VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: iSaver+  (läst 15787 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Oneill

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 411
  • Total likes: 121
  • Kön: Man
  • Det blev bad i maj 2019
    • Visa profil
iSaver+
« skrivet: oktober 15, 2021, 11:05:26:26 »
Hej!
Med anledning av rusande elpriser och hög förbrukning på poolpumpen utforskar jag möjligheten att frekvensstyra pumpen.
Har sökt och hittat och läst en hel del. I dagsläget hittar jag 4 trådar här på forumet om just iSaver+ men inte jätte mycket i övrigt vilket gör att mina varningsklockor ringer lite. Men har förstått att det är en del som har köpt denna styrning så snälla berätta om era erfarenheter och funkar den så bra som de försöker ge sken av?
 
Snacket om att frekvensstyra enfas pumpar och att det kan lösa jordfelsbrytaren behöver vi inte ta här annat än att de som har iSaver+ kan säga om de haft det problemet eller ej.
Intressant är oxå att veta ni som har iSaver+ vad har ni för poolpump?
Har ni styrningen kopplad till någon annan styrning säg tex control station?

Vad finns det för för och nackdelar?

Som sagt när man läser om den verkar den ju kanon men som man brukar säga verkar det för bra för att vara sant.....

Skulle dessutom uppskatta om återförsäljare av produkten ej yttrar sig utan vill att denna tråden ska förklara ur användarsynpunkt så det blir transparent.

Thermopool 4x8m med helgaveltrappa, persia grey liner, rosfria detaljer, RGB- LED belysning, Värmepump KMP-Smart 12, UV-lampa, Pooltak Flat R1 från Qualitypool. Styrning av pool och belysning via Fibaro
Byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=14932.0

Poolgiganten

Utloggad hemirg

SV: iSaver+
« Svar #1 skrivet: oktober 15, 2021, 14:04:49:49 »
Jag köpte en Atec hastighetsvariator från Rubinpool i våras när de hade erbjudande på dessa. Tror att det är samma produkt som iSaver, men säljs under ett annat varumärke. De är i alla fall väldigt lika. Har haft pumpen kopplad till denna hela sommaren utan några större problem. Enda problemet som jag upptäckt är att jag inte kan köra på de förvalda varvtalen för natt och dag. Vattnet fick lite sämre kvalitet tyckte jag och det kan bero på långa slangar mellan pump och pool. Detta löstes enkelt genom att välja lite högre varvtal när man gör sitt schema för när man vill växla mellan de olika varvtalen. Dock så drar den därför något mer ström än vad som var tänkt från början. Har inga siffror på hur mycket energi som sparas. Men den totala strömförbrukningen har gått ner denna sommar jämfört med tidigare somrar trots att jag köpte och använde en portabel AC i år. Har en Sena pump från Astral på 1 HP.

Edit: Ett stort plus är att pumpen blir betydligt tystare och framför allt ner den går ner på nattläget.
« Senast ändrad: oktober 18, 2021, 07:27:45:45 av hemirg »
8x4m Aqvispool med pooltak, saltklorinator, UV och fjärrvärme.

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: iSaver+
« Svar #2 skrivet: oktober 15, 2021, 15:08:28:28 »
Hur ställer ni in bypass för värmepumpen? Man ska ju ha inställt 1-2 grader skillnad på in/ut, och ändrar man varvtalet så blir det ju fel.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad nyburjare

SV: iSaver+
« Svar #3 skrivet: oktober 15, 2021, 15:10:56:56 »
Ja, nackdelen med frekvensstyrning ett jäkla rattande på by passen  :'(

Utloggad Oneill

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 411
  • Total likes: 121
  • Kön: Man
  • Det blev bad i maj 2019
    • Visa profil
SV: iSaver+
« Svar #4 skrivet: oktober 15, 2021, 16:05:27:27 »
Hur ställer ni in bypass för värmepumpen? Man ska ju ha inställt 1-2 grader skillnad på in/ut, och ändrar man varvtalet så blir det ju fel.

Tänker mig väl att kommer man till läget att man investerar så får man ställa flödet til VP efter den inställningen som oftast är på frekvensstyrningen vilket bör vara något lägre kvällar nätter. med lägre hastighet genom pumpen borde oxå kunna värma bättre tänker jag och sen dagstid så har iaf jag taket som tillför värme så om effekten av vp då är lägre bör inte påverka lika mycket heller.
Thermopool 4x8m med helgaveltrappa, persia grey liner, rosfria detaljer, RGB- LED belysning, Värmepump KMP-Smart 12, UV-lampa, Pooltak Flat R1 från Qualitypool. Styrning av pool och belysning via Fibaro
Byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=14932.0

Utloggad hemirg

SV: iSaver+
« Svar #5 skrivet: oktober 15, 2021, 16:13:53:53 »
Hur ställer ni in bypass för värmepumpen? Man ska ju ha inställt 1-2 grader skillnad på in/ut, och ändrar man varvtalet så blir det ju fel.
Har inte det problemet eftersom jag värmer med fjärrvärme.
8x4m Aqvispool med pooltak, saltklorinator, UV och fjärrvärme.

Utloggad nyburjare

SV: iSaver+
« Svar #6 skrivet: oktober 15, 2021, 18:39:03:03 »
Ni kommer inte att få problem med jordfelsbrytare om ni reglerarmotorn med Isaver . ! punkt

Anledningen till detta är att man kallar den frekvensstyrning , det är INTE en frekvensstyrning .
 Om ni inte tror mig börja med att fråga tillverkaren om en teknisk spec som talar om data som reglerområde (frekvensspann), maxfrekvens, strömmar osv. Fråga gärna hur de löser EMC. Inbyggt lr separat EMC-filter. Därefter kan vi börja bena ut vad de egentligen säljer.

De pratar bara om att sänka varvtalet vilket inte tyder på en frek eftersom den jobbar både uppåt och neråt. Ingen teknisk data tyvärr. Jag skulle gissa på en tyristorstyrning eller en strömtrafo.

PÅ en riktigt frekvensstyrning gäller : Enfas in/trefas ut eller trefas in/trefas ut .

Rent tekniskt har du tre arbetande delar i en frek;
1. En likriktare som omvandlar AC till DC.
2. I likströmssteget sker alla ändringar som man önskar få.
3. Växelriktare, dvs uppbyggnad av konstgjort sinuskurva så att du kan få ut en trefas växelspänning.

Det som normalt går under namnet enfasomriktare är alltså en frek som matas med 1x230 V (normal nätspänning hemma) och där växelriktaren ger ut 3 x 230 V till motorn. Pga det måste man se till att motorn är deltakopplad, alltså att den ska köras med just 3 x 230 V





Utloggad ontop

SV: iSaver+
« Svar #7 skrivet: oktober 16, 2021, 11:19:56:56 »
Installerade en Aquaforte Vario+ 1100 i våras,  köpt på Amazon.de för 202€.
Styr hastigheten genom relä och esp32 webbserver, detta ger möjligheten att köra olika hastigheter under dagen men även styra momentant från hemsidan, se fil.

Kör på 1900 rpm nästan ljudlöst jämfört ett högt brummande utan. Installerade denna främst pga sänkt ljudnivå, har inte utvärderat eventuell besparing.
« Senast ändrad: oktober 16, 2021, 11:23:48:48 av ontop »

Utloggad Oneill

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 411
  • Total likes: 121
  • Kön: Man
  • Det blev bad i maj 2019
    • Visa profil
SV: iSaver+
« Svar #8 skrivet: oktober 18, 2021, 08:40:33:33 »
Ni kommer inte att få problem med jordfelsbrytare om ni reglerarmotorn med Isaver . ! punkt

Anledningen till detta är att man kallar den frekvensstyrning , det är INTE en frekvensstyrning .
 Om ni inte tror mig börja med att fråga tillverkaren om en teknisk spec som talar om data som reglerområde (frekvensspann), maxfrekvens, strömmar osv. Fråga gärna hur de löser EMC. Inbyggt lr separat EMC-filter. Därefter kan vi börja bena ut vad de egentligen säljer.

De pratar bara om att sänka varvtalet vilket inte tyder på en frek eftersom den jobbar både uppåt och neråt. Ingen teknisk data tyvärr. Jag skulle gissa på en tyristorstyrning eller en strömtrafo.

PÅ en riktigt frekvensstyrning gäller : Enfas in/trefas ut eller trefas in/trefas ut .

Rent tekniskt har du tre arbetande delar i en frek;
1. En likriktare som omvandlar AC till DC.
2. I likströmssteget sker alla ändringar som man önskar få.
3. Växelriktare, dvs uppbyggnad av konstgjort sinuskurva så att du kan få ut en trefas växelspänning.

Det som normalt går under namnet enfasomriktare är alltså en frek som matas med 1x230 V (normal nätspänning hemma) och där växelriktaren ger ut 3 x 230 V till motorn. Pga det måste man se till att motorn är deltakopplad, alltså att den ska köras med just 3 x 230 V

Hej!
Ursäkta mina dumma frågor nu men jag kan vatten mer än el.
Jag tolkar din text som att iSavern då funkar mer som typ en dimmer?
Samtliga som har denna eller liknande men annat tryck på framsidan verkar nyttja den för att få ned ljudnivån. Men frågan är om förbrukningen går hand i hand med varvtalet vilket måste vara det som går ned och då sänker ljudet på pumpen?

om det nu funkar likt en dimmer undrar jag om typ av pump då sprlar stor roll då jag vet att beroende av dimmer så kan ju den styra olika saker. hade en gång en lampa med järntrafo och den surrade fan när man dimmrade den med en dimmer för glödljus.
Har sett en del på nätet som fått ett litet tjutande när dom använt iSaver där av min fråga.
Thermopool 4x8m med helgaveltrappa, persia grey liner, rosfria detaljer, RGB- LED belysning, Värmepump KMP-Smart 12, UV-lampa, Pooltak Flat R1 från Qualitypool. Styrning av pool och belysning via Fibaro
Byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=14932.0

Utloggad Oneill

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 411
  • Total likes: 121
  • Kön: Man
  • Det blev bad i maj 2019
    • Visa profil
SV: iSaver+
« Svar #9 skrivet: oktober 18, 2021, 08:44:02:02 »
Installerade en Aquaforte Vario+ 1100 i våras,  köpt på Amazon.de för 202€.
Styr hastigheten genom relä och esp32 webbserver, detta ger möjligheten att köra olika hastigheter under dagen men även styra momentant från hemsidan, se fil.

Kör på 1900 rpm nästan ljudlöst jämfört ett högt brummande utan. Installerade denna främst pga sänkt ljudnivå, har inte utvärderat eventuell besparing.

Spännande.
iSaver, Aquaforte Vario+ och Atec hastighetsvariator ser till synes ut att vara exakt samma produkt bara olika målade märken på produkten.

När den då är kopplad till ett relä är det via den tredje utgången på den som du kopplar då?
Thermopool 4x8m med helgaveltrappa, persia grey liner, rosfria detaljer, RGB- LED belysning, Värmepump KMP-Smart 12, UV-lampa, Pooltak Flat R1 från Qualitypool. Styrning av pool och belysning via Fibaro
Byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=14932.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan