CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Behöver man gräva ner PEM-rör?  (läst 3355 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Nyodlarn

Behöver man gräva ner PEM-rör?
« skrivet: juli 01, 2007, 19:31:12:12 »
Hej allihop,
jag har köpt ett hus med en markpool (8x4m) som stått obrukad de senaste två säsongerna. Nu tänker jag sätta fart på grejorna igen och jag börjar med att byta bräddavlopp och två inlopp. Till inloppet gick det tidigare kopparrör och från bräddavloppet är det PEM-rör 50 mm draget/nergrävt. Nu har jag grävt upp alla rör och byter ut dem till PEM 50 mm rakt av.

Min fråga är, behöver jag gräva ner alla rör till någorlunda frostfritt djup eller kan jag låta den sista delen av rören (som löper under trallen) ligga ovan jord? Finns det några nackdelar med detta.

Jag har ca 10 meter mellan pump/sandfilter och pool. Pump/sandfilter står i garaget så första biten måste grävas ner.

Hälsningar, Nyodlarn

Poolgiganten

Utloggad aromata

SV: Behöver man gräva ner PEM-rör?
« Svar #1 skrivet: juli 01, 2007, 21:42:47:47 »
Du behöver inte gräva ner den. Har du en PVC- eller metallkoppling på sträckan så får du bara tänka på de inte tål frost om de är vattenfyllda. Slangen tål allt.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag