CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Läckande kopplingar  (läst 20827 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Lennart

Läckande kopplingar
« skrivet: juni 06, 2010, 19:39:35:35 »
Börjar äntligen få ordning på poolområdet och håller på för fullt att skruva trall. Innan jag började med reglarna så kollade jag om kopplingar och armaturer höll tätt, jag upptäckte då att en koppling till inloppet droppade lite grann. Nu när jag ändå har kopplingen i dager så vill jag ju inte återfylla och lägga trall över utan att täta läckan. Problemet är bara vad jag ska använda och täta med, jag har PVC slang med limmade kopplingar. Är det någon som något tips???
Ny poolare

Poolgiganten

Inloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Läckande kopplingar
« Svar #1 skrivet: juni 06, 2010, 19:50:54:54 »
Svårt att täta, kan du inte kapa slangen och sätta dit en ny koppling och göra det ordentligt denna gång?
Det kan gå ta isär också, och sedan slipa bort alla limrester och göra om det, men det har jag aldrig testat, tycker inte det känns bra att göra nåt halvdant och sedan gräva över det och bygga in det med trall...  ;)
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad awasen

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekerö, Stockholm
  • Antal inlägg: 987
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Bara resten kvar nu då...
    • Visa profil
SV: Läckande kopplingar
« Svar #2 skrivet: juni 07, 2010, 09:01:56:56 »
Hej,
jag har samma problem... jag har lämnat en "låda" runt inloppet så jag ska komma åt och fixa det. Det är i gängorna mellan rör och inlopp det läcker för mig (för lite rörtejp).

Jag tänkte testa med vulktejp nu för att se om det blir tätt...

Nästa alternativ är att lägga i vinterpluggar i inloppen, stänga ventilen från VP och såga av och sen skarva i. Någon sa att man kan värma kopplingen och försöka dela den sen.

//Anders
AQVIS Kidney 20, Dallas Excellence pooltak, bergvärme med Pahlens HiTemp 75kw, saltklorinator

Utloggad Stroker

SV: Läckande kopplingar
« Svar #3 skrivet: juni 07, 2010, 17:41:58:58 »
Jag hade mycket problem med läckande kopplingar i början.  Jag värmde försiktigt och lirkade och vred till det  lossade samt limmade ihop igen efter att ha gjort rent. Detta fungerade bra i de flesta fall dock inte med varianten koppling-till slang där det inte fanns slang nog för att kapa en bit (i genomföringen in till källaren). Där satte jag en koppling som gich in i slangen och som jag då sen kunde spänna fast med en rostfri slangklämma istället. Denna har varit tät i 9 år tillsammans med alla de andra kopplingarna så visst funkar det.
Problemet i mitt fall var att jag var för snabb med att sätta igång vattnet då kopplingarna krävde en del timmars torktid. Kommer inte ihåg idag hur länge men det var ett bra tag jag fick vänta minns jag men sen var dom täta. Vissa  kopplingar var svåra och dessa sågade jag bort , värmed loss rörstumpen ibland med ett skarvstycke då slang eller rör annars blev för kort och limmade sen om.
7.5x3.6x1.5 linerpool med värme

Utloggad Fixaren

  • Kunnig
  • ****
  • Antal inlägg: 75
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Värme Gullberg o Jansson 9,2 Kw
    • Visa profil
SV: Läckande kopplingar
« Svar #4 skrivet: juni 07, 2010, 21:49:01:01 »
Jag har haft en del små läcker som jag har fixat på följandevis.

1 Tappa ner vattnet om det går alternativt släpp trycket där kopplingen sitter
2 Blås rent med tryckluft
3 Rengör området där det läcker med tangit rengörare
4 Kontrollera så inget vatten finns kvar där limmet skall fästa
5 Lägg en ny limsträng utan på befintlig
6 Låt härda ett dygn annars håller det inte, måste härda ihop med befitligt lim

Det har fungerat för mig vid samtliga tillfällen.

(Vid värmning och slipning finns risk för utfall av isocyanater så ha bra ventilation!)
/Fixaren
/Fixaren
gh

Utloggad Johan.L

  • Nu pool ägare
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Löddeköpinge
  • Antal inlägg: 354
  • Total likes: 19
  • Kön: Man
    • Visa profil
    • http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=4928.0
SV: Läckande kopplingar
« Svar #5 skrivet: juni 07, 2010, 23:44:33:33 »
Jag hade en liten läcka i en skarv vid värmepumpen ( en droppe/s )
jag gjord precis som Fixaren och det fungerade perfekt.
/ Johan
PP pool 4x8 med 2 poollampor , Klasik B pooltak från Living Quality och en värmepump från Gullberg & Jansson

Utloggad Lennart

SV: Läckande kopplingar
« Svar #6 skrivet: juni 22, 2010, 23:16:45:45 »
Efter att ha provat ett flertal olika lim som enligt alla experter ska gå att täta läckor med och till och ska gå att limma under vatten med har jag gett upp. Nu är det nya kopplingar och rör samt nya inloppsventiler monterade och återfyllt. Nu ska bara den sista biten trall skruvas dit sen kan badsäsongen börja lagom till semestern.
Ny poolare

Utloggad awasen

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekerö, Stockholm
  • Antal inlägg: 987
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Bara resten kvar nu då...
    • Visa profil
SV: Läckande kopplingar
« Svar #7 skrivet: juni 23, 2010, 08:31:43:43 »
Jag fick min ena läckande koppling tät med vulkaniserande tejp. Lade på ett lager först som bas, läckan minskade. Torkade torrt nästa dag med hushållspapper och lindade ett varv till. Det har hållit nu över en vecka. Tejpen lär ju släppa här förr eller senare och jag måste göra om det "på riktigt" men jag hoppas kunna klara "säsongen"...  ::)

//Anders
AQVIS Kidney 20, Dallas Excellence pooltak, bergvärme med Pahlens HiTemp 75kw, saltklorinator

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag