VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Måste jag ha korrekta värden i ett spabad som bara står?  (läst 2191 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad JappOkejJa

Måste jag ha korrekta värden i ett spabad som bara står?
« skrivet: november 24, 2021, 16:08:08:08 »
Jag har ett spabad som står ute som jag för närvarande inte använder och nog inte kommer använda på kanske 6 månader gissar jag. Jag tömde det nyligen och fyllde på med nytt vatten och la i några klor tabletter, men jag gjorde nu en mätning och det fanns inte något klor kvar (vilket är konstigt eftersom jag inte badat i det?). PH värdet och alkaliniteten var även för låg. Min fråga är dock om jag måste ha korrekta värden för klor, ph och alkanitet när jag inte använder badet och det bara står? Har det inställt på ca 27 grader.

Poolgiganten

Utloggad Telekiter

SV: Måste jag ha korrekta värden i ett spabad som bara står?
« Svar #1 skrivet: november 25, 2021, 10:41:06:06 »
Hej. Även om du inte badar så måste du hålla rätt halter av kemiska produkter i badet. Struntar du i det så kommer du snart få grönt vatten och ett bad fullt av alger och bakterier. Det går ju förståss ha det så, men det blir en hel del jobb (byta vatten och rengöra) när du väl ska använda badet igen.

/Urban.

Utloggad JappOkejJa

SV: Måste jag ha korrekta värden i ett spabad som bara står?
« Svar #2 skrivet: november 25, 2021, 14:37:34:34 »
Hej. Även om du inte badar så måste du hålla rätt halter av kemiska produkter i badet. Struntar du i det så kommer du snart få grönt vatten och ett bad fullt av alger och bakterier. Det går ju förståss ha det så, men det blir en hel del jobb (byta vatten och rengöra) när du väl ska använda badet igen.

/Urban.

Gäller det alla värden, alltså både klor, ph och alkalinitet?

Utloggad leonard

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Motala
  • Antal inlägg: 429
  • Total likes: 130
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Måste jag ha korrekta värden i ett spabad som bara står?
« Svar #3 skrivet: november 25, 2021, 17:50:13:13 »
Jag vet inte vilka tabletter du använder eller vad du menar med klor. Är det fritt, bundet eller totalt du mäter?
Om mitt vatten ska stå under längre tid vill jag absolut ha mina mätvärden rätt. Du kommer få problem annars. Även vid temperaturen du har, bakterier trivs och vill föröka sig där.
Mitt råd är att chocka och se till att du får stabila värden på rätt nivåer, om inte så kommer problemen som ett brev på posten.
Thermopool 2.0 6x3m med hörntrappa
Pooltak, Elegance+
Zodiac pH Perfect och Chlor Perfect
BVP 200m, Nibe F1255-16 med Pool40 och 65kw VVX
Poolrobot, Zodiac RX4400

Utloggad Telekiter

SV: Måste jag ha korrekta värden i ett spabad som bara står?
« Svar #4 skrivet: november 26, 2021, 10:51:31:31 »
Kemin hör ihop och påverkas av varandra så man ska hålla alla värden rätt.

Utloggad SingingSailor

SV: Måste jag ha korrekta värden i ett spabad som bara står?
« Svar #5 skrivet: november 27, 2021, 11:32:46:46 »
Klor bryts ned i höga temperaturer även om du inte badar. Se till att alltid ha mätbart fritt klor i vattnet. Sänk temperaturen så mkt du kan så behöver du inte klorera lika ofta.
Intex pool 5,5x2,7x1,3m. Värmd med Lesol solpaneler samt pelletspanna.

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Måste jag ha korrekta värden i ett spabad som bara står?
« Svar #6 skrivet: december 02, 2021, 21:09:31:31 »
Jag har ett spabad som står ute som jag för närvarande inte använder och nog inte kommer använda på kanske 6 månader gissar jag. Jag tömde det nyligen och fyllde på med nytt vatten och la i några klor tabletter, men jag gjorde nu en mätning och det fanns inte något klor kvar (vilket är konstigt eftersom jag inte badat i det?). PH värdet och alkaliniteten var även för låg. Min fråga är dock om jag måste ha korrekta värden för klor, ph och alkanitet när jag inte använder badet och det bara står? Har det inställt på ca 27 grader.
Hej,

Om du inte ska bada är bästa alternativet att tömma spabadet.
Torka och kyla är bäst för att inaktivera eventuell tillväxt i badet. Om du ändå har badet fyllt med vatten är det bara att gilla läget med desinfektion och rätt pH.

Som Singingsailor sa är det en fördel om vattnet är kallt.

MVH
Roger

Utloggad Telekiter

SV: Måste jag ha korrekta värden i ett spabad som bara står?
« Svar #7 skrivet: december 09, 2021, 10:33:45:45 »
Även om Roger har rätt i att det bästa, ur en kemisk synvinkel, att tömma badet så skulle jag absolut undvika det i det längsta. Det är mycket svårt att få ett spabad HELT tomt. Det finns risk att det blir kvar lite vatten i rören eller i pumparna inunder, och då är risken stor att dessa fryser sönder under vintern.

/Urban.

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Måste jag ha korrekta värden i ett spabad som bara står?
« Svar #8 skrivet: december 09, 2021, 12:58:53:53 »
Även om Roger har rätt i att det bästa, ur en kemisk synvinkel, att tömma badet så skulle jag absolut undvika det i det längsta. Det är mycket svårt att få ett spabad HELT tomt. Det finns risk att det blir kvar lite vatten i rören eller i pumparna inunder, och då är risken stor att dessa fryser sönder under vintern.

/Urban.

Hej Urban,

Du har helt rätt i det Du skriver. Det kanske är detta som skiljer spaägare och poolägare?
Att tömma rören/slangar från vatten.

Själv använder jag tryckluft för att få bort det sista vattnet.

Kanske borde spaägare göra samma sak för att undvika det du skriver om?

MVH
Roger


Utloggad Telekiter

SV: Måste jag ha korrekta värden i ett spabad som bara står?
« Svar #9 skrivet: december 09, 2021, 13:21:41:41 »
Även om Roger har rätt i att det bästa, ur en kemisk synvinkel, att tömma badet så skulle jag absolut undvika det i det längsta. Det är mycket svårt att få ett spabad HELT tomt. Det finns risk att det blir kvar lite vatten i rören eller i pumparna inunder, och då är risken stor att dessa fryser sönder under vintern.

/Urban.

Hej Urban,

Du har helt rätt i det Du skriver. Det kanske är detta som skiljer spaägare och poolägare?
Att tömma rören/slangar från vatten.

Själv använder jag tryckluft för att få bort det sista vattnet.

Kanske borde spaägare göra samma sak för att undvika det du skriver om?

MVH
Roger

Jo det är nog det enda alternativet om man vill få bort allt vatten. Men jag undrar om man kan va säker på att få bort vattnet även om man använder tryckluft. Det finns väl risk att man bara blåser vattnet runt mellan olika rör. Fast det kanske funkar ändå. Det är bara en min misstanke, liksom.

/Urban.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan