VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Brom granulat  (läst 8278 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Brom granulat
« Svar #50 skrivet: december 30, 2020, 12:55:59:59 »
Hej,

Oavsett vilket klor man använder så bildar det fritt klor i form av hypoklorit och hypoklorsyra (underklorsyra på Svenska).

Om pH går ner till 4 kommer detta att bilda klorgas från fritt klor.
Den mängd klorgas som skulle kunna bildas vid normalt pH och klornivå är troligen inte mätbart.

Anledningen till att locket ska vara av vid tillsats av klor har att göra med att kloret bildar bundet klor med ammoniak och ammoniumjoner. Det som vi utsöndrar vid bad. Första steget är monokloramin (luktlös). Andra steget är dikloramin (luktar badhus). Sista steget är trikloramin som är olöslig i vatten (sticker i ögon, näsa och hals).

Det som avgör vilket bundet klor som bildas har att göra med förhållandet mellan kväve och fritt klor.
Trikloramin är en mycket reaktiv molekyl. Det är en föregångare till nitroglycerin. Den är gul och oljig. Flyter runt på ytan tills den dunstar eller reagerar med något.

Alltså, det är sista steget av bundet klor som förstör locket.

Roger

Poolgiganten

Utloggad Ores

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Visby
  • Antal inlägg: 65
  • Total likes: 16
  • Kön: Man
  • Hemma bra men bada är bäst!
    • Visa profil
SV: Brom granulat
« Svar #51 skrivet: december 30, 2020, 15:29:00:00 »
Tack Roger för tips och svar på min fråga om natriumsilikat i poolen, som var lite utanför ämnet i tråden. Ska se om det kommer till nytta i sommar!

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Brom granulat
« Svar #52 skrivet: december 30, 2020, 19:05:47:47 »
Hej,

Åter till en av tidigare frågor.
Har du inlopp och utlopp av aluminium bör du måla dessa. Kan vara så att pH- oxiderar aluminiumet till aluminiumhydroxid. Den senare liknar kalk.

Roger






Utloggad henlin431

SV: Brom granulat
« Svar #53 skrivet: januari 01, 2021, 01:04:46:46 »
Ja, det låter troligt. Insåg senaste dagarna att jag får utfällningar (kalkliknande) på anslutningarna oavsett om jag använt pH- eller inte. Så jag antar att det är kloret/bromet som gör det.

Enklast torde vara att byta till rostfritt eller plast till våren. Går ju att löpande borsta ner utfällningarna men de sitter rätt bra. Viktigast är at det inte är i värmaren (som jag antar är rostfritt)

Gott nytt!

Och tack för alla tips och råd!

Utloggad henlin431

SV: Brom granulat
« Svar #54 skrivet: januari 02, 2021, 20:39:21:21 »
Nu verkar för övrigt pH har stabiliserat sig. Om det har med att jag körde rekommenderade värden på hårdhet eller att alka har sjunkit till 80-100 ska jag låta vara osagt men det pekar väl på alka.

Förra gången chockade jag med 14 gram diklor. Jag hamnade då på bara 5 i bromvärde. Denna gång chockade jag med 20 gram. Då gled jag upp till lite drygt 10, för att sedan gå tillbaka till 5 dagen efter. 20 gram verkar vara receptet för min badtunna. I båda fallen började jag med bromvärde på 2 efter bad.

Läser fortsatt att det skrivs att 10 ggr vanliga värdet behövs för att lösgöra bundet brom/klor. Det låter väl osannolikt att man trycker upp bromvärdet till 50 om man ligger på 5 från början?


Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Brom granulat
« Svar #55 skrivet: januari 04, 2021, 14:50:12:12 »
Hej,

Det kallas för brytpunktsklorinering (8-10). Detta förhållande mellan bundet klor och klor måste vara nästa 10 för att sista steget trikloramin ska bildas för att kunna vädras ut.
Tyvärr använder du diklor för att driva bort bundet klor. Då har du en parameter till att ta hänsyn till. Det är cyanursyra. Vilket påverkar hur mycket bundet klor du kan driva bort. Vidare din verkliga desinfektion.

Här kan du läsa om 7,5%-metoden eller om kvoten bundet klor och klor som inte ska uppnå 20.

Anledningen är att cyamursyra (CYA) binder till sig kloret hårdare än bundet klor. Handlar om att mätta CYA innan det kan bilda trikloramin.

Roger



Utloggad Mffrulez

SV: Brom granulat
« Svar #56 skrivet: oktober 21, 2021, 20:05:02:02 »
Nu verkar för övrigt pH har stabiliserat sig. Om det har med att jag körde rekommenderade värden på hårdhet eller att alka har sjunkit till 80-100 ska jag låta vara osagt men det pekar väl på alka.

Förra gången chockade jag med 14 gram diklor. Jag hamnade då på bara 5 i bromvärde. Denna gång chockade jag med 20 gram. Då gled jag upp till lite drygt 10, för att sedan gå tillbaka till 5 dagen efter. 20 gram verkar vara receptet för min badtunna. I båda fallen började jag med bromvärde på 2 efter bad.

Läser fortsatt att det skrivs att 10 ggr vanliga värdet behövs för att lösgöra bundet brom/klor. Det låter väl osannolikt att man trycker upp bromvärdet till 50 om man ligger på 5 från början?

Använder du brom än?

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan