VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: 4,5 meters rund plåtpool från Poolkungen  (läst 24351 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: 4,5 meters rund plåtpool från Poolkungen
« Svar #100 skrivet: september 22, 2021, 05:33:25:25 »
I norra Sverige sköter det där sig självt, vi kan inte jobba ute med tanke på att allt fryser och täcks av snö.
"Tänk" att du bor i Piteå, jag kan höra av mig när det inte går jobba ute längre så kan du lägga ned för säsongen.
10 maj går det börja om igen.  O0

PL200 skall vara ett bra lim, jag skulle prova med det, men du kanske redan hunnit fatta ett beslut?

Det är nog många som "går i väggen" vid poolbyggen, i vart fall kan man tolka det så då många poolprojekt verkar dra ut på tiden rejält.
Kanske har man lite väl storvulna planer med sina projekt, det skall plattsättas, byggas murar, etage, lounge, poolhus, inglasningar och takpartier i parti och minut - jobbet med att skapa en mysig/exklusiv utemiljö i anslutning till poolen är nog ofta ett mycket större jobb än att bygga själva poolen.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Poolgiganten

Utloggad joyride

SV: 4,5 meters rund plåtpool från Poolkungen
« Svar #101 skrivet: september 22, 2021, 08:49:48:48 »
Visst har du rätt Rickard, åtminstone i mitt fall. Tankar kring hur poolen ska integreras på ett bra sätt i befintlig miljö, lösa problem längs vägen, ralla 25 m3 massor och bygga mitt bombsäkra plank har tagit bra mycket mer tid än det förhållandevis enkla poolbygget.

Utloggad joyride

SV: 4,5 meters rund plåtpool från Poolkungen
« Svar #102 skrivet: oktober 01, 2021, 07:46:44:44 »
Tog två semesterdagar för att komma någon vart med gjutarbetena runt poolen och stödmuren/trappan. Om jag får detta klart så kan jag padda bärlager och stenmjöl och ta stenläggningen när det passar.

Hösten har gjort entré med regn och blåst som försvårar lite men under dag ett hann jag åtminstone med en betongklack intill poolen som stensargen ska monteras emot samt en sula för stödmur mot huset.

Fixade också till den felriktade 90-gradaren vid inloppet. Frågan är om det blev bra nu heller. Trots att jag pluggade inloppen så fick jag lite bakläckage, återstår att se om det påverkade PVC-limmet.

Utloggad joyride

SV: 4,5 meters rund plåtpool från Poolkungen
« Svar #103 skrivet: november 22, 2021, 10:24:57:57 »
Fin höstdag i slutet av november och utrymme att börja lite med stenläggningen. Komplex yta med möjlighet till avrinning endast åt ett håll, vilket tyvärr är förbi poolen, gör det lite trixigt. Men det ska nog funka.

Utloggad joyride

SV: 4,5 meters rund plåtpool från Poolkungen
« Svar #104 skrivet: december 29, 2021, 14:19:23:23 »
Hmm, hittade stensarg på Blocket som är till en pool med diameter på 5 m, vår är 4,5. Är det möjligt att anpassa utan all för stor insats tror ni?  <dontkn> Diametern behöver ju tightas åt lite men innebär det att varenda sten behöver kapas i ny vinkel eller skulle jag klara mig med en generellt mer V-formad fog och kanske några snitt för att få det att passa?  <hmm>
Ny sten till min poolstorlek kostar ca 13000 inkl monteringsmaterial och frakt. De här stenarna (oanvända) kostar 5000, så kanske 7-8000 inkl monteringsmaterialet.

Utloggad joyride

SV: 4,5 meters rund plåtpool från Poolkungen
« Svar #105 skrivet: december 29, 2021, 15:49:01:01 »
Lite räknande levererar det här.
Stenarna till en 4,5 m och en 5 m pool har samma yttermått, 50 cm. Innermåttet är kortare för stenarna till den mindre poolen.
Om jag använder 5m-stenarna med innerkanterna dikt an mot varandra och justerar för den snävare omkretsen på 4,5 så skulle mellanrummet mellan stenarna öka på "utsidan", de måste ju svänga lite tvärare. Den förändrade vinkeln innebär att fogen blir tårtbitsformad. När jag räknat på de olika diametrarna och antalet stenar så skulle det innebära att fogen blir cirka en cm bredare på utsidan. Ligger stenarna dikt an mot poolen så blir fogarna en cm breda mot däcket, 0,5 cm fog mot poolen --> 1,5 cm mot däcket.
Undrar om det är försumbart eller om det skulle se skumt ut.  <hmm>

Utloggad joyride

SV: 4,5 meters rund plåtpool från Poolkungen
« Svar #106 skrivet: januari 02, 2022, 12:32:28:28 »
Jag slog till! Hoppas det var värt 45 mil bilresa.
Men att säljaren betalt 14000kr och att sten/poolföretagen vill ha 3500 i frakt för lika många stenar tyder ju ändå på det.

Utloggad joyride

SV: 4,5 meters rund plåtpool från Poolkungen
« Svar #107 skrivet: februari 07, 2022, 13:20:23:23 »
Vad lite sol kan göra för humöret!  <sol>
Grävaren har varit och hämtat jordhögarna på baksidan, så nu kan återställningsarbetet börja  ::)


Utloggad joyride

SV: 4,5 meters rund plåtpool från Poolkungen
« Svar #108 skrivet: februari 21, 2022, 09:59:42:42 »
Det är ju inget trädgårdsforum men nu börjar baksidan ta form efter grävmaskinen!

Senaste helgerna har gått åt till att hämta hem begagnad öländsk kalksten. Tungt som fan men nu är stenarna hemma och tvättade. Lite varmare så ska läggandet fortsätta!

Fick i dagarna hem plåtarna jag beställde från Lindtech under senhösten. Det blev något missförstånd så de har väntat på samfrakt ner till Kalmar. Femmeters plåtar, ca 1500kr styck.


Utloggad joyride

SV: 4,5 meters rund plåtpool från Poolkungen
« Svar #109 skrivet: mars 27, 2022, 15:24:53:53 »
Tusen lass stenmjöl och lika många med sten senare så är kalkstensytan lagd. Tog ca två dagar att lägga 25 kvm, nu måste jag vänta på lite stabilare nattemperaturer innan jag fogar. Då blir det samtidigt putsning av stödmur och blomlåda.


Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan