VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Träpool utan hälmärken i botten  (läst 1321 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad HenkeN

Träpool utan hälmärken i botten
« skrivet: mars 25, 2020, 19:01:33:33 »
Hej
VI funderar på att bygga en pool, och valet står mellan någon slags betongpool eller en träpool.
Säljaren av träpoolen säger att det kommer bli hälmärken i botten på poolen (dvs i isoleringen), vilket talar för en betongpool.
Sen är det ju ganska stor prisskillnad, vilket då talar för träpoolen.

Är det någon som lyckats bygga en isolerad träpool (även i botten) utan att få hälmärken efter en sommar med många hopp från kanten?
Eller ska jag bara släppa det, och hålla med säljaren att om ett år så har man hälmärken över hela botten, så då syns det ändå inte så mycket?
 

Poolgiganten

Utloggad hemirg

SV: Träpool utan hälmärken i botten
« Svar #1 skrivet: mars 26, 2020, 07:53:09:09 »
Varför ska du isolera botten? Smaken är ju olika men jag skulle skippa isoleringen och satsa på en gjuten platta för att få en stabil grund istället. Eller lägg pengarna istället på att stoppa värmeförlusten uppåt med ett bra isolerande poolskydd. Det är ju där den stora värmeförlusten sker.
8x4m Aqvispool med pooltak, saltklorinator, UV och fjärrvärme.

Utloggad HenkeN

SV: Träpool utan hälmärken i botten
« Svar #2 skrivet: mars 26, 2020, 08:38:30:30 »
Jo, det där kan ju alltid diskuteras. Men allt annat lika, dvs samma pooltäckning så borde det inte vara en nackdel att isolera grunden. Det är ju bra mycket varmare att ställa sig på en frigolitbit än att stå med fötterna direkt på marken. Men jag köper absolut argumentet om att det finns en vits att ha en stabil grund.

Men om man skulle gå på träpoolsalternativet, finns det någon som har en lösning på att slippa hälmärken i isoleringen?

Utloggad Erica

SV: Träpool utan hälmärken i botten
« Svar #3 skrivet: mars 26, 2020, 09:02:38:38 »
Isolera gärna även nedåt - det sparar helt klart energi - olika hur mycket beroende på vad som finns under poolen. Vi har en inomhuspool men isolerade med 20 cm frigolit nedåt när vi byggde.

Hälmärken kan du slippa om du lägger skivor av vattenfast plywood under linern - en bekant till oss gjorde så, MEN för att inte skarvarna melllan skivorna skall bli synliga får man göra något trix i skarvarna. jag tror han skruvade tunna plåtar med försänkt skruv - det var många år sedan han byggde den så jag kommer inte precis ihåg detaljerna. Men jag vet att han inte fick några hälmärken i sin pool. En annan fördel är ju att risken för att något punkterar linern minskar om du har en hård yta under, ev. med ett tunt foamlager emellan. Vi diskuterade för länge sedan här på forumet om det var risk för att punktera linern om man t.ex. har poolparty och några hamnar i poolen med högklackat. Slutsatsen var väl att en viss risk finns om det bara var sand under, medans risken var minimal om det var hårt underlag.

Utloggad Oneill

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 411
  • Total likes: 121
  • Kön: Man
  • Det blev bad i maj 2019
    • Visa profil
SV: Träpool utan hälmärken i botten
« Svar #4 skrivet: mars 26, 2020, 12:54:16:16 »
Isolera och gjut så får du en stabil och hård platta. sen kan du ju välja hur tjockt du ska gjuta.
en isolerad betongplatta under är aldrig fel även om du har träpool.
Thermopool 4x8m med helgaveltrappa, persia grey liner, rosfria detaljer, RGB- LED belysning, Värmepump KMP-Smart 12, UV-lampa, Pooltak Flat R1 från Qualitypool. Styrning av pool och belysning via Fibaro
Byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=14932.0

Utloggad Poolisen

SV: Träpool utan hälmärken i botten
« Svar #5 skrivet: april 01, 2020, 19:53:13:13 »
Vi har träpool med sandbotten och går in på 4 säsongen nu. Vi har inga problem med hälmärken, trots barn och grannbarn som badar. Det finns lite gropar men det är absolut inget som syns från kanten, ingen av oss har i alla fall tänkt på det.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan