VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Haywards Control Station vs Phalens Mini Master någon med erfarenhet???  (läst 7547 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad KimF

  • Pool bygge
  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Kungsbacka
  • Antal inlägg: 54
  • Total likes: 9
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Haywards Control Station vs Phalens Mini Master någon med erfarenhet???
« Svar #10 skrivet: juli 07, 2020, 14:33:22:22 »
kommit lite längre

Poolgiganten

Utloggad MathiasS

Doserar du precis innan sandfiltret? Är det verkligen en bra ide - gillar centralventilen det i längden?

Du verkar också dosera syra och klor väldigt nära varandra - man brukar vilja ha minst en halvmeter mellan dessa?
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Oneill

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 411
  • Total likes: 121
  • Kön: Man
  • Det blev bad i maj 2019
    • Visa profil
Det ser ut som att doserigen är precis efter sandfiltret däremot ser det ut som att flödesvakten sitter innan filtret och kanske lite kort raksträcka innan.
Hayward ger faktiskt ingen rekommendation på avstånd mellan dosering av pH och Klor konstigt nog.
Thermopool 4x8m med helgaveltrappa, persia grey liner, rosfria detaljer, RGB- LED belysning, Värmepump KMP-Smart 12, UV-lampa, Pooltak Flat R1 från Qualitypool. Styrning av pool och belysning via Fibaro
Byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=14932.0

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Haywards Control Station vs Phalens Mini Master någon med erfarenhet???
« Svar #13 skrivet: juli 10, 2020, 16:12:19:19 »
Angående avstånd mellan klor- och saltsyratillsättning.

Konstigt att det inte finns någon rekommendation? Det borde finnas det.

När natriumhypoklorit tillsätts bildas fritt klor. Som är desinfektionsmedlet i vattnet. Beroende på pH är desinfektionen olika bra.

Om man sänker pH till 5 och under bildas klorgas. Denna i sin tur bildar fritt klor och saltsyra.
Detta skulle kunna betyda om saltsyra och natriumhypoklorit blandas in nära varandra kan det bildas klorgas (precis som i en klorinator). Vilket betyder att klorgasen bildar fritt klor och saltsyra. Inget problem med detta. Men klorförbrukningen kommer att öka till dubbla mängden.

Så Mattias har en poäng  i detta.
Skulle vara intressant om rekommendationer med saltklorinator och avstånd innan pool?

Anledningen till detta är att all klorgas kanske inte alltid bildar fritt klor och saltsyra.
Det finns alltid en löslighet av gasen i vatten.
Roger

Utloggad MathiasS

Ja nu ser jag att det är på väg ut ur sandfiltret, det är bra. Dock vill man nog dosera efter ev värmepump också....

Men, angående doseringspunkterna så hade iaf Pahlen en sådan rekommendation i Minimasterns dokumentation, det borde ju gälla alla system.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad leonard

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Motala
  • Antal inlägg: 429
  • Total likes: 130
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
Samma sak med Zodiac's pH/Chlor Perfect. De var väldigt tydliga med att tillsatserna ska vara efter all annan utrustning. Först syra, sedan klor, de rekommenderar minst 60 cm mellan doseringspunkterna.
Mätningen däremot ska vara efter filtret men före värmning, de har även rekommendationer på minsta avstånd där med från och till böjar och grenar. Men det kommer jag inte ihåg.
Thermopool 2.0 6x3m med hörntrappa
Pooltak, Elegance+
Zodiac pH Perfect och Chlor Perfect
BVP 200m, Nibe F1255-16 med Pool40 och 65kw VVX
Poolrobot, Zodiac RX4400

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Haywards Control Station vs Phalens Mini Master någon med erfarenhet???
« Svar #16 skrivet: juli 12, 2020, 20:36:55:55 »
Det som är viktigt är att saltsyra/svavelsyra inte doseras samtidigt. Troligen därför det ibland finns en tidsfördröjning på syra.

Man kan läsa varje år om att badhus får problem. Någon råkar blanda syra och flytande klor. Alltså klorgas bildas. Badhuset får utrymmas.

Men samtidigt är det lustigt hur olika system jobbar. Vidare instruktioner för montage.


Utloggad KimF

  • Pool bygge
  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Kungsbacka
  • Antal inlägg: 54
  • Total likes: 9
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Haywards Control Station vs Phalens Mini Master någon med erfarenhet???
« Svar #17 skrivet: juli 27, 2020, 08:17:49:49 »
hej på er

det är så trångt utrymme så jag har fått pussla ihop, men jag kan bara säga att CS funkar perfekt nu. Doserning sitter efter pumpen men innan värmeväxlaren som sitter ute dit är det mer än 10 meter. Var köper man flytande kemikalier till vettiga priser?
//Kim

Anders johansson

  • Gäst
Anders johansson
SV: Haywards Control Station vs Phalens Mini Master någon med erfarenhet???
« Svar #18 skrivet: augusti 26, 2020, 20:18:14:14 »
Ha ha ha ja jag ska vara ärlig med dig nu. var försiktig med pH proben. Det är ju en liten glaskula längst ut på den och den är rätt skör. Installationen gick utan problem för mig men när jag skulle pH kalibrera den så stötte jag till proben så dne gick i backen och glaset gick sönder så var bara att köpa en ny. typ 3000 eller vad den kosta...
men men är man klantig får man skylla sig själv.

har du använt puckar och har cya i vattnet så rekommenderar jag dig att börja med att tömma ut en massa vatten så du får ner cya till runt 10 ppm så kommer du får bättre reglering. ligger du fel i alka så höj inte utan avvakta, det är bättre med 0 i alka än att ligga inom värde.

installationen i sit är lite korkad då det är anborrningsbyglar förutom till tempgivaren så du måste ha en bit som du kan kapa in den på. i övrigt ingen konstighet att installera, lite elvana krävs, antingen kopplar du på dosa eller sätter på en stickkontakt.

nåt specifikt du undrar så är det bara att höra av dig. kan vara så att du inte kommer att kunna ansluta wifi beroende på programvaran i den (dom har bytt server adress) har du det problemet så hojta till så kan jag hjälpa dig där oxå.

Anders johansson

  • Gäst
Anders johansson
SV: Haywards Control Station vs Phalens Mini Master någon med erfarenhet???
« Svar #19 skrivet: augusti 26, 2020, 20:20:38:38 »
Hur gör man för att få igång WiFi, får det inte att funka

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan