VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Intex "nya" (?) solvärmematta  (läst 20145 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad gurkburk

Intex "nya" (?) solvärmematta
« skrivet: juni 14, 2015, 11:29:49:49 »
Någon som testat Intex 28685 (Hittar ingen bra länk till produkten)? Googlesökning Toys R Us
1. Hur är kvalitén?
2. Hur parallell-koppla?
3. Montera på ställning?

P.S. Diskussioner om huruvida solfångare är värdelösa och att man kan lägga pengar på en pump kan tas i annan tråd tack.
Dimension One Nautilus
Intex 457x122 (16 kubiks rörpool)

Poolgiganten

Utloggad Mickelin

SV: Intex "nya" (?) solvärmematta
« Svar #1 skrivet: juni 16, 2015, 21:55:13:13 »
Jag har köpt två stycken men inte kopplat in ännu. Kvaliteten känns bra, bättre än de från Biltema som jag köpte för två år sedan. Ventiler och beslag känns också ok. Man kan koppla upp till sex stycken i serie enligt manualen, kräver förstås rejäl pump. Jag tänker lägga upp dem på taket. De finns också på Bauhaus för 299kr. Samma pris på Toys just nu på rean, annars 399kr.

Utloggad gurkburk

SV: Intex "nya" (?) solvärmematta
« Svar #2 skrivet: juni 17, 2015, 17:34:36:36 »
Sex i serie verkar lite konstigt. Verkningsgraden på den sista i serien måste ju vara väldigt liten.
Dimension One Nautilus
Intex 457x122 (16 kubiks rörpool)

Utloggad Mickelin

SV: Intex "nya" (?) solvärmematta
« Svar #3 skrivet: juni 17, 2015, 21:49:34:34 »
För att det inkommande vattnet redan är så pass uppvärmt menar du? Länge sedan jag räknade på sånt där, men du har säkert rätt. Ska prova serie och parallell och se om det är någon skillnad. Måste bara få upp poolen först...

Utloggad gurkburk

SV: Intex "nya" (?) solvärmematta
« Svar #4 skrivet: juni 18, 2015, 10:47:12:12 »
Fanns det med kopplingar för att kunna parallellkoppla?
Dimension One Nautilus
Intex 457x122 (16 kubiks rörpool)

Utloggad Mickelin

SV: Intex "nya" (?) solvärmematta
« Svar #5 skrivet: juni 18, 2015, 14:26:48:48 »
Ja, det finns med en kort slang och klämmor. Det finns också en inbyggd by-pass ventil i mattan så att man kan reglera flödet genom värmeslingan

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Intex "nya" (?) solvärmematta
« Svar #6 skrivet: juni 18, 2015, 15:06:22:22 »
Man skall absolut parallellkoppla om det är möjligt av utrymmesskäl, annars förlorar man omedelbart verkningsgrad.
Ingen ide att testa för att se om det blir skillnad, du lär säkert få ut varmare vatten om du kör seriekopplat, men lägre flöde och mindre effekt.
Slangstumpen som medföljer kan väl bara vara avsedd för seriekoppling, annars skulle det varit 2 t-kopplingar till varje matta, eller i vart fall en.
« Senast ändrad: juni 18, 2015, 15:10:07:07 av Rickard »
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Varmtibadet

SV: Intex "nya" (?) solvärmematta
« Svar #7 skrivet: juni 23, 2015, 22:15:13:13 »
Om någon har hunnit testa dessa och kan ge ett utlåtande vore jag tacksam.
Jag har ett garagetak på ca 15m2 där jag skulle kunna placera några stycken - OM de gör någon nytta?? (min pool 5,49x2,74x1,32m)

EDIT: Jag hittade manualen nu och där står det att man inte får/kan sätta dessa ovanför vattennivån i poolen. Varför inte? Fungerar det generellt inte med solfångare?
« Senast ändrad: juni 23, 2015, 23:34:39:39 av Varmtibadet »

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Intex "nya" (?) solvärmematta
« Svar #8 skrivet: juni 24, 2015, 07:56:13:13 »
Jag har Texsun solvärmemattor, liknande som dessa men bättre kvalitet.
De ger ca 390 W/m2 om vädret är kanonfint och det inte blåser för mycket. (Vi har runt 32 grader varmt i poolen)
De kan ge upp till det dubbla just när vi startat poolen på våren när vattentemperaturen är runt +4 grader, om vädret är riktigt fint.

Rent generellt brukar man rekommendera att solfångarnas storlek skall vara minst 50% av poolens yta för att få dräglig temp i vattnet, större yta ju längre norrut man bor.
Samt en vettig styrning.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Varmtibadet

SV: Intex "nya" (?) solvärmematta
« Svar #9 skrivet: juni 24, 2015, 23:00:39:39 »
Nog måste man väl kunna ha dessa monterade på ett tak? (dvs högre än vattennivån??)

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan