Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Går det att blanda klormärke?  (läst 9642 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad poolnisse

  • Kunnig
  • ****
  • Antal inlägg: 138
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Rubinpool 7x1,5m, Brillix inverter, Saltklorinator
    • Visa profil
Går det att blanda klormärke?
« skrivet: maj 29, 2007, 18:38:08:08 »
Jag använder Saniklar klorprodukter, www.saniklar.dk .

Nu undrar jag om jag vill t ex köpa på hemorten typ Nitors produkter och köra med dessa istället när mina "gamla" är slut. Kan man då bara börja på ny sort eller?  Går det?
  :-\

 Super Boost 2,5 kg
Ett lättlösligt ostabiliserat och starkt verkande granulat som kan användas i alla typer
av pooler, både för dagsklorering och periodvis chockklorering. Super Boost lämpar
sig särskilt väl för chockklorering eller snabb uppklorning av pooler där man normalt
använder desinfektionsmedel med långsam upplösning, t.ex. Tempo Stick, Maxi 2000
eller Bromin-tabletter.

Art.nr: 70-1010 Pris 225:- kr 
 MAXI 2000 2,4 kg
Specialformulerade 200 g Pool Pucks med inbyggd multieffekt som sänker den dagliga
klorförbrukningen. Maxi 2000 Pool Pucks har stabiliserat klor med inbyggt flocknings-
medel och pH-buffert för att säkerställa maximal klarhet och samtidigt göra det lättare
att justera vattnets pH och alkalinitet. För att undvika överstabilisering och därpå-
följande "klorblockering" bör cyanursyravärdet testas ett par gånger under bad-
säsongens gång. Om nivån är för hög kan den sänkas genom utspädning av
poolvattnet med rent nytt vatten. Använd aldrig mer puck än det som föreskrivs.
Art.nr: 70-1011 Pris 260:- kr 
 pH Plus 3 kg
Höjer poolvattnets pH-värde. För lågt pH-värde gör vattnet aggressivt för poolens
metalldelar. Den önskade mängden pH Plus hälls i en plasthink och upplöses i rent
vatten. Lösningen hälls sedan i poolen framför inloppsmunstyckena medan
filterpumpen får gå.


Art.nr: 70-1013 Pris 110:- kr
 
 pH Minus 3 kg
Sänker poolvattnets pH-värde. För högt pH-värde gör att vattnet blir grumligt eller
mjölkaktigt. pH Minus är det mest använda balanserings- och justeringsmedlet för
poolvård, och det viktigaste. Mät därför pH så ofta som det är möjligt. Den önskade
mängden pH Minus hälls i en plasthink och upplöses i rent vatten. Lösningen hälls
sedan i poolen framför inloppsmunstyckena medan filterpumpen får gå.

Art.nr: 70-1012 Pris 110:- kr 
 SunFlock 1 kg (12 st rullar)
För att ett sandfilter skall fungera effektivt krävs kontinuerlig tillförsel av
flockningsmedel. SunFlock Magic Rolls är ett flockningsmedel som upplöses långsamt.
En 125 g-rulle läggs i bräddavloppets korg och doseringen sker därefter automatiskt
under de närmast följande dagarna. SunFlock samlar ihop de små svävande
partiklarna i vattnet till större flockar som fastnar i sandfiltret. De uppsamlade
flockarna med föroreningar rensas bort ur filtret genom en normal retursköljning.
SunFlock kan användas i alla pooler med sandfilter och tillsammans med både klorfria
och klorhaltiga poolkemikalier. ( OBS! EJ för Dig som använder filterrening ).
Art.nr: 70-1014 Pris 250:- kr
poolnisse :)

Poolgiganten

Utloggad Fia

SV: Går det att blanda klormärke?
« Svar #1 skrivet: maj 29, 2007, 20:54:58:58 »
Det bör väl vara klor som klor, jag skulle inte tveka att göra det.
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad Janne

SV: Går det att blanda klormärke?
« Svar #2 skrivet: maj 29, 2007, 21:44:54:54 »
Jag säger som Fia.
Klor som klor.

//Janne
Första poolen: Åttaformad plåtpool, solvärme och saltgenerator.
Andra poolen: Rektangulär murad med lecablock, poolvärmepump GJPACW-20 och klorautomat.

Utloggad aromata

SV: Går det att blanda klormärke?
« Svar #3 skrivet: maj 30, 2007, 12:02:19:19 »
Nu är det inta bara rent klor i burkarna. Calciumhypoklorit, natriumhypoklorit, cyanursyra och annat kan det heta. Jag skulle nog fråga runt på lite olika poolställen.

Personligen tror jag att risken är minimal om du låter klorvärdet gå ner till noll eller nära noll innan du byter.

Utloggad SingingSailor

SV: Går det att blanda klormärke?
« Svar #4 skrivet: maj 31, 2007, 07:30:33:33 »
Det går bra att blanda, samma ingredienser i alla märken.
Kalciumhypoklorit= dagsklor / chockklor. Natriumhypoklorit = flytande variant av chockklor. "Cyanursyra" är en beståndsdel i veckoklor och snabbklor. Veckoklor = triklorisocyanursyra, även kallat "symclosen". Snabbklor, för småpooler, tror jag är diklorvätecyanursyra eller nåt sånt.

Detta gäller så länge du håller dig till "rent" klor i alla fall. Det finns en del "kombipuckar" med både klor, flockningsmedel och algmedel inbyggt. Dessa vet jag inte om man kan blanda.

Intex pool 5,5x2,7x1,3m. Värmd med Lesol solpaneler samt pelletspanna.

Utloggad poolnisse

  • Kunnig
  • ****
  • Antal inlägg: 138
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Rubinpool 7x1,5m, Brillix inverter, Saltklorinator
    • Visa profil
SV: Går det att blanda klormärke?
« Svar #5 skrivet: maj 31, 2007, 19:07:40:40 »
Tack Singing sailor låter toppen!   <antman>
poolnisse :)

Utloggad Yellow-Mellow

SV: Går det att blanda klormärke?
« Svar #6 skrivet: juni 09, 2007, 15:56:57:57 »
Jag har precis varit i kontakt med vår poolfirma pga klorblock och i samband med det så sa de att man ej ska blanda olika märken pga innehållet i mängd kan vara olika från olika leverantörer. <hmm> Men som sagt jag vet ej mer än vad de sa till mig! <dontkn>

Utloggad Fia

SV: Går det att blanda klormärke?
« Svar #7 skrivet: juni 09, 2007, 22:18:55:55 »
Tack för den informationen, Yellow-Mellow. Det finns alltid något nytt att lära! O0
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag