CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Tips på dräneringspump  (läst 1003 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MrHood

Tips på dräneringspump
« skrivet: november 06, 2021, 20:34:38:38 »
I våras när vi byggde poolen så införskaffades en dränkpump från Jemofix för kunna tömma gropen under bygget. Under sommaren så körde vi den även i brunnen för dräneringen.

Nu när vi ska vinterstänga så upptäcker vi att pumpen har gått sönder och löser ut säkringen direkt.

Så, söker helt sonika en pump till vettigt pris som är gjorde för köras som kontinuerlig dräneringspump.

Följdfråga på ämnet, hur gör man på vintern? Fryser inte utloppet på slangen från pumpen?

Poolgiganten

Utloggad PeeWee

SV: Tips på dräneringspump
« Svar #1 skrivet: november 08, 2021, 17:53:52:52 »
Vi har en dräneringsbrunn vid poolen som kom med en riktig dränpump förinstallerad. Utloppet är ett par dm under markytan och riskerar att frysa som du säger. Det gjorde den också första vintern men vi fick också kondens i elanslutningen som löste ut jf-brytaren. Vi har installerat en värmekabel på utloppsröret ända från pumpen som är ca 2m ner i marken och ut till dagvattenröret. (runt rör och värmekabel satte jag rörisolering) Det frös rätt bra i vintras under några veckor och det tog sin tid att tina upp sen. Det här med brunn känns som en riskkonstruktion som är svår att få bra. Nu har jag gjord allt jag kan för att den ska fungera under vintern men hur resultatet blir återstår att se.

Mitt tips är:
- Kolla så att det inte är fukt som löser ut säkringen i anslutningen till pumpen
- Tänk igenom vad som händer med din installation om det blir rejält kallt några veckor. Var är svagheterna.
- Vad blir konsekvensen om pumpen stannar en längre tid (svårt att göra något på vintern)
- Installera någon typ av nivåvakt som varnar om pumpen stannar och nivån i brunnen stiger
- Köp en rejäl/välkänd dräneringspump från början. Tror du sparar på det i längden. Fråga någon grävfirma eller Ahlsell, de brukar ha koll på detta.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag