CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Solfångare och tryckfråga  (läst 1450 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad gurkburk

Solfångare och tryckfråga
« skrivet: juni 30, 2015, 16:49:07:07 »
Ett problem har uppstått. Jag har sedan tidigare Texsun solfångare. I år har jag köpt en ny pump. Intex största 9500 liter per timme.
Ställer jag bypassen som följde med solfångarna på helt öppet läge så blir trycket i solfångarna för stort. Slangarna till solfångarna är ganska långa, men trycket blir för stort i alla fall.
Nu tänkte jag skaffa mig en "riktig" bypass med tre ventiler. Trycket TILL solfångarna kan jag ju enkelt begränsa, men kommer trycket i returen vara för stort att jag inte får igenom något vatten? Det kommer ju vara 38 mm slangar 2 meter från bypassen tillbaka till inloppet och där är trycket ganska stort då hålet genom linern (Intex rörpool) är ganska litet. Har i höst funderat på att göra om inloppet till samma som de gråa polerna och då  borde trycket i returslangen sjunka avsevärt.
Dimension One Nautilus
Intex 457x122 (16 kubiks rörpool)

Poolgiganten

Utloggad gurkburk

SV: Solfångare och tryckfråga
« Svar #1 skrivet: maj 29, 2017, 14:46:33:33 »
Nu är inlopp och utlopp ändrade, men trycket sjönk inte nämnvärt och problemet kvarstår.
Jag skall mig till att beställa en by-pass på vattenbutiken och en unionskoppling 50mm lim/2" utvändig gänga som enligt utsago skall fungera med Intex 38mm slangar med invändig 2" slang som anslutning.
Vad tusan är det då som kommer att täta?
Intex slangar tätar ju med en packning på "hansidan". En unionskoppling har ju ingen packning...
Frågeställningen något annorlunda, men orkar inte skapa en ny tråd...
Dimension One Nautilus
Intex 457x122 (16 kubiks rörpool)

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag