VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Uppvärmning med PEM-slang  (läst 1559 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Torparn61

Uppvärmning med PEM-slang
« skrivet: juli 24, 2022, 09:20:57:57 »
Hej ni kunniga, behöver lite hjälp av er!

Vi har skaffat en pool som rymmer ca. 17kbm.
Badkruka som jag är så vill jag ha så varmt som möjligt, men till en billig peng.
Poolen är för att kolla om en pool är något för oss, om vi kommer använda den frekvent så bygger vi
troligen en nedgrävd pool med värmepump osv.
Så för att kunna höja tempen några grader har jag fått rekommendationen att testa med PEM-slang, upplagd på vårt garagetak.
- Undrar nu vilken dimension man bör ha på slangen?
- Likaså vad för pump som klarar att transportera vattnet 5 meter på marken och sedan 3 meter upp på taket,
och givetvis slangens längd?

Poolgiganten

Utloggad TommyC

SV: Uppvärmning med PEM-slang
« Svar #1 skrivet: juli 24, 2022, 10:07:39:39 »
Glöm solfångare och skaffa värmepump om ni vill bada i varmt vatten. Poolvärmepump fungerar bra under sommarsäsongen. Solfångare fungerar inte när det är molnigt. PEM-slang är tänkt att grävas ner och tål inte höga temperaturer. Läs specen på slangen före köp.
https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=11159.msg84412#msg84412
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad lillebrormats

  • Pool är livet!
  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Världsmetropoolen Sjöbo
  • Antal inlägg: 37
  • Total likes: 9
  • Kön: Man
  • Bad i Juni, 2020. Inomhuspool 5,5 x 2,6M.
    • Visa profil
SV: Uppvärmning med PEM-slang
« Svar #2 skrivet: juli 25, 2022, 08:46:06:06 »
Vi har en något större pool än er och har solfångare (30 m2 matta) på taket, och det funkar! Men, så fort solen går i moln så kyler den ner poolvattnet. Så den används bara när det är klar sol och vindstilla, min personliga uppfattning är att det är både bortkastad tid och pengar att använda enklare solfångare. Om ni ändå skall börja med att känna er fram huruvida pool är något för er, så lägg hellre pengarna på en billig luftvärmepump för att få lite bättre temperatur i vattnet.
Platsbyggd inomhuspool med grå & blå mosaik, gaveltrappa och skvalpränna.
Baddjup på 1,5M, vattenfall och djupblå poolbelysning.
Sandfilter, 75W UV-Ljus och solcelldriven saltklorinator.
Värmer med Hydro-Pro 13 vp och solfångare.

Utloggad aromata

SV: Uppvärmning med PEM-slang
« Svar #3 skrivet: juli 25, 2022, 20:57:46:46 »
Jag hade dubbla 32 mm PEM (gods 2mm) som låg i spiral. Max 4 kvm. Täckte med glas men går lika bra med klar plast. Pool 4x8 m.

Det kändes tydligt att varmt vatten kom ut. Vi badar bara när det är varmt och soligt och då upplevde jag att det gjorde skillnad.

Men ytan var för liten och borde vara ca 16 kvm, dvs halva poolens yta. Sen växte träden och allt hamnade i skugga.

Man rekommenderar halva poolen yta men om man täcker med glas eller klar plast kan man kanske minska den ytan. Med täckning får du heller inte så mycket avkylning mulna och regniga dagar.

Nästan allt mitt vatten gick genom slangarna hela tiden, dag som natt.

Utloggad Erica

SV: Uppvärmning med PEM-slang
« Svar #4 skrivet: september 03, 2022, 23:55:17:17 »
Ja glasen (alt. plast) ger ju en rejäl förbättring men i gengäld finns det risk för överhettning om man inte tänkt till ordentligt. Men slang utan övertäckning får man klart lägre verkningsgrad men i gengäld inte överhettningsproblem. De senare kan uppstå om det är kraftig sol och cirkulationen är stoppad av någon anledning.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan