VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Hjälp med val av poolvärmepump  (läst 3665 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Palle65

Hjälp med val av poolvärmepump
« skrivet: juni 26, 2021, 23:04:48:48 »
Tänkte be er om hjälp av val av poolvärmepump.
Förutsättningar:

Markpool på gjuten platta, lecaväggar delvis isolerad från utsidan.
5,5x3m ca 22m3 (osäker på volym då jag har en invändig murad trapp)
Inget pooltak, bara flytande överdrag.
Önskar Wi-Fi kontroll övervakning.

Önskar ca 28C Maj-September

Frågor:
inverter eller on/ off
Storlek 6-7kW
Vilket märke är kvalitet och vilka skall man undvika.

Tacksam för åsikter reo frågeställningen.

Markpool på gjuten platta med lecaväggar. Isolerad utsida.

Poolgiganten

Utloggad nyburjare

SV: Hjälp med val av poolvärmepump
« Svar #1 skrivet: juni 27, 2021, 12:26:08:08 »
Välj ett märke där du ser det finns en vettig manual , helst på svenska samt en reservdelstillgång , samt en leverantör som kan ge support .

Tex Gullberg eller Pahlens , visst dom har också tillverkning i Kina men supporten är viktig liksom att dessa är måna om sitt varumärke, kvalitetskontrollen är bättre .

Som vanligt får man vad man betalar för , det kan vara dubbla priset för dessa , men man får välja vad man prioriterar , vad gäller inverter eller inte ,tidigare inlägg:

Men nya invertermaskiner görs på annat sätt .man får betydligt högre cop verkningsgrad men till priset att kompressorn går lite hårdare o hörs mer. Men bara i uppstartsläget dvs när den går 100 % eller 80 måltempen närmar sig. Därefter håller den tempen inte genom on o off på max som icke invertor utan genom 20 till 80 % av kompressor o fläkt vilket ger mkt lägre ljudnivå... även mkt lägre än v20

Utloggad Palle65

SV: Hjälp med val av poolvärmepump
« Svar #2 skrivet: juni 27, 2021, 21:01:30:30 »
Tack, ja jag vet skillnaden mellan en varvtalsreglerad kompressor och on/off. (Jobbat med frekvensomriktare) frågan var mer ställd utifrån frågeställningen. Behöver man verkligen en demandstyrd varvtalsreglering eller är det bara funktionsmani?

Markpool på gjuten platta med lecaväggar. Isolerad utsida.

Utloggad TommyC

SV: Hjälp med val av poolvärmepump
« Svar #3 skrivet: juni 27, 2021, 21:28:11:11 »
Kan man utgående från de ofta bristfälliga databladen uppskatta hur mycket man sparar på högre verkningsgrad så kanske det går att räkna på vad besparingen är värd och i så fall om den uppväger det högre inköpspriset. Vi startar alltid sent på säsongen med sikte på att det ska vara badbart senast till midsommar. Vattentemperaturen var i år 15 grader när poolen var fylld. 3 dygn senare var den 32 grader. VP ger ca 9 kW och solen nära 30 kW. I september får VP jobba mer. Med varmt väder och pooltak behöver vi ingen VP. Troligen svårt att spara in merkostnaden för inverter. Vi är nöjda med vår G&J (on/off) men det är den enda vi har erfarenhet av.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad nyburjare

SV: Hjälp med val av poolvärmepump
« Svar #4 skrivet: juni 27, 2021, 23:47:03:03 »
Tack, ja jag vet skillnaden mellan en varvtalsreglerad kompressor och on/off. (Jobbat med frekvensomriktare) frågan var mer ställd utifrån frågeställningen. Behöver man verkligen en demandstyrd varvtalsreglering eller är det bara funktionsmani?
oj förlåt då  >rulla< men använd då din kunskap ang skillnaden till att göra  en egen bedömning om du anser att fördelar respektive ev . nackdelar påverkar ditt beslutsunderlag , lite svårt för andra att göra valet åt dig .

Behöver o behöver...... gäller i princip all teknisk utveckling , sällan man verkligen "behöver" det senaste ... jag har klarat mig i 30 år med en on/off men uppskattar invertor och tyckte det var värt pengarna , men som sagt det är upp till var o en .

T ex gjorde jag inte alls valet ur energi synpunkt utan endast ljud, jag har råd att betala elen men inte "råd" att förpesta min ljudnivå under den tiden jag har kvar på jorden  ;D

Utloggad Palle65

SV: Hjälp med val av poolvärmepump
« Svar #5 skrivet: juli 25, 2021, 21:57:41:41 »
Det blev en Calidi XP10.
Förbereder just nu fundament för markstativ.

Fråga med anledning av detta. Någon som vet vilken diameter avfrostning/ dräneringsslangen har samt hur mycket vatten handlar det om?
Markpool på gjuten platta med lecaväggar. Isolerad utsida.

Utloggad nyburjare

SV: Hjälp med val av poolvärmepump
« Svar #6 skrivet: juli 25, 2021, 23:10:38:38 »
Den slangen är väl typ ca 1 cm... det är inte mkt vatten. Jag lägger slangen i en liten rabatt. Försumbart.
Skulle inte tveka att bara lägga sen direkt på stenplattorna. Torkar upp snabbare än det kommer nytt vatten

Utloggad Palle65

SV: Hjälp med val av poolvärmepump
« Svar #7 skrivet: juli 26, 2021, 06:14:20:20 »
Den slangen är väl typ ca 1 cm... det är inte mkt vatten. Jag lägger slangen i en liten rabatt. Försumbart.
Skulle inte tveka att bara lägga sen direkt på stenplattorna. Torkar upp snabbare än det kommer nytt vatten

Tack ja det är ju söderläge där pumpen hamnar så det är minst sagt torrt i marken ändock. Gjuter platta för markstativet och funderade på om man skulle lägga lägga i en slang som leder ut från plattan, men då hoppar jag den tanken.
Markpool på gjuten platta med lecaväggar. Isolerad utsida.

Utloggad Palle65

SV: Hjälp med val av poolvärmepump
« Svar #8 skrivet: juli 26, 2021, 18:50:46:46 »
Skit, lev låter meddela lev V41!?
Va fn håller ingen ingen lager längre, så jvla kass att sätta upp en webshop och bara beställa on-demand orderstyrd från lev >:(
 
Markpool på gjuten platta med lecaväggar. Isolerad utsida.

Utloggad TommyC

SV: Hjälp med val av poolvärmepump
« Svar #9 skrivet: juli 27, 2021, 09:27:45:45 »
Det beror på den ständiga prispressen. Den har lett till att det mesta produceras i Kina/Taiwan/Korea/Vietnam. Transporter sker ofta med båt när priset är viktigast. Nu börjar det klagas mer och mer på problemen som detta medför men alla har ju valt den lösningen för att minimera kostnad och maximera vinst. Finns det några konsumentprodukter kvar som tillverkas i Sverige? Kanske vissa mindre strategiska delar i t ex Volvo. Dock sköt dom sig i foten ordentligt när de avbokade order på halvledare i inledningen av Pandemin. I senaste numret av Elektroniktidningen finns det flera artiklar av erfarna inköpare. En skrev att Volvo inte förstår hur elektronikbranschen fungerar. Nu lär dom sig den dyra vägen. Det kallas lärpengar. Kanske lite OT här men det är ju liknande problem i de flesta brancher. 
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan