VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Gul kant på poolen ovanför vattenlinjen  (läst 2630 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Fridajoho

  • Gäst
Fridajoho
Gul kant på poolen ovanför vattenlinjen
« skrivet: augusti 16, 2020, 17:35:48:48 »
Sedan en vecka tillbaka har det uppstått en jämn rand i gul nyans på poolen ovanför vattenlinjen. Den känns inte hal eller kladdig. Utan bara som en missfärgning. Vad kan detta bero på? Och några tips på vad jag får bort det med? Det är en ovanmark pool på 3000 liter. Så ingen större.
Blev lite nojjig att de var algbildning. Men syns inget i vattnet överhuvudtaget.

Och en helt annan fråga, badkläder som blir gul/gröna beror det på för hög klorhalt? 🤔

Tack för svar.

Poolgiganten

Utloggad leonard

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Motala
  • Antal inlägg: 429
  • Total likes: 130
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Gul kant på poolen ovanför vattenlinjen
« Svar #1 skrivet: augusti 16, 2020, 18:04:51:51 »
Hej,

Min samlade erfarenhet av andras problem som de beskriver liknande brukar oftast komma fram till två olika rotorsaker.

1. Din pool är inte täkt. Din omgivning pollinerar mycket och hamnar på vattenytan. Det är alltså pollen.

2. Du har barn som badar i poolen. Barn kissar i vattnet, även de som säger att de inte gör det. Kloret reagerar med urin och bildar trikloraminer som sedan upplevs som en gul missfärgning. Om du har hög klorförbrukning så törs jag nästan garantera att detta är din rotorsak.

Oavsett vilken rotorsak som skapar ditt problem så är korrigeringen densamma. Chockklorera i kombination med mekansik rengöring. Använd borsten du fick med och om du har en robot, låt den skrubba vattenlinjen.

Förebygg sedan genom att tvinga barnen ta paus för toabesök och eller täck poolen när den inte används
Thermopool 2.0 6x3m med hörntrappa
Pooltak, Elegance+
Zodiac pH Perfect och Chlor Perfect
BVP 200m, Nibe F1255-16 med Pool40 och 65kw VVX
Poolrobot, Zodiac RX4400

Fridajoho

  • Gäst
Fridajoho
SV: Gul kant på poolen ovanför vattenlinjen
« Svar #2 skrivet: augusti 16, 2020, 18:54:19:19 »
Hej!
Tack för ett väldigt utförligt svar. Jag har två barn som badar mycket i den, så alternativ två är väl inte helt omöjligt. Även om de nekar  ;)
Kan ju oxå vara naturen runt om som gör sitt. Dock täcker vi den varje kväll. Och öppnar upp först när den ska användas igen.
Jag har en liten tanke om solkräm / sololja kan orsaka detta fenomen också? Det kom nämligen förra helgen efter att några vänner varit här och de använde just sololja. Den var gulaktig i tonen också.  Vi själva använder hög barn solkräm.

Utloggad leonard

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Motala
  • Antal inlägg: 429
  • Total likes: 130
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Gul kant på poolen ovanför vattenlinjen
« Svar #3 skrivet: augusti 16, 2020, 19:12:21:21 »
Kan inte så mycket om krämer eller oljor, så jag ska inte uttala mig för mycket om det. Det är förstås bra att ha för vana att ta en dusch innan man badar precis som i simhallen.

Jag kan inte tänka mig att att dina kläder blir gula av kloret iallafall. Klorin är ju blekmedel. Om du är orolig för höga eller låga värden kommer du få mer hjälp om du mäter och postar resultatet. Normalt är det bra att ha koll på pH, Cya, fritt resp bundet klor och temp. Mätvärderna står i relation till varandra, om ett ändras kan andra påverkas osv. Men det kanske låter krångligare än vad det är. När man mäter är mitt tips att göra fler mätningar på raken för att bättre säkra att ditt resultat är rätt.

För övrigt kvarstår min tidigare rekommendation, chockklor och skrubba. Samt försök se till att hindra skräp, krämer och annat att hamna i poolen.
Thermopool 2.0 6x3m med hörntrappa
Pooltak, Elegance+
Zodiac pH Perfect och Chlor Perfect
BVP 200m, Nibe F1255-16 med Pool40 och 65kw VVX
Poolrobot, Zodiac RX4400

Fridajoho

  • Gäst
Fridajoho
SV: Gul kant på poolen ovanför vattenlinjen
« Svar #4 skrivet: augusti 16, 2020, 19:16:19:19 »
Till höger är vanligt kranvatten och till vänster är poolvattnet. Jag ser att både pH och kloret är ett snäpp för högt.
Är rädd vattnet blir mjölkigt om jag chock klorerar när det redan är höga värde.  :-\

Utloggad leonard

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Motala
  • Antal inlägg: 429
  • Total likes: 130
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Gul kant på poolen ovanför vattenlinjen
« Svar #5 skrivet: augusti 16, 2020, 19:41:04:04 »
Sorry men bilden på dina mätstickor säger mig ingenting.

Du bör posta mätvärden i sifferform och då gärna alla de jag skrev om tidigare. Om du inte kan mäta allt så posta det du vet. Sedan är det bra om du är tydlig med om du menar fritt, bundet eller totalt när du skriver kloret.
Thermopool 2.0 6x3m med hörntrappa
Pooltak, Elegance+
Zodiac pH Perfect och Chlor Perfect
BVP 200m, Nibe F1255-16 med Pool40 och 65kw VVX
Poolrobot, Zodiac RX4400

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Gul kant på poolen ovanför vattenlinjen
« Svar #6 skrivet: augusti 18, 2020, 22:44:38:38 »
Hej,
Du bör skaffa något som mäter totalklor för att få koll på bundet klor.
Om inte kan man känna badhusdoften. Då är det dags att tillsätta ännu mer klor.

Tror på leonard under punkt 2.

Roger





Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan