Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Vad är detta?  (läst 1015 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad fmh82

Vad är detta?
« skrivet: augusti 16, 2021, 12:36:45:45 »
Hej!

Vi är nya poolägare och fick igång vår poolanläggning denna sommar. Riktigt kul!
För 2 veckor sedan började det dyka upp missfärgning i poolstommen som är glasfiber. Jag kontaktar därför återförsäljaren som menade på att det såg ut som järnmissfärgning.
Vi blev därför rekommenderade att köpa metalmagic och behandla med det. Så vi körde 48h behandling enligt instruktion och tömde ner en bit av nivån för att manuellt lägga på metal magic. Dock händer inte ett skvatt.
Så nu står vi helt rådvill med ny pool som ser 30 år gammal ut. Någon som varit med om liknande och vet lösning på problemet.
Vi har slaviskt följt mätvärden under säsongen och haft en temp på 28-30 grader.
Missfärgningarna ser så djupa ut att jag är rädd för att det är någon sjukdom i plasten.
Bifogar lite bilder att kolla på.

Poolgiganten

Utloggad nyburjare

SV: Vad är detta?
« Svar #1 skrivet: augusti 16, 2021, 12:52:34:34 »
Jag tror tyvärr det är så att ytskicket varit dåligt så att den tagit in vatten under gelcoten , kan bli sådana färgade effekter som första steg, sen blir det "bubblor" o det är då lättare att ställa diagnosen , böldpest .

Bra att du anmält redan nu till leverantören , som borde ha ett stort ansvar att följa upp o undersöka, för så här skall det inte se ut.

Du anger ju med att det vara vara "på djupet" dvs det är inget som går att "skrapa" bort, vilket ännu mer tyder på stadium 1 /böldpest

Utloggad TommyC

SV: Vad är detta?
« Svar #2 skrivet: augusti 16, 2021, 14:31:32:32 »
https://sjomanohman.blogspot.com/2010/01/batfraga-ar-boldpesten-botad.html

Slarv vid tillverkningen är den troligaste orsaken. Att det idag skulle finnas plast av så låg kvalité att det är orsaken till plastpest har jag väldigt svårt att tro.

Jag lägger på några kilo gelcoat och topcoat varje vår i vår gamla pool. Detta beror på att plasten spricker orsakat av ruttna träskivor längst ner i stommen som det är plastat mot. Trots att poolen är byggd för ca 30 år sedan och delar av plasten är lika gammal så har det aldrig funnits någon böldpest här.

Principerna för hur man plastar är väldigt enkla och få. Temperaturen måste vara över 18-20 C hos alla kemikalierna från att de börjar blandas tills plasten är helt härdad. Härdaren måste blandas ut väldigt noga i plasten så att den blir jämnt fördelad. Ca 1,5% härdare kräver noggrann omrörning med maskin för att fördelas jämnt. Glasfibern som armerar polyestern i stommen ska vara helt mättad av polyester. Om man inte lägger skikten vått i vått så ska man tvätta med aceton och rugga upp ytan med slipmaskin med grovt papper.

Praktiskt så är arbetet allt annat än enkelt. Det krävs andningsmask och kemhandskar från att man öppnar den första burken tills man är klar och har tagit sig minst några meter bort från arbetsstället (i mitt fall upp ur poolen och in i uterummet).

Jag har ingen aning om hur plastningen går till hos de som bygger och säljer pooler. Med tanke på mängden rapporter om problem så kan man misstänka att de har problem att hitta kompetent personal. Givet problemen med arbetsmiljön så är detta inte alls förvånande. Det hela borde automatiseras fullständigt.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad 25° i vattnet

SV: Vad är detta?
« Svar #3 skrivet: augusti 17, 2021, 20:52:22:22 »
Vill du ha snabb besked och få reda på om det ärmetallutfällningar så lägg en brustablett c-vitamin tillsammans med en tyngd i en strumpa och lägg den på en fläck som är missfärgad
Försvinner missfärgningen så är det metallutfällningar
Funkar det med askorbinsyran så köp askorbinsyra  och häll i askorbinsyra löser snabbt upp (sänk klorhalten , helst till noll) metallutfällningar men utfällningarna finns kvar i vattnet.
För att kunna backspola ut metallutfällningarna så använd  Metal magic som binder utfällningarna och gör att de fastnar i filtret.

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Vad är detta?
« Svar #4 skrivet: augusti 17, 2021, 22:32:05:05 »
Hej,

Det kan vara järn- och eller manganutfällningar. Men de borde ha dykt upp redan mycket tidigt på säsongen. Inte nu.

Färgen verkar säga att det är järn eller mangan. Vidare borde även botten täckas av denna färg. Vilken den inte verkar göra?

Ett sätt att lösa detta är att fylla poolen och sänka pH mot närmare 6. Då löses järn och manganfällningar upp.

Men något stämmer inte?

Ingen har berättat om desinfektionsmedel. Vilket/vilka har används?

Det kan vara bakterier? Som också kan orsaka denna färg.

Det kan vara ett mycket dåligt material i poolen vilket vi inte hoppas på.

Skulle inte våga gissa på anledning eller lösning innan jag fått svar på använda kemikalier.

De kan påverka anledningen och svaren/lösningen på problemet.
Vidare är det skillnad på kvalitet på pooler.

Med vänlig hälsning
Roger

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan