Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Lägre elpris eller bättre verkningsgrad ?  (läst 1590 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad nyburjare

Lägre elpris eller bättre verkningsgrad ?
« skrivet: juni 07, 2022, 18:36:38:38 »
Finns säkert någon expert här gällande denna fundering .

Är det ekonomiskt att köra värmepumpen på natten då elpriset minst är hälften mot dagtid , ibland bara 1/4 del av dagspriset .

Lufttemperaturen är ju betydligt lägre, troligen minst halva temp mot dagtid vilket innebär att verkningsgraden på värmaren såklart blir sämre och man får mindre varmt vatten per Kw .

Men kan man göra en uppskattning på detta ? om det ger mer än de kostar eller tvärtom

Poolgiganten

Utloggad TommyC

SV: Lägre elpris eller bättre verkningsgrad ?
« Svar #1 skrivet: juni 07, 2022, 21:13:54:54 »
Jag gjorde en grov jämförelse nu. Min uppfattning är att elpriset under natten jämfört med under dagen ofta skiljer mycket mer än en faktor 4. Det är ju inte ovanligt att pris före skatter ligger under 20 öre/kWh under natten och 150 öre/kWh eller mer under dagen.
Just det närmaste dygnet verkar avvika från detta mönster https://www.nordpoolgroup.com/en/Market-data1/Dayahead/Area-Prices/ALL1/Hourly/?view=table

Om COP är 6 på dagen och 4 på natten så behöver elpriset på natten vara under 4/6 eller 33% lägre än elpriset på dagen för att det ska löna sig att prioritera nattkörning. Korrekta data över COP vid olika luft- och vattentemperaturer är svåra att hitta för många VP.
Erik hade ett exempel här: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=11134.msg83694#msg83694

Sen är det väl lite fler faktorer som spelar in som att när solen tittar fram tidig förmiddag och laddar på med 1kW/m2 så kanske den grad i vattentemperatur som man tappat under natten snabbt är återvunnen. Å andra sidan behövs knappast VP då om man har pooltak eller annan bra isolering. Sent på hösten blir det ju väldigt annorlunda liksom en regning sommar.  <hmm>

Edit: det gäller förstås att man har timdebitering för att det ska göra någon skillnad när på dygnet man kör VP. Har man inte det så är det bättre att låta den stå still på natten.
« Senast ändrad: juni 07, 2022, 21:36:54:54 av TommyC »
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad nyburjare

SV: Lägre elpris eller bättre verkningsgrad ?
« Svar #2 skrivet: juni 07, 2022, 21:33:04:04 »
Du menar rörligt elpris när du skriver timdebitering. Jo de har vi ju.. men om man inte har de skriver du bättre att den får gå på natten? Du menar på dagen?

Utloggad TommyC

SV: Lägre elpris eller bättre verkningsgrad ?
« Svar #3 skrivet: juni 07, 2022, 21:37:44:44 »
Jag menade så, jag skrev stå på natten, ändrade nu till stå still på natten så blir det kanske lite tydligare.

Med rörligt elpris har ofta avsetts rörligt på månadsbasis. I alla fall fram till elpriskaoset denna vinter men nu kanske betydelsen håller på att ändras?
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Per Eriksson

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Linköping Bankekind
  • Antal inlägg: 51
  • Total likes: 5
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Lägre elpris eller bättre verkningsgrad ?
« Svar #4 skrivet: juni 11, 2022, 13:21:16:16 »
Du menar rörligt elpris när du skriver timdebitering. Jo de har vi ju.. men om man inte har de skriver du bättre att den får gå på natten? Du menar på dagen?

Rörligt elprisavtal och timprisavtal är inte alls samma sak, för att du ska dra nytta av att styra din förbrukning till lågprisperioder på dygnet måste du ha timprisavtal.

Utloggad henrik79

SV: Lägre elpris eller bättre verkningsgrad ?
« Svar #5 skrivet: juni 13, 2022, 09:00:23:23 »
En tilläggsfråga... kan man öht räkna med något tillskott från solen om man har ett ljusgrått rib cover? Det är ju typ 2 dm mellan vattenytan och täcket, och känner jag på undersidan av täcket en solig dag är det riktigt varmt, men det är ju luft mellan täcket och vattenytan. Luften mellan täcke och vatten blir ju ganska varmt, men jag antar att det inte blir som att lägga bubbelplast på ytan och låta solen skina på denna?

Undrar då hur kombinationen buubbelplast + rib cover blir... gissningsvis håller den värmen inne bättre, men solens påverkan blir vad då?

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Lägre elpris eller bättre verkningsgrad ?
« Svar #6 skrivet: juni 13, 2022, 10:06:38:38 »
Lite off-topic, men vi har ett ribcover av modellen där man kan byta ut sektionerna mellan alurören, jag funderar allvarligt på att beställa en ny sektion (för test) som är gjord av vanlig växthusplast, helt transparent, just för att få till solfångareffekten.
Vi har hela poolområdet inhägnat och med glasräcke och barnsäkra grindar, så vi behöver inte nödvändigtvis ha en person-säker pooltäckning.
Vår pooltäckning är halvtransparent blå, men det mesta av solenergin går nog tyvärr inte ned i vattnet.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad aromata

SV: Lägre elpris eller bättre verkningsgrad ?
« Svar #7 skrivet: juni 13, 2022, 11:54:43:43 »
Lite off-topic, men vi har ett ribcover av modellen där man kan byta ut sektionerna mellan alurören, jag funderar allvarligt på att beställa en ny sektion (för test) som är gjord av vanlig växthusplast, helt transparent, just för att få till solfångareffekten.
Vi har hela poolområdet inhägnat och med glasräcke och barnsäkra grindar, så vi behöver inte nödvändigtvis ha en person-säker pooltäckning.
Vår pooltäckning är halvtransparent blå, men det mesta av solenergin går nog tyvärr inte ned i vattnet.

Jag tror att du har rätt. En transparant duk skulle göra stor skillnad. Berätta gärna hur det går!

Men en ribcover typ, oavsett färg, borde isolera ganska bra. Ingen avdunstning och en bra luftspalt.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan