VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Fråga om dränering  (läst 5042 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad erikola

Fråga om dränering
« skrivet: februari 19, 2008, 09:47:05:05 »
Halloj
Jag undrar vad man behöver göra om man har grundvattnet på 120 (skall gräva till 140 så vattnet kommer jag att stöta på). Räcker det att ha en stenkista en bit bort och leda dit dräneringsrören eller hjälper inte det???

Poolgiganten

Utloggad suezen

SV: Fråga om dränering
« Svar #1 skrivet: februari 19, 2008, 20:08:39:39 »
Att leda vattnet till en stenkista kommer bara att fungera om grundvattennivån på platsen för stenkistan är lägre än vad den är vid poolen, annars kan du ju inte få fall dit och i så fall behöver du pumpa dit det med hjälp av en dränkbar pump.




Utloggad Nisse

SV: Fråga om dränering
« Svar #2 skrivet: mars 08, 2008, 05:37:19:19 »
Borde väl funka gör stenkistan 2,5-3m djup då har du fall och
plats för en del vatten och i med en dränkbar pump

Vet inte grundvatten nivån hos oss men pumpen i stenkistan går nog minst en gång i timmen
året runt.

mvh Nisse


Utloggad Carlos de sol

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 1083
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Härligt med Pool vid bra väder
    • Visa profil
SV: Fråga om dränering
« Svar #3 skrivet: mars 08, 2008, 11:04:16:16 »
Borde väl funka gör stenkistan 2,5-3m djup då har du fall och
plats för en del vatten och i med en dränkbar pump

Vet inte grundvatten nivån hos oss men pumpen i stenkistan går nog minst en gång i timmen
året runt.

mvh Nisse


Hej nisse!
är det någon idé att pumpa bort vattnet så ofta eftersom det återkommer till samma nivå
hela tiden.
Har själv testa detta och dan efter jag pumpat så är det tillbaka igen verkar ju som man bara förflyttar vattnet
runt skall nu vänta en längre tid så får vi se hur högt det når tror grundvatten nivån är högre nu
//carlos de sol ;)
Pensionerade bor i Mälardalen, Eskilstuna:
Unipool från Folkpool byggd 1989, tiokantig /Rund 5,5 m, 4 st solfångare från Folkpool samt Poolfixaren,  automatisk styrning till solpaneler från Primastar, Sandfilter,
Saltgenerator från Intex Nordic,
Luftvärmepump (Vertikalpump) SPF-68 från svenska poolfabriken (Gullberg&Jansson)

Utloggad jjboy

  • www.2jo.se
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Hässleholm
  • Antal inlägg: 517
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Bada när du vill!
    • Visa profil
    • Följ mitt bygge!
SV: Fråga om dränering
« Svar #4 skrivet: mars 08, 2008, 14:15:01:01 »
Jag har ingen stenkista utan mitt vatten rinner ner i en brunn som jag sen pumpar iväg till det kommunala systemet. Min pump går också med jämna mellanrum. Men det är bättre att den håller borta vattnet runt poolen än att ha det ständigt ligger kvar. Vattnet kyler ner och eftersom det hela tiden är i rörelse så kommer det ju nytt kallt vatten hela tiden.

Grundvatten nivån är ju svår att ändra på, så man får vara nöjd att pumpen tömmer när det börjar bli högt.
Nu är poolen och stenar på plats.
En glasfiberpool 5*3,1*1,55 med tak, jetstream och värme.
Följ mitt bygge!
http://www.stensmar.se/fotoalbum/poolbygget/index.html

Utloggad Carlos de sol

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 1083
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Härligt med Pool vid bra väder
    • Visa profil
SV: Fråga om dränering
« Svar #5 skrivet: mars 08, 2008, 16:24:56:56 »
Jag har ingen stenkista utan mitt vatten rinner ner i en brunn som jag sen pumpar iväg till det kommunala systemet. Min pump går också med jämna mellanrum. Men det är bättre att den håller borta vattnet runt poolen än att ha det ständigt ligger kvar. Vattnet kyler ner och eftersom det hela tiden är i rörelse så kommer det ju nytt kallt vatten hela tiden.

Grundvatten nivån är ju svår att ändra på, så man får vara nöjd att pumpen tömmer när det börjar bli högt.
Hej igen!
jag har också en fin brunn där vattnet samlas sedan pumpar jag det till kommunens dagvattenbrunn så det borde inte vara samma vatten som återkommer utan nytt vatten rinner till
//carlos de sol ;)
Pensionerade bor i Mälardalen, Eskilstuna:
Unipool från Folkpool byggd 1989, tiokantig /Rund 5,5 m, 4 st solfångare från Folkpool samt Poolfixaren,  automatisk styrning till solpaneler från Primastar, Sandfilter,
Saltgenerator från Intex Nordic,
Luftvärmepump (Vertikalpump) SPF-68 från svenska poolfabriken (Gullberg&Jansson)

Utloggad Eone

  • Eone
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 883
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • de ska va gött å leva...
    • Visa profil
SV: Fråga om dränering
« Svar #6 skrivet: mars 09, 2008, 00:58:23:23 »

christ...


grundvatten, pumpar, stenkistor, fallhöjder och dräneringsproblem...

Ibland får jag gå fram till mitt fönster för att kolla att poolen faktiskt
ligger kvar där ute....

 :)



6x4 meter markpool från Lagunpool 2004.
VP Pahléns 35:a. 2x300W belysning.
300 000 kr limmat, lappat och klart.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan