CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Puck,pulver eller tabletter?  (läst 7920 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Johan71

Puck,pulver eller tabletter?
« skrivet: juni 06, 2007, 19:47:38:38 »
Hej
Har nu för tredje året rest upp min intex pool 12m3 och fyllt upp den med vatten.
kollade på min lokala färghandel om han hade dagsklor men det fanns inte längre sa han.
Hmm, frågan är om den är för liten för klor "puckar" eller om man ska använda sig av pulver?
Vad använder ni för något ?  tips mottages gärna.

//Johan

Poolgiganten

Utloggad Fia

SV: Puck,pulver eller tabletter?
« Svar #1 skrivet: juni 06, 2007, 19:54:58:58 »
Kolla om du kan hitta någon annanstans, grannfrun köpte igår så det går säkert att få tag på hos någon annan. Kanske beroende på märke. Annars skulle nog jag välja pulver, det löser sig fortare.
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad JerreEssberg

SV: Puck,pulver eller tabletter?
« Svar #2 skrivet: juni 06, 2007, 21:35:06:06 »
Hej
Jag har de senaste åren haft en rund Intex 450 x ca 96 cm. En sån där du blåser upp en ring längst upp, tar ca 9-10 m3.

Första året hade jag klortabletter men det gick åt en hel massa och jag fick hålla på att dosera varje dag.
De senaste 2 åren har jag haft klorpuckar i stället och det funkar görbra, när man först fått kläm på hur mycket man ska klippa upp påsen.
Jag har den liggande i en lövkorg man sätter fast på kanten.

//Jerker

Utloggad Johan71

SV: Puck,pulver eller tabletter?
« Svar #3 skrivet: juni 06, 2007, 21:51:45:45 »
Ok kanske ska testa "klorpuckar" ungefär hur mycket klipper du upp?  <antman>

Utloggad JerreEssberg

SV: Puck,pulver eller tabletter?
« Svar #4 skrivet: juni 06, 2007, 22:35:12:12 »
Puckarna jag använder är Saniklor Maxi 2000.

Om jag inte minns fel sedan förra året, brukar jag klippa av hörnet 45o ca 1/3 av sidans längd.

Ibland när det varit extra varmt med mycket bad så har jag fått öppna mer för att hålla klornivån. En puck tror jag räcker ca 1 - 2 veckor om jag inte minns helt fel. (Vore kanske idé att föra lite dagbok i år så har man nån koll på´t)  :)

Utloggad Johan71

SV: Puck,pulver eller tabletter?
« Svar #5 skrivet: juni 10, 2007, 14:35:27:27 »
Har nu fått igång allt men har svårt att få vattnet klart ?
Det ser ut som om man har hällt i 5 liter mjölk i poolen , har oxå chock klorerat 3 gånger men utan resultat  <dontkn>
ph värdet ät mellan 7,3-7,4 har dock inte testat klorvärdet men tror det är ok? (kör med puckar).
 <help> <help>
« Senast ändrad: juni 10, 2007, 14:44:26:26 av Johan71 »

Utloggad Fia

SV: Puck,pulver eller tabletter?
« Svar #6 skrivet: juni 10, 2007, 15:14:24:24 »
Använde du vatten från det komunala nätet? När chockade du första gången o sista gången? Det kan ta lite tid innan kemikalierna gör vattnet klart.
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad Johan71

SV: Puck,pulver eller tabletter?
« Svar #7 skrivet: juni 10, 2007, 15:15:58:58 »
Jag har använt mig av det kommunala vattnet och har chockat 3 ggr på 4 dagar

Utloggad Fia

SV: Puck,pulver eller tabletter?
« Svar #8 skrivet: juni 10, 2007, 15:21:48:48 »
4 dagar, då borde du sett någon skillnad. Det enda jag läst om mjölkaktigt vatten är att kombinationen av högt Ph o hög alkalinitet kan ge detta vatten.
Sorry, då vet jag inte mer. <dontkn>
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad Lakrits

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Södra Sverige
  • Antal inlägg: 42
  • Total likes: 0
  • Kön: Kvinna
  • Poolen är igång, äntligen
    • Visa profil
SV: Puck,pulver eller tabletter?
« Svar #9 skrivet: juni 10, 2007, 19:19:42:42 »
Hej
Vi hade också mjölkigt vatten i vårt spa för någon vecka sedan, men då hade vi för högt ph-värde. Jag sänkte ph-värdet och chockklorerade ett par gånger och efter några dagar var vattnet klart igen. Vad använder du för att testa vattnet?
                                                   /Lakrits
Har 3x6 meter pool med carrara-liner och jetswim. Snart färdig.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag