Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Brom granulat  (läst 8487 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Brom granulat
« Svar #40 skrivet: december 28, 2020, 19:55:04:04 »
Hej!

I och med att de flesta leverantörer rekommenderar ett hårdhetsvärde i spabad på mellan 150-250 har jag nu justerat så jag ligger där (strax under 200).

Därtill var jag helt säker på att pH- hela tiden har gett utfällningar/reaktioner på aluminium men inser nu att det lika gärna kan vara kloret/bromet i tablettform som reagerar med aluminiumet. Precis som någon tidigare nämnt.

Jag kommer köra bromtabletterna fram till våren men funderar sen på att gå över till klor helt. Jag är väl inte helt sugen på att köra klorin som desinficering. Har egentligen inget emot att börja med diklortabletter då cya-värdet känns försumbart om man ändå byter vattnet säg 5-6 ggr per år (bad 2 ggr per vecka).

Som det är nu verkar bromtabletterna göra ett rätt bra jobb. Jag har sänkt filtreringen till 2x3 h per dygn. Bromvärdet ligger kring 4 rätt stadigt. Går ner lite vid bad men rätt försumbart vad det verkar. Vill jag öka på bromet får jag fästa något snöre till doseringsflottören som gör att den ligger och guppar nära utloppet från pumpen. Då lär det lösas upp mer brom. Men nu behövs inget mer. Från desinficeringens håll är underhållet lite. Men jag behöver fortsatt jobba med pH- tills jag kommit ner i alkanivåer ytterligare (antar jag).

Det största problemet som jag ser det är de ganska höga alkavärdena jag dras med och som tar lång tid att justera ner varje gång vattenbyte sker. Jag tror att jag nu ligger på 120 från att ha gått ner från nära 200. Fick nyss svar från ett vattenprov och kan då se att vattnet jag fyller poolen med har alka på 190 och hårdhet på 6,1.


En annan fråga som dök upp:

Om jag löser upp ett antal bromtabletter (som innehåller 27% diklor) i en hink som jag låter stå 4 dagar. Är det ett bättre sätt än att krossa tabletter och hälla i poolen direkt? Då får jag dras med rejäla värden länge. Eller ska jag hellre utnyttja kloret i tabletterna och se det som en chockning? Finns ju ingen större anledning att chocka separat med klor vid uppstart och därefter krossa bromtabletter för att få upp bromidbanken? Det blir ju kaka på kaka.
Hej,

Hade önskat att leverantörerna motiverar sina riktlinjer. Konstigt att dessa inte är lika? Vore jag som du skulle jag fråga någon leverantör om detta och visa hur de räknar. Vidare varför finns det ett rekommenderat värde till spabad på hårdhet när ingen använder kalciumhypoklorit som ger högre hårdhet? Hårdheten orsakar fällningar/kalk vid värmaren. Vilket går att undvika enligt det jag skrev tidigare.

Eftersom dina bromvärden inte sjunker så fort borde ditt vatten vara relativt rent.

Funderar på dina bromtabletter som innehåller diklor. Enda anledningen till klor i bromtabletter är att det finns billigare natriumbromid som inte helt bildar fritt brom i ditt vatten. Problemet är när klor ska tillverka fritt brom är att det tar en omväg och bildar bromgas först. Sen bildas bara hälften fritt brom. Alltså dubbel åtgång av klor.

Alla klorprodukter är ärliga om hur mycket klor de bildar som Rickard skrev om.
Många kommuner har högt pH och alkalinitet på sitt vatten.

Har du problem med att sänka pH kan det bero på hårt vatten och alkalinitet.

Om du är förutseende och löser upp klor eller brom några dagar innan kan du spola ned detta i avloppet. Bromet/kloret har då redan förbrukats och är inte verksamt.

Roger

Poolgiganten

Utloggad henlin431

SV: Brom granulat
« Svar #41 skrivet: december 29, 2020, 12:13:51:51 »
Ja, nej det kommer inte hända. De jag pratat med kan väl hyfsat om baden de säljer. De kan dessutom repetera det som står på baksidan av förpackningarna Sen är det stopp.

Vi är rätt renliga när vi hoppar i. Duschar alltid innan. Använder inte den bästa tvålen men skulle sånt ge problem i vattnet byts ju ändå vattnet över tid.

Men hur kan vi egentligen jämföra klor och brom när den främst avvikande ingrediensen är människan själv samt det faktum att brom och klor är olika effektivt vid olika temperatur?

En helt vanlig spaägare lär inte kolla sitt pH dagligen. Det innebär att det desinficerande ämnet har fördel om det klarar bredare spann av pH. Därtill tempen i spabad och avvikande effekt mellan klor och brom.

Det finns siffror lite överallt som visar på hur verksamt klor är jämfört med brom i olika temperaturer. Om det stämmer lär det gå åt mer klor än brom vid viss temperatur.


Anledningen till att jag ev. går över helt till klor framåt är att kunna ha mer kontroll på gasningen av kloret. Som det är nu löser ju bromtabletten ut sitt diklor löpande vilket gör att poolens lock lär ta mer stryk än om jag kontrollerat tillsätter klor och låter locket vara öppet under någon timme.

Alternativet är rent brom utan diklor tillsatt (vilket tråden egentligen började som). Då skulle jag kunnat aktivera bromet mer kontrollerat. Men granulatet verkar vara kört om jag inte importerar från "långbortistan"

I mitt fall letar jag inte kostnadsbesparingar. Jag är främst ute efter ett enkelt sätt att dosera som gör skötseln så stabil som möjligt och säkerheten så hög som möjligt. Att be frugan gå ut och hälla i granulat i motvind i poolen kommer ju inte hända. Här skulle det vara enklast att bara säga. "Hämta 2 tabletter från förpackningen som heter "x". Lägg dessa tabletter i doseringsflottören. Låt locket vara öppet en timme, stäng därefter locket.

I övrigt tycker jag det är intressant och kul att hålla på. För egen del är enda sättet att reda ut vad som passar bäst, att helt enkelt testa 2-3 olika lösningar fullt ut och utvärdera vad som fungerar bäst i relation till enkelhet. Men målet är ju att få varje lösning stabil och kunna mätta effekt. Det enda negativa är väl att det drar iväg med diverse mätutrustning. Min gissning är att de flesta som köper badtunna/spa idag köper en burk med klor och en burk med teststickor.

Jag förhörde en kollega på jobbet kring hur han gjorde med sitt spa. Han hade köpt det som rekommenderades vilket var snabblösliga klortabletter som han lade i efter varje bad och 4 tabletter vid uppstarterna. Sen bytte han vatten 3-4 ggr per år. Ingen chockning. Det hade funkat hittills. I övrigt nämnde han inte mycket om skötseln. Hade jag gjort likadant hade det varit kört ganska snabbt på grund av alka, stigande pH och annat som behöver manövreras, i alla fall under de första veckorna efter påfyllning.

Brunnsvatten före/efter diverse vattenfilter i huset verkar vara utmanande rent generellt. Kommunalt vatten hade troligtvis varit enklare att använda.

Jag ringde runt en del igår och pratade med olika leverantörer. Jag frågade specifikt om aktivt syre. Han sa att det rekommenderades rätt brett och generellt fungerade bra. Som du var inne på var målet att tillsätta syret när bromnivåerna gått ner ordentligt efter bad. Som du säger tar bromet och aktivt syre ut varann men jag antar att det är som när man slänger i klor i ett brombad. Viss del av kloret får tag på föroreningarna och en viss del hinner få tag på bromet och omvandlar detta till brominer. Han bekräftade också att mätningar generellt är svåra att göra med aktivt syre. Tror det underlättat att skriva det på förpackningarna eftersom aktivt syre sällan används som enda ämne, utan alltid ihop med något annat och vars enda syfte att oxidera.

I övrigt har jag sett en del jämföra aktivt syre med syret i luften. Det drar paralleller till att det skulle vara ofarligt. Det är nog den största orsaken till att aktivt syre tagit sig in på marknaden. Det blir lite sned marknadsföring och en osund jämförelse med desinficerande medel i och med att syrets primära uppgift inte är desinficering.

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Brom granulat
« Svar #42 skrivet: december 29, 2020, 18:35:40:40 »
Hej,

Ditt näst sista stycke var roligt att läsa. Äntligen rätt information från leverantörer. För ca.1år sedans var det inte så. Gissar att de läst en massa inlägg på forumet.

Välkommen in i klorens värld.

Spaklor, diklor snabbklor, aktionchock, dagsklor, oorganiskt, organiskt, stabiliserande, ostabiliserande, snabbverkande, flytande, fast, triklor, långsamklor, veckoklor, multiklor osv. Listan blir lätt lång.

Vidare har dessa klor en mängd handelsnamn.
Ofta innehåller dessa en massa hjälpkemikalier.

Man kan också hoppas att leverantörer av aktivt syre kanske rekommenderar en katalysator/aktivator som kopparsulfat för att frigöra syret från det aktiva syret. Processen går mycket fortare då. Vidare bättre oxidationsmedel en kortare stund som inte stör typ fritt brom. Fritt syre kan vara ett desinfektionsmedel om det frigörs fort.

Roger

« Senast ändrad: december 29, 2020, 19:23:22:22 av Roger. »

Utloggad henlin431

SV: Brom granulat
« Svar #43 skrivet: december 29, 2020, 19:48:45:45 »
Jag har förstått att det aktiva syret säljs tillsammans med algdräp, METANAMIN, N-METYL. Det är den jag köpte och den rekommenderades i algförebyggande syfte. Både i kombo med brom men framförallt aktivt syre.

Oklart om jag ska fortsätta använda den eller inte. Jag har bevisligen ingen algtillväxt just nu men om det beror på algdräp eller inte ska jag låta vara osagt.

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Brom granulat
« Svar #44 skrivet: december 29, 2020, 19:56:06:06 »
Hej,

Alger behöver solljus för att leva. Hur ofta upplever ett spabad solljus?

Alltså trivs inte alger i ett spabad. Det gör bakterier som hålls tillbaka med desinfektionsmedel.

Så hur kan man rekommendera algdräpare när inte alger kommer att uppstå?

Roger
« Senast ändrad: december 29, 2020, 20:13:05:05 av Roger. »

Utloggad henlin431

SV: Brom granulat
« Svar #45 skrivet: december 29, 2020, 20:47:08:08 »
Jag lyckades med bedriften tidigare. Troligtvis för att pH drogs uppåt mer än jag hade koll på i början. Fördelen var att ungarna kunde springa runt i badtunnan ett antal varv tills vattnets fart höll igång sig själv. Det var så halt på sitsarna att jag åkte med, varv efter varv. Det var kul en stund men sen tömde jag badet och började om efter det.

Så bevisligen går det även utan sol när förutsättningarna är rätt (fel)

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Brom granulat
« Svar #46 skrivet: december 29, 2020, 21:05:58:58 »
Hej,

Många misstar sig att det är alger när det i själva verket är bakterier. De senare skapar en hal biofilm. Långt mycket halare än alger.

Alger i ett bad är alltid grön.

Roger

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Brom granulat
« Svar #47 skrivet: december 29, 2020, 21:13:14:14 »
Hej,

Det ljusbruna/rosa du ser i duschen, handfatet eller i tvättmaskinens dosering är inte fett osv. Det är bakterier som kommer från dricksvattnet som hittat en miljö som de kan föröka sig i.

Färgen liknar den nyliga tråden om en smutsig vattenlinje. Se skimmerns färg. Detta är bakterier.

Roger
« Senast ändrad: december 29, 2020, 21:20:58:58 av Roger. »

Utloggad henlin431

SV: Brom granulat
« Svar #48 skrivet: december 29, 2020, 22:01:56:56 »
Det kan säkert ha varit bakterier. Oavsett var det ett resultat av att ha förlitat sig på Biocool som jag körde med då. Har inte riktigt greppat hur det ämnet fungerar men det rekommenderas överallt. Som allt annat som inte fungerar speciellt bra.

Utloggad henlin431

SV: Brom granulat
« Svar #49 skrivet: december 29, 2020, 22:45:32:32 »
Snappade upp i ett annat forum att en del klorinsorter innehöll just natriumsilikat. Det var ämnet du nämnde tidigare. Antar att man skall tillsätta det separat enligt beskrivning om man vill få till vattenglaset.

Kloret gäckar mig fortfarande. Klorgasning över 35 grader vad det verkar. Men gasar inte allt klor (även diklor) och hur länge håller gasningen på, det vill säga hur länge bör man ha av locket för att slippa skador på locket och kuddar över tid?

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag