Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Ph som konstant stiger  (läst 3990 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad matbl

SV: Ph som konstant stiger
« Svar #20 skrivet: september 11, 2023, 17:27:04:04 »
Jadu, man diskuterar ju aldrig kalciumhårdheten när man pratar värden. Om det pajar liner osv bör ju detta kanske vara en grundpelare att titta över för alla med kommunalt vatten som ofta är mjukt?

Det känns som att ska man ha koll på LSI är det helt plötsligt en massa parametrar att mäta..
Japp, det verkar så.

Temp, pH, TA och TH (och CYA om man har det). Så en till parameter, TH.


Poolgiganten

Utloggad Fellow

SV: Ph som konstant stiger
« Svar #21 skrivet: september 11, 2023, 18:35:26:26 »
Spännande med detta då dock.

Utloggad matbl

SV: Ph som konstant stiger
« Svar #22 skrivet: september 11, 2023, 19:06:09:09 »
Det är fel. Kalcium har nämligen ersatt numera förbjudna ämnen i linerns färg. Så vattnet kommer att dra ut kalcium ur linern.

Så fort nya mätstickor har kommit så jag kan veta vad jag ska ha i och hur mycket så ska jag se om jag får ordning på pH genom att höja TH.

Utloggad Fellow

SV: Ph som konstant stiger
« Svar #23 skrivet: september 11, 2023, 19:37:08:08 »
Beställde faktiskt stickor och dropp för o mäta kalciumhårdhet och sen även en TDS-mätare.

Får prova mig fram nu. Men man kanske inte ska snöa in sig att man VILL ha ett PH lägre än 7.5 fast jag tycker ju att man blr kunna "bestämma" så vandrar mitt upp hela tiden.
« Senast ändrad: september 12, 2023, 07:21:46:46 av Fellow »

Utloggad matbl

SV: Ph som konstant stiger
« Svar #24 skrivet: september 12, 2023, 13:06:59:59 »
Jag är nöja om jag kan få ner mitt stabilt till 7.5-7.6. Just nu 8.2...

Utloggad Fellow

SV: Ph som konstant stiger
« Svar #25 skrivet: oktober 02, 2023, 17:27:33:33 »
Hej, en liten uppdatering gällande stigande pH för mig.

Har ställt upp min aseko till 7.8, tänkte se när den stannar. Startade på 7.3 denn 24e september och har idag 7.67 i PH enligt Asekon. Möter jag dock med poollab 2.0 och en autocheck har jag sedan den 24e september inte ändrat värdet ett dugg. Med lite mätosäkerhet så har den pendlat mellan 7.3 och 7.4 i ph men det ligger alltså stabilt. Stickor säger 6.8 till 7.0. Har dock kallt vatten nu, 17-18 grader men vad jag förstår bör ju kallare vatten visa högre ph.

Min slutsats är att min aseko är defekt. Den stiger i värde trots att sanningen är att det är stabilt. Har gjort säkert 20 mätningar totalt på de 8 dagarna som gått och alla visar likvärdigt.

Så ska få hjälp med kontakta pahlen och förhoppningsvis tar de in och byter min enhet helt. Något plåster på såren för alla 1000-lappar i tabletter och tusenlappar i syra som gått åt och granulat...

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag