VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Poolfilter glas eller sand  (läst 1609 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Allan

Poolfilter glas eller sand
« skrivet: juli 26, 2021, 10:56:21:21 »
Hej alla , har bytt till glas kulor , vattnet blir inte klart och det beror på pollen , glasfilter klarar inte pollen . Måste jag byta tillbaka hjälp
Allan
Har kämpat nu två år med glas , läst ringt runt och lyssnat det fungerar inomhus men klarar inte pollen punkt. Nu byter jag ut skiten.
« Senast ändrad: juni 22, 2023, 18:06:20:20 av Allan »

Poolgiganten

Utloggad nyburjare

SV: Poolfilter glas eller sand
« Svar #1 skrivet: juli 26, 2021, 12:48:41:41 »
Jo det klarar pollen , men precis som med sand, när sanden eller glaset är nytt eller ordentligt backspolat då filtrerar det som sämst , påskynda detta genom att tillsätta flockmedel o få upp trycket lite över filtret

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Poolfilter glas eller sand
« Svar #2 skrivet: juli 26, 2021, 17:50:35:35 »
Hej,

Kan bara hålla med föregående.

Backspola gärna ofta. Filtermediet hamnar då på rätt nivå i filtret.

Pollen är inte ett problem för dessa filter,

MVH
Roger

Utloggad nyburjare

SV: Poolfilter glas eller sand
« Svar #3 skrivet: juli 26, 2021, 18:31:44:44 »
Backspola inte mer än nödvändigt ! ett filter får högre reningsgrad o tar mindre partiklar ju längre du klarar dig utan backspolning , kolla manometern så lär du dig ungeför var det är lämpligt att backspola, ett vanligt nybörja misstag är att hålla på o backspola för säkerhetsskull i tid o otid .

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Poolfilter glas eller sand
« Svar #4 skrivet: juli 26, 2021, 18:45:57:57 »
Hej

Hur tänkte du nu?

Roger

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Poolfilter glas eller sand
« Svar #5 skrivet: juli 26, 2021, 18:54:59:59 »
Backspolar själv vid jämna mellanrum. Har inget med tråden att göra.

Backspolar själv mycket sällan.

Handlar snarare om att filtret ska göra det som är syftet?

MVH
Roger

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Poolfilter glas eller sand
« Svar #6 skrivet: juli 26, 2021, 19:07:16:16 »
Har man veckopuckar så behöver man backspola vid jämna mellanrum, likt nyburgare?

MVH
Roger

Utloggad nyburjare

SV: Poolfilter glas eller sand
« Svar #7 skrivet: juli 26, 2021, 22:17:01:01 »
Menar vad jag skrev. Backspola ska man göra när de behövs tror man brukar säga vid +0.2 på manomtern. Inte oftare... därför att ju lägre tryck man har som tex vid helt ny sand eller precis efter backspolning då är reningsgraden av mindre partiklar sämre. Smuts filtrerar smuts.... precis som nör man tillsat flockmedel. Då sticker trycket upp direkt men då ska man INTE backspola utan fortsätta köra någon dag... det är under denna körning man får ett klarare vatten dvs väldigt små partiklar fastnar bättre i filtret.
Vad puckar har med detta o göra är jag inte riktigt med på

Utloggad TommyC

SV: Poolfilter glas eller sand
« Svar #8 skrivet: juli 27, 2021, 08:55:53:53 »
Veckoklorpuckar brukar vara kalciumhypoklorit. Kalcium hamnar i filtret. Det försvinner när man backspolar. Roger beskrev det i någon tidigare tråd.

Har ni inte glömt en grundläggande fråga nu? Hur fina partiklar som filtreras bort beror av storlek hos partiklarna i filtermediet sand eller glas. Det är ju bra om filtreringen fungerar utan att filtret först måste samla på sig en massa smuts. Glas kan vara av olika struktur, runda kulor eller kross med ojämn yta. Det föreslogs tidigare att toppa glas med sand. Jag har aldrig förstått vitsen (förutom att försäljaren tjänar mer) med att betala mer för glas när sand fungerar utmärkt. Någon skrev att sand med rätt struktur kan rena bättre. Jag nöjer mig med att vattnet är helt klart med sand. Behöver inte bättre än helt klart. Vore intressant att förstå hur man detekterar bättre än klart. Finns det testmetoder? Görs sådana tester? Var hittar vi testrapporter?  <hmm>
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad nyburjare

SV: Poolfilter glas eller sand
« Svar #9 skrivet: juli 27, 2021, 09:53:50:50 »
Fördelen mes glas har jag beskrivit tidigare så det tänker jag inte upprepa , mer än kort nämna igen att fördelen är inte att vattnet skulle bli renare , sand gör det jobbet lika bra .

I de allra flesta fall fungerar både sand o glas utan att man först samlat på sig smuts , det vet även jag !

Men nu hade trådskaparen problem med fint pollen och då kan detta vara en lösning , att låta filtret jobba lite längre med högre tryck o mer smuts , detta är exakt samma princip i själva filtret som när man tillsätter flockmedel , det samlar stoftet och binder det , både på botten och i filtret och skapar därmed en större avskiljning under en period, med resultat att ett problemvatten som inte är 100 % klart kommer att bli mkt bättre .

Men om det känns bättre att köpa flockmedel ,gör det då och strunta i mitt råd  <antman>

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan