VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Funderingar kring poolbygge  (läst 11547 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad mofajenko

SV: Funderingar kring poolbygge
« Svar #10 skrivet: juli 29, 2008, 16:09:43:43 »
Hej Lugai,

Här kommer lite kostnader du bör ta i beaktning i samband med den länk du bifogade.

Jag har en 5*10m pool så kostnaderna får du justera därefter. Tar bara med exempel på dyra kostnader. >:(

1. Grävning för mig...Jag känner grävmaskinisten så det var inte så dyrt men eftersom jag ändå fick frakta bort 103m3 lösa kubik med jord (10 lass), lera samt sand så gick det på ca 30.000kr

2. Betong till min pool gick det åt ca 12,5 m3 till plattan samt 8,5 m3 till väggarna och trapp. Eftersom min pool är långt in på gården så behövdes pumpbil vid 2 tillfällen. Totalt ca 50.000:- (varav pumpbilen 2 ggr ca 14.000.-). Viktigt att ta i beaktan är att jag hade 20% i rabatt på betongen!

3. Armering hade jag 3000 i budget för...ha ha :D, tro det eller ej men det gick på dryga 13.000:-! <antman>. Förutom mattorna i plattan behöver du C-järn samt L-järn. C-järn för att naja ihop mattorna under där väggen kommer att vara samt L-järn som armerar ihop väggen med plattan. Sedan behöver du 12mm "stick" som du najar i L-järnen vilket blir de vertikala armeringen som du fäster all den horisontala armeringen som du lägger i varje liv av frigolit block. I pris exemplet så blir det 6 varv för en pool på 1,5m. Sista varvet upptill lägger man 2 rader armering uner blocket samt 2 rader över blocket "I-balk" för hållfastheten.

Det jag skriver är inte vad man måste göra utan bara vad jag rekommenderar....Har set ten del exempel på när man inte har lagt armeringsmattorna omlott viket man "SKA" [500mm för hållfastheten]. Finns säker pengar att tjäna på genvägar men är man villig att chansa när det kostar så mycket som det gör?

Här är länken till dom som tillverkar blocken i Tyskland....Köper du den genom återförsäljare i Tyskland skulle jag ej bli förvånad om du fick det för halva priset.

http://www.isostone.de/

/Fredde

Poolgiganten

Utloggad lugaid

SV: Funderingar kring poolbygge
« Svar #11 skrivet: juli 29, 2008, 18:44:28:28 »
Tack för infon mofajenko

De va väl lite mer än va ja suttit å räknat på, grävningen å bortforsling av material kommer ja iofs lindrigare undan, men betongen trodde ja inte va så dyr.  :o

Var köpte du din armering om man får fråga?

Utloggad mofajenko

SV: Funderingar kring poolbygge
« Svar #12 skrivet: juli 29, 2008, 18:57:40:40 »
Inga problem jag hjälper så länge jag kan och har kunskap ;)

Mattorna samt längderna (8 & 10mm ringankare) köpte jag på byggmax. "Stick" (1470mm, 12mm), C-järn samt L-Järn köpte jag av firman jag handlade blocken av. De hade på lager och det var faktisk billigare än jag kunde köpa från Byggmax och redan färdigbockat, samt att de ej lagerför 12 mm ringankare på byggmax. Eftersom jag har 2 mattor kvar kostade det 12.000:-, fel av mig :D

Lycka till!

Utloggad lugaid

SV: Funderingar kring poolbygge
« Svar #13 skrivet: juli 29, 2008, 19:01:03:03 »
Vilken typ av betong använde du?

Utloggad mofajenko

SV: Funderingar kring poolbygge
« Svar #14 skrivet: juli 29, 2008, 20:36:45:45 »
Till platta användes C28/35 (K40) - 16 sten, vibbfri
Till väggar användes C28/35 (K40) - 8 sten, halvflyt (anledning är att formtrycket blir för högt [i PS blocken] om man använder samma som till plattan.

/Fredde

Utloggad Pea

SV: Funderingar kring poolbygge
« Svar #15 skrivet: juli 30, 2008, 09:54:54:54 »
tänk på att mofajenkos pool är betydligt större än du planerat, till min platta som blev 4.6*7.8 så gick det åt exakt 6 kubik. den blev då ca 17cm vilket räcker mer än väl. 15cm räcker om du är noga med med makadamen under. jag behöve iofs ingen pump bil utan det räckte med en vanlig ränna på 9m. min betong (C28/35 vibbfri, frosttålig) kostade 12.000, om du inte behöver pumpbil borde du landa på 20-25.000 för betongen till hela poolen. kostnad för liner kan ju springa iväg ordentligt om du inte tänker till när du bestämmer form för poolen. billigast är att köpa en liner från fabrik och då är det svårt att få med trappa, en mosaik liner på ca 8*4 kostar runt 17.000, ska du svetsa på plats så räkna med runt 50.000.

det kanske inte räcker riktigt med 100k för en pool med isoblock men den blir grymt bra, annars är alternativet att mura med leca billigare och funkar ypperligt, men det är lite mer jobb fast dina timmar är ju rätt billiga  ;)

ska springa bort och kolla om grannen som hyrde formar är hemma igen.
Pool nr1: Palmyra ovanmarkare från Poolmans.
Pool nr2: Egenhändigt murad med lecasten, 7.2*4*1.45 med mosaik liner.
värmer med Maxitemp 51 och renar med Baquacil.

Utloggad lugaid

SV: Funderingar kring poolbygge
« Svar #16 skrivet: juli 30, 2008, 10:14:15:15 »
De borde väl funka å hänga i en glasfiber trapp som dom gör i dom andra packetpoolerna?

Tyvärr så kommer ja inte ifrån pump bil så ja har börjat kolla lite på leca pool igen för å få ner kostnaderna lite.
« Senast ändrad: juli 30, 2008, 10:17:40:40 av lugai »

Utloggad Pea

SV: Funderingar kring poolbygge
« Svar #17 skrivet: juli 30, 2008, 11:26:25:25 »
en "hängtrapp" kostar ju ca 25.000 och borde spräcka din budget med råge. lecapool är billigaste sättet att bygga en pool med lång livslängd men också jobbigast. om du ska klara dig på 100k så glöm trappan och bygg en 8*4 och beställ färdig liner med snapinlist.

om du ska mura med leca så se till att du får skimmern med lång hals, den från Astral är kanonbra. personligen gillar jag inte skruvkopplingar till slangen, limkopplingarna funkar kanonbra och är lättast att få täta men dom ska torka 1 dygn innan man släpper på vatten. använd inte pemslang, den är skitsvår att jobba med, köp slangpaket från ex poolstore istället, jag köpte nästan alla tillbehör där, bra priser och service.

sandfilter och pump har jag behållt från min gamla palmyra från poolmans, filtret kostar 2.900 och är helt ok, ca 80kg sand. pumpen är jag helnöjd med, tror inte det finns någon tystare som inte är vattenkyld.
grannen har en pahlens pump som låter betydligt mer. tror min pump kostar 4.100 på poolmans. annars är det väl "astral super sprint" pumpar som gäller.

och satsa på baguacil iställer för klor, minst lika lätt om inte lättare och så slipper man röda ögon m.m.
Pool nr1: Palmyra ovanmarkare från Poolmans.
Pool nr2: Egenhändigt murad med lecasten, 7.2*4*1.45 med mosaik liner.
värmer med Maxitemp 51 och renar med Baquacil.

Utloggad lugaid

SV: Funderingar kring poolbygge
« Svar #18 skrivet: juli 31, 2008, 11:29:42:42 »
Kolla www.livingquality.se
Där kan du få ett hyfsat paketpris

Hittar bara plastpooler hos dom.

Utloggad lugaid

SV: Funderingar kring poolbygge
« Svar #19 skrivet: juli 31, 2008, 17:58:19:19 »
En annan tanke som dök upp, finns de några risker men en leca pool som ligger 1-1,5 meter från källar väggen?

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan