VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Omdöme poolleverantörer norra Stockholm - totalenprenenad?  (läst 1270 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Solpool

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Sollentuna, norr om Stockholm
  • Antal inlägg: 11
  • Total likes: 1
  • Nyfiken på att lära mig mer
    • Visa profil
Omdöme poolleverantörer norra Stockholm - totalenprenenad?
« skrivet: juli 26, 2021, 13:56:42:42 »
Hej!
Ny här och ny inom pool… vi planerar att bygga pool i vår villaträdgård i Stockholms norrort, och jag inser snabbt att man har ju tusen frågor. Mycket bra läsning i detta forum!

Just nu är planen en 4x10m pool, hörntrappa, helst sittbänk (pga rörlighetsproblem) och pooltak. Polen ska vara helt nedgrävd där det nu är gräsmatta, och trädäck i markhöjd ska byggas.  Prioriterat  är att kunna använda både till motion, lek och umgänge, och lång badsäsong. Siktar på badstart 2022, då jag vet det är förseningar i leveranser under pandemin.

Har varit i kontakt med några större leverantören och fått eller ska få offerter. Hittills ganska likartade kostnader, trots olika typer. Alla säger ju att deras modell är bäst, oavsett om det är trästomme, stålstomme eller thermoblock. Därför skulle jag gärna vilja ha lite objektiva åsikter och input, framförallt gällande val av leverantör och vilka delar av bygget man bör lägga krut på. Trots byggkunnighet i familjen vill vi ha totalentreprenad, eller åtminstone någon som koordinerar ihop alla leverantörer och tider mm, då inte har massor av tid att göra detta. Grävning/markarbete, poolbygge, el, gärna även trädäcket runt om. Svårt också att få bra bild på totalkostnaden för allt. Sen vill vi även ha bra support under och efter bygget. Gärna närhet till butik/support, för inköp och hjälp framöver.

Vad har ni för erfarenhet av att jobba med:
Folkpool (Upplands Väsby)
Poolkungen (upplands Väsby)
Poolstore (Täby)
Poolgiganten (?)
Poolbyggarna (Järfälla)

Tacksam för all input och tips ni kan ha!
4x9m markpool av plåt från Ellipspool byggd 2021 uppstart maj 2022, blå mosaikliner, hörntrappa med sittbänk längs kortsida, Leia pooltak

Poolgiganten

Utloggad Delta2004

SV: Omdöme poolleverantörer norra Stockholm - totalenprenenad?
« Svar #1 skrivet: juli 26, 2021, 14:57:00:00 »
Ett tips är att börja gräva redan i höst, så att poolstomme är byggt innan vinter. På våren blir då bara liner kvar. Då hinner ni till sommaren 22. Vi beställde och grävde i februari, men vi fick vänta på linerläggning hur länge som helst (flera månader). Löften i februari om ”inga problem att hinna klart innan sommar” blev bara löften (väder i våras, många sålda pooler, sjuka montörer, mm). Poolen blev badklar i mitten på juli, så semester blev ändå räddad och vi är tacksamma för det. Fortfarande återstår små grejer att fixa klart.
Om stommen är klar innan vinter underlättar arbetet med trall mm, då snickare har det vanligtvis lugnt på våren med jobb.

Utloggad Solpool

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Sollentuna, norr om Stockholm
  • Antal inlägg: 11
  • Total likes: 1
  • Nyfiken på att lära mig mer
    • Visa profil
SV: Omdöme poolleverantörer norra Stockholm - totalenprenenad?
« Svar #2 skrivet: juli 26, 2021, 16:43:53:53 »
Ett tips är att börja gräva redan i höst, så att poolstomme är byggt innan vinter. På våren blir då bara liner kvar. Då hinner ni till sommaren 22. Vi beställde och grävde i februari, men vi fick vänta på linerläggning hur länge som helst (flera månader). Löften i februari om ”inga problem att hinna klart innan sommar” blev bara löften (väder i våras, många sålda pooler, sjuka montörer, mm). Poolen blev badklar i mitten på juli, så semester blev ändå räddad och vi är tacksamma för det. Fortfarande återstår små grejer att fixa klart.
Om stommen är klar innan vinter underlättar arbetet med trall mm, då snickare har det vanligtvis lugnt på våren med jobb.

Tack, j, hade tänkt göra det mesta i höst. Kanske både stomme, liner och vattenfyllning?, pooltak, om det inte hinner bli för kallt.  Man vet ju aldrig hur vintern blir, plus att jag vet att det finns mer kapacitet på hösten. Och så såklart leveranser som du nämner.
4x9m markpool av plåt från Ellipspool byggd 2021 uppstart maj 2022, blå mosaikliner, hörntrappa med sittbänk längs kortsida, Leia pooltak

Utloggad leonard

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Motala
  • Antal inlägg: 429
  • Total likes: 130
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Omdöme poolleverantörer norra Stockholm - totalenprenenad?
« Svar #3 skrivet: juli 26, 2021, 18:28:40:40 »
Hej Solpool!

Jag tycker du tänker helt rätt med trappa och tak. Gällande konstruktionen påstår jag att thermoblock slår plåtstommen på alla plan utom priset. Du får solida väggar som har hög isoleringsförmåga, var några med att du har gjort rätt val innan gjutning bara. Om du vill ha en jetswim så är det knepigt att sätta dit efteråt. Trästommen har jag ingen erfarenhet av, men den är säkert bra den med.
Av nämnda företag så har jag handlat med Poolstore och Folkpool, båda dessa har i mina fall haft väldigt hög service och tagit ansvar när problem uppstått. Övriga kan jag inte uttala mig om.
Mitt tips för övrigt är att överväga placeringen, se till att den står på en plats med många soltimmar. Gör du det kommer uppvärmningen nästan sköta sig själv, det behövs bara tillsats vid uppstart i maj sedan håller den minst 28 grader en normal sommar, i min är det 31 nu och värmen var aktiv någon timme bara i juni.
Lycka till och välkommen till forumet.
Thermopool 2.0 6x3m med hörntrappa
Pooltak, Elegance+
Zodiac pH Perfect och Chlor Perfect
BVP 200m, Nibe F1255-16 med Pool40 och 65kw VVX
Poolrobot, Zodiac RX4400

Utloggad ktd

SV: Omdöme poolleverantörer norra Stockholm - totalenprenenad?
« Svar #4 skrivet: juli 27, 2021, 02:23:31:31 »
Har bara positivt att säga om Poolstore (Täby) och de byggare och grävare som byggde hos oss. De har även byggt flera i närområdet.
Om intresse av vilka så får ni gärna höra av er. Vill inte nämna namn i tråden pga.ev reklam osv.

*edit* Vi bor i Järfälla och ni får gärna komma förbi och titta hur det ser ut. Poolbygget alltså… :)

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Omdöme poolleverantörer norra Stockholm - totalenprenenad?
« Svar #5 skrivet: juli 27, 2021, 09:13:01:01 »
Vi byggde ju en pool motsvarande Ellipspools "Sarah Sjöström" för snart 20 år sedan, vi har rostfria poolväggar, men så vitt jag kan förstå är det liten kvalitetsskillnad på Magnelis och rostfritt så det går ju spara en hel del där. (Finns rostfria i sortimentet också).
Fördelen som jag ser det med denna typ av pool är att det går snabbt att bygga (viktigt om du skall köpa alla tjänster)
Den kräver inte gjuten platta (om de inte ändrat rekommendationerna sedan vi byggde) och man monterar stommen enkelt på en dag, jag och svågern gjorde det i alla fall.
Isolering utvändigt krävs om den skall vara isolerad, jag är för dåligt påläst för att veta om det ingår i priserna, eller om det är tillägg, men isolera väggarna oavsett, det tycker jag i alla fall.
De har en stor utställning i Upplands Väsby dessutom.
Vill du ha nåt gjort redan i höst har jag dock en känsla av att du får välja den pool-leverantör som kan lova installation, inte den leverantör du egentligen vill ha...  <dontkn>

Poolbyggarna har jag inte hört talas om så mycket, men övriga har ju funnits ett bra tag.
Kolla även på Miamipool, deras stommar är också prisvärda och snabba att bygga ihop, och de har funnits länge också.

Nu vet vi ju inte vilken budget ni har, men skall ni köpa alla tjänster för att bygga så kan det nog bli oerhört dyrt, dels med tanke på att "alla har fullt upp", dels med tanke på priserna på byggmaterial, och dels på bristen av pooler. Det som kanske hade kostat 300 000 kr för ett par år sedan kan nog kanske kosta rätt mycket mer idag.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad TommyC

SV: Omdöme poolleverantörer norra Stockholm - totalenprenenad?
« Svar #6 skrivet: juli 27, 2021, 09:39:33:33 »
Jag anser att generella omdömen om företag som t ex Folkpool har litet värde. Resultatet beror på de enskilda människorna som bygger poolen. Är det ett litet företag med ett kontor och ingen personalomsättning så är nog referenser relevanta och tillförlitliga. Jag har handlat enskilda komponenter av både Folkpool och Poolstore. Det har aldrig varit några problem med det.

Bekanta som köpte totalentreprenad av Folkpool blev till slut nöjda men det tog tre försök innan de fick anslutningen av gaveltrappan tät. Andra bekanta som köpte totalentreprenad av Folkpool fick en tät pool på första försöket. Det finns flera trådar här om folk som fick problem med plastpest i trappor köpta av Folkpool. De flesta fick ingen hjälp. Folkpool centralt tar inget ansvar för enskilda handlare som inte sköter sig eller undermåliga produkter. Deras butiker är egna företag. Folk tror felaktigt att man har en större trygghet genom att köpa från en större koncern. Det är en missuppfattning. Kolla gärna upp ägare och omdömen före kontraktskrivning. Betala inte för mycket i förstkott. Reglera i skriftligt kontrakt hur betalning ska ske och villkor för slutbetalning.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Solpool

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Sollentuna, norr om Stockholm
  • Antal inlägg: 11
  • Total likes: 1
  • Nyfiken på att lära mig mer
    • Visa profil
SV: Omdöme poolleverantörer norra Stockholm - totalenprenenad?
« Svar #7 skrivet: juli 27, 2021, 18:53:00:00 »
Tack för alla tips och kommentarer! Jag suger åt mig som en svamp… :)

Väntar spänt på flera kommentarer.
4x9m markpool av plåt från Ellipspool byggd 2021 uppstart maj 2022, blå mosaikliner, hörntrappa med sittbänk längs kortsida, Leia pooltak

Utloggad PeeWee

SV: Omdöme poolleverantörer norra Stockholm - totalenprenenad?
« Svar #8 skrivet: augusti 04, 2021, 15:53:06:06 »
Jag instämmer i vad som sagts tidigare. Jag har mest erfarenhet av Folkpool som vi köpte totalentreprenad av exkl gräva/dränering/återfyllnad. I efterhand så måste jag nog hålla med TommyC, jag trodde nog att "Folkpool" var en större garant än vad de var gällande produkten vi köpte. Man är helt i händerna på den lokala ÅF. Om jag skulle göra om vår resa igen så skulle jag nog fortfarande bygga samma typ av pool (gjuten i cellblock) men jag skulle ta in fler offerter från alla leverantörer som kan leverera denna typ av pool. Sedan skulle jag ha jagat fatt i en firma lokalt som jobbar med att installera just pooler. Kolla med någon i grannskapet vem det är som har installerat poolen för Folkpool själva har inte alla resurser själva just nu (eller om leverantören av grejerna kan reka någon). Gör en deal med denna direkt utan mellanhänder, vissa moment kan ni göra själva med lite instruktion. Vi byggde pooltaket själva med lite hjälp av den som installerade, sparade 15 tusen på det bara. Det är installatören som är det viktiga, tycker jag. Jag skulle nog även ha varit lite mer noggrann att välja komponenter, pump, värmepump, klorinator framförallt. Kanske att jag skulle undersöka en svetsad liner också, vet inte om det är värt det dock..

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan