CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Dagstemp 2008  (läst 105700 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Dagstemp 2008
« Svar #130 skrivet: maj 31, 2008, 22:04:15:15 »
Årets första riktiga bad, drygt 32 grader...
HÄRLIGT!

Efter 12 timmars jobb på Examenscupen http://www.hemmings.nu/index.php?mitten=exa så var det riktigt skönt att hoppa ned i badet, barnen, och grannarnas barn, tyckte likadant.

Det ÄR härligt med pool, man blir lika häpen varje år, och jag vidhåller att poolinvesteringen är den bästa/mest prisvärda investering vi gjort.  O0
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Poolgiganten

Utloggad Samses

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Saltsjö-Boo
  • Antal inlägg: 412
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Dagstemp 2008
« Svar #131 skrivet: juni 02, 2008, 08:33:32:32 »
Hade mellan 29 och 30 dagtid hela helgen. VP står på 28, men solen tar hand om resten.

Richard, jag ser att det skiljer minst 2 grader på temp före och efter din vvx. Jag hade en fråga för några dagar sedan som handlade om att jag hade ca 2 grader varmare i poolen än vad min värmepump visade. Min sensor för pooltemp ligger i skimmerkorgen. Bedömer Du att det är rimligt att poolvattnet kan tappa 2 grader på väg till värmepumpen. I och för sig går ju vattnet genom ca. 10 meter slang, men också genom filtret som står i mitt garage och där är det betydligt svalare än ute.
Pool: Folkpool 3,5 x 7, värms med luftvärmepump

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Dagstemp 2008
« Svar #132 skrivet: juni 02, 2008, 11:36:11:11 »
Jag har samma fenomen som dig.
Har en tempgivare som kostar flera tusen kronor och som skall ha en mätnogrannhet på bara några tiodels grad när, min pooltermostat slår av på 31 grader och på vid 30 grader, mäter jag tempen i skimmern så ligger tempen där 1.5-2 grader högre än vid mätstället vid filtret, jag har därför kompenserat tempvisningen somjag redovisar i min signatur så att den visar den temp som är i skimmern, inte vid filtret.
Min slutsats är att tempen faller en del i slangen (i marken) och i sandfiltret, exakt hur mycket är svårt att veta, de flesta vanliga termometrar som jag kontrollmätt med har ju bara en nogrannhet på 0.5-1°C...

Kan tillägga att jag mätt resistansen direkt på givaren (PT100) och det finns inga felkällor i omvandlare eller pooltermostat.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad RLA

  • en sybarit som är
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 967
  • Total likes: 0
  • Jag är inte dum, har bara otur när jag tänker.....
    • Visa profil
SV: Dagstemp 2008
« Svar #133 skrivet: juni 02, 2008, 12:19:57:57 »
Hade mellan 29 och 30 dagtid hela helgen. VP står på 28, men solen tar hand om resten.

Richard, jag ser att det skiljer minst 2 grader på temp före och efter din vvx. Jag hade en fråga för några dagar sedan som handlade om att jag hade ca 2 grader varmare i poolen än vad min värmepump visade. Min sensor för pooltemp ligger i skimmerkorgen. Bedömer Du att det är rimligt att poolvattnet kan tappa 2 grader på väg till värmepumpen. I och för sig går ju vattnet genom ca. 10 meter slang, men också genom filtret som står i mitt garage och där är det betydligt svalare än ute.

Jag har svårt att tro att man tappar 2 grader på 10 meter, speciellt om vattnet snurrat ett tag, då är ju marken uppvärmd och förlusterna torde bli mindre.
Vad gäller Rickárds siffror så uppfattar jag siffrorna som att VP är igång, före/efter vxl!
Har ingen pool längre!!

Men den vi hade såg ut så här: http://www.lager.st/wilma/pool/pool.htm

Utloggad Samses

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Saltsjö-Boo
  • Antal inlägg: 412
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Dagstemp 2008
« Svar #134 skrivet: juni 02, 2008, 13:58:39:39 »
Jag tyckte också att det verkade mycket med att tappa två grader på en så pass kort sträcka, men det kanske det inte är. Den kringliggande marken kyler ju även om slangen avger viss värme. Dessutom så borde ett filter som står svalt kyla en del när vattnet pressas genom det, även det också värms upp. Det är väl vid uppvärmningen av den svalare marken och filtret som tappet sker. Det tappet fortsätter ju hela tiden efter som "kylan" tillförs kontinuerligt.
Pool: Folkpool 3,5 x 7, värms med luftvärmepump

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Dagstemp 2008
« Svar #135 skrivet: juni 02, 2008, 14:09:50:50 »
De temperaturer som syns i min profil avser precis som RLA skriver före/efter vvx.
Men jag har ca 2 grader lägre temp efter att vattnet gått genom marken/filtret precis som Samses upplever att han har, vet inte om det är troligt (det går ju ett rejält flöde) men jag har i alla fall försökt mäta med flera olika termometrar och de ger alla i princip samma indikation, en diff på 1.5-2°C.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Housedad

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 865
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Dagstemp 2008
« Svar #136 skrivet: juni 02, 2008, 21:52:25:25 »
Hej,

Nu kommer min favorit formel. det går ät 1,17 kwh att värma en kubik vatten en grad. Antag att det skall avges likea mycket för att
kyla en kubik en grad. Vet inte hur mycket du snurrar vattnet med säg 4 ggr på ett dygn poolvolym ca 4*8*1,4 = ca 45 M3
45M3 passerar röret 4 ggr per dygn = 180 M3 som flödar genom röret, alla dessa kubik tappar då säg 1,5 grad vid passagen genom röret.

Det borde blir 180 * 1,5 * 1,17 = ca 316 kwh i avgiven energi. Om pumpen går 24 timmar är det en effekt på 316/24 = ca 13 kw som röret ger....

Det verkar helt enkelt totalt orimligt att man skulle tappa 1,5 grad i röret om ovanstående beräkningar har ngn som helst anknytning till verkligheten.

Men som antytt ovan är ju uträkningen baserad på ett antagande som jag inte vet om det stämmer, hur som helst tycker jag att det verkar helt orimligt
att konstant förlora så mycket i röret.

/ Housedad
9 x 4,5 x 1,40 ca 60 M3 Vikingpool från AquaGripp, roman end trappa 3m mitt på långsidan. Uppvärmning med VP Gullberg & Jansson GJPACW1V-30

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Dagstemp 2008
« Svar #137 skrivet: juni 02, 2008, 23:50:27:27 »
Mmm, jag är benägen att hålla med.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Samses

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Saltsjö-Boo
  • Antal inlägg: 412
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Dagstemp 2008
« Svar #138 skrivet: juni 03, 2008, 08:12:57:57 »
Visst ser Din beräkning solid ut och jag tycker också att det är ett kraftigt tapp.

Då är vi åter på mysteriestadiet.
Pool: Folkpool 3,5 x 7, värms med luftvärmepump

Utloggad overlander

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Sundsvall/Sweden
  • Antal inlägg: 49
  • Total likes: 0
  • Kön: Kvinna
    • Visa profil
SV: Dagstemp 2008
« Svar #139 skrivet: juni 04, 2008, 17:53:53:53 »
Startade värmen igår kväll 16 grader i vattnet nu ett dygn senare har vi 26 grader.
Bra med stor värmepump.
Funderar på Spabad

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag