhet. Jag fäste första raden i bottenplattan med klippta bitar av armeringsjärn som jag borrade i uppifrån. Det var enklare än att försöka passa i dem underifrån. Att sedan mura var inte så knepigt, inte snåla med murbruk men vara noggrann med invägning och att det blir rakt. Jag körde med dubbla armeringsjärn i varje varv.

Att dela blocken - jag körde med cirkelsågen. Jag hade ett dassigt blad sittande i som det inte spelade roll om det gick sönder och sedan knackade av sista delen med en stenyxa/hammare som jag hittade i garaget.

Hur som helst var det enklare men tog mer tid än jag trodde och har efter det blivit lite fäst vid Leca som byggmaterial och den blivande tillbyggnaden blir nog i det.

Det finns säkert folk här som är mycket bättre och det finns mycket info på nätet men mest avpassat för husmurning eller för murar.

Egenbyggd pool (2006-07) i leca med barndel och inbyggd trappa och därför svetsad liner. 8m x 4,2m och 1,65 djup med pooltak från Idealcover och italiensk led-belysning. Numera vanlig klor (tidigare Baquasil) och värmer via bergvärme och värmeväxlare. Med viss sorg bytt den egna grävmaskinen mot en BMW R1200GS Adventure. Byggbilder http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=993.0]h

Utloggad Matt

SV: Bergströms leca pool bygge!
« Svar #5 skrivet: september 06, 2007, 20:50:38:38 »
Först vill jag tacka Happydigger för ett bra svar.

Här går arbetet framåt sakta men säkert.
Jag är förvånad vilken tid det tar att mura med leca.
Det är mycket bärande och ganska slitigt.

Jag tycker att jag har planerat så väl det får men det går ändå långsamt framåt....

Här kommer en status bild för att insperera andra.

Framför poolen ska pumprummet vara, med lucka i trallen.
Leca pool 6x3x1,5 med VP

Utloggad Fia

SV: Bergströms leca pool bygge!
« Svar #6 skrivet: september 06, 2007, 22:29:55:55 »
Jag har förstått att om det tar lång tid att bygga så hinner man tänka både en och två gånger på hur man vill göra så jag tror säkert att ditt bygge blir kanon. O0
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad Matt

Bergströms leca pool bygge!
« Svar #7 skrivet: september 15, 2007, 16:45:36:36 »
Hej¨

Jag har murat sista lagret leca och har idag satt dit skimmern.
Här kommer lite fler bilder från mitt bygge.

Leca pool 6x3x1,5 med VP

Utloggad bosse10

SV: Bergströms leca pool bygge!
« Svar #8 skrivet: september 16, 2007, 15:32:01:01 »
Det ser ju jättebra ut, funderar själv på samma konstruktion,
Men jag undrar om det inte behövs armering som går vertikalt eller eventuellt en stödmur på utsidan en fasad 90 grader  rakt ut från poolen.
Sedan funderade jag även på en trappa, kanske en som man gjuter in i poolen genom att spika en bakåtvänd trapp med slät undersida i plywood och sedan armera inne i trapplådan innan man sätter dit locket (undersidan). genom en öppen överkänt häller man sedan i betong, som jag har tänkt att det skall fungera, då slipper man kyfta en tung trapp på plats, för att få den vattenbeständig tänkte jag att man kunde måla med gummifärg avsedd för pooler.

Det kommer mer strax...hm.hm...

Utloggad bosse10

SV: Bergströms leca pool bygge!
« Svar #9 skrivet: september 16, 2007, 15:56:55:55 »
Ett stalltips för utsidan,
Ovanbå dräneringen läggs en fiberduk som täcker dräneringen och räcker upp till poolkanten, platonmatta mot poolen och eventuell isolering runt poolen.
fyll på med ett 10cm lager tvättat grus.
Ta sedan två tvåmeters kraftiga svartplåtar längd 2 meter per styck, ställ ned dom ca 10-15 cm ut från poolen och häng fiberduken över plåtkanten, häll sedan in tvättat grus mellan poolen och fiberduken så att fiberduken trycks mot plåten, fyll på med jord på utsidan av plåten, jobba så pö om pö tills man kommit upp till marknivån.
Nu är det dags för grävmaskinen att lyfta upp plåtarna med kätting som kopplas i ett uppskuret stort hål i plåtens överkant om man inte har tillgång till en plåtlytfkrok.
Nu är det klart 10-15 cm med tvättat grus mot polen sedan en fiberduk och utanför den jord eller fyllningsmassor.
Detta kallas ekonomi med bra resultat.



Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag