VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Vaccum slang till cirkulations pumpen ?  (läst 1031 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad JGT

Vaccum slang till cirkulations pumpen ?
« skrivet: oktober 23, 2021, 13:33:36:36 »
På installations bladet för cirkulationspump visar man en vakuum slang. Inget jag planerat för. Någon som kan se vad den ska göra för nytta ? ???

Poolgiganten

Utloggad TommyC

SV: Vaccum slang till cirkulations pumpen ?
« Svar #1 skrivet: oktober 24, 2021, 10:22:38:38 »
Det är bottensugen som du använder när du suger upp alla löv, björkfrön och spindlar m m som kan samlas på poolens botten. Vissa breddavlopp har ett uttag för vakuumslangen, andra saknar det och då använder man en s k skimmerplatta för att koppla slangen till breddavloppet.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad JGT

SV: Vaccum slang till cirkulations pumpen ?
« Svar #2 skrivet: oktober 24, 2021, 13:14:56:56 »
Det är bottensugen som du använder när du suger upp alla löv, björkfrön och spindlar m m som kan samlas på poolens botten. Vissa breddavlopp har ett uttag för vakuumslangen, andra saknar det och då använder man en s k skimmerplatta för att koppla slangen till breddavloppet.
Ok ja jag har nog det uttaget på breddavloppet. Men inget jag tänkt använda.  Är detta ett måste? Poolen är bara på 10m3 och ska fungera som ett spabad. Andra alternativ att få rent botten , dammsugning etc ?

Utloggad TommyC

SV: Vaccum slang till cirkulations pumpen ?
« Svar #3 skrivet: oktober 24, 2021, 13:23:51:51 »
En vanlig poolhåv kan fungera men är det mycket skräp så tar det lång tid att få upp allt. Mindre mängd skräp brukar jag sparka mot ytan och fånga med håven. Det går ofta snabbare än att plocka fram slang och bottenmunstycket. Det finns skaft till håven men jag går gärna runt i poolen och städar med bara håven.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad JGT

SV: Vaccum slang till cirkulations pumpen ?
« Svar #4 skrivet: oktober 24, 2021, 13:27:01:01 »
En vanlig poolhåv kan fungera men är det mycket skräp så tar det lång tid att få upp allt. Mindre mängd skräp brukar jag sparka mot ytan och fånga med håven. Det går ofta snabbare än att plocka fram slang och bottenmunstycket. Det finns skaft till håven men jag går gärna runt i poolen och städar med bara håven.
Mycket bra tack. Håv får det bli. :)

Utloggad TommyC

SV: Vaccum slang till cirkulations pumpen ?
« Svar #5 skrivet: oktober 24, 2021, 13:31:04:04 »
Många avskyr att städa poolen och köper en dyr städrobot istället. Jag tycker att det är avkopplande att gå omkring med håven och snärta upp gråsuggor och annat. En pryl mindre som går sönder dessutom.  O0
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Vaccum slang till cirkulations pumpen ?
« Svar #6 skrivet: november 02, 2021, 08:07:45:45 »
För att då rent på våren, och under pollensäsongen så är dammsugning väl det enda som fungerar, för oss i alla fall.
Vi dammsuger väl kanske ordentligt ett par gånger vid öppning, och så ytterligare 3-4 gånger på en säsong.
Att bara håva får ju aldrig upp det fina "dammet" som annars lägger sig på botten, även om mycket av det kan röras upp och fastna i filtret om man "busas" mycket i poolen, t.ex. om det spelas volleyboll eller liknande.
Om folk mest hänger eller flyter runt i poolen så blir det kvar på botten, allt som är mindre än maskorna i nätet på håven i alla fall.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan