VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Underarbete/Material och mitt poolbygge (bilder) Pool från J&F Fritid 4,5 x 7,6  (läst 76472 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mats_61

  • Gäst
Hej!
Jag tänker skaffa en nedgrävd ovanmarkspool från J&F fritid 4,5x7,6, den ska altså inte fyllas igen runt kanterna.
Är det någon som har nåt förslag på vad jag ska ha för någonting under.
Jag har själv funderat på om man skulle isolera med markisolering och sedan fylla dräderingsgrus ovanpå och sen stenmjöl (och packa) sen byggplast och cellplast (typ liggunderlag).
Är det bra att isolera under?
Måste isoleringen ligga direkt under linern i så fall?
Är det risk att kanterna på isoleringen kommer att börja synas om man lägger den direkt under linern?
Vore taksam för lite info om detta

Tack på förhand Mats
« Senast ändrad: augusti 23, 2005, 23:12:40:40 av Mats_61 »

Poolgiganten

Utloggad Fia

Re:Underarbete/Material
« Svar #1 skrivet: juli 25, 2005, 11:00:18:18 »
Kolla under "Ovanmarkpooler" sen "Gardenpool från Folkpool","Tips till bygge av åttan","Grus i botten", och "Cranpool från Lainex".
Hoppas du hittar det du söker, annars fråga på.
« Senast ändrad: juli 25, 2005, 11:01:49:49 av Fia »
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Mats_61

  • Gäst
Mats_61
Re:Underarbete/Material
« Svar #2 skrivet: juli 30, 2005, 02:28:36:36 »
Tack för tipset Fia
Efter mycket funderingar så lutar det åt att göra så här sen grävningen är klar:markfiltmatta, 15 cm dräneringsgrus ,5 cm markisolering och ovan på detta lägga ett ca 5 cm lager med stenmjöl för att undvika att skarvarna på markskivorna ska synas. 9 mm favolen bygmatta innan linern ska läggas.

Känns bättre nu sen jag har bestämt mig :-\ eller?
Jag rapporterar sen hur det går under byggtiden  ::)


Mats_61

  • Gäst
Mats_61
Re:Underarbete/Material
« Svar #3 skrivet: augusti 12, 2005, 00:04:41:41 »
Puhhh...
Har just handskottat 7m3 stenmjöl och kärrat det i gropen, inte nog med det,
var ju tvungen att skotta samma stenmjöl ytterligare en gång in mot mitten av gropen för att sedan jämna ut det.
Nu käns det i ryggen som om man har blivit överkörd av en traktor eller nåt  :-\.
Packade sedan med vibropaddan, blev ju riktigt bra.

Tur att man inte riktigt fattade hur mycket jobb det är innan projektet, men skam den som ger sig ;)

Men ett problem  :o
Med så mycket regn så vill ju jordkanterna till att rasa in

har försökt att få stopp på det  med lite packat stenmjöl.

Nej nu väntar en behövlig nattvila

Ha det

Mats




Utloggad RLA

  • en sybarit som är
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 967
  • Total likes: 0
  • Jag är inte dum, har bara otur när jag tänker.....
    • Visa profil
Re:Underarbete/Material
« Svar #4 skrivet: augusti 12, 2005, 07:17:22:22 »
Mycket jobb är det, men det blir det värt! kämpa, kämpa...

Men ett problem  :o
Med så mycket regn så vill ju jordkanterna till att rasa in

har försökt att få stopp på det  med lite packat stenmjöl.

Men det bli ju inte bättre av merarbete, så ett tips är att hänga pressening på kanterna, låt den ligga ut på marken 1-2 meter och sedan ner över katerna hela vägen till botten, fungerar klockrent! Har du inte pressar så finns dom "nästan gratis" på lågprisvaruhusen!!
« Senast ändrad: augusti 12, 2005, 07:18:13:13 av RLA »
Har ingen pool längre!!

Men den vi hade såg ut så här: http://www.lager.st/wilma/pool/pool.htm

Mats_61

  • Gäst
Mats_61
Re:Underarbete/Material
« Svar #5 skrivet: augusti 19, 2005, 23:13:01:01 »
ÄNTLIGEN!!
NU är poolen vatenfylld  :)
Efter att ha lagt ned många timmar (och mycket svett)på att få stenmjölet (0-4MM) packat stenhårt och i nivå så var det inte så svårt att montera poolen,
även plåtrullen som skulle rullas ut och styras ned i plåtschenan gick över förväntan.
( om jag bara viste hur man gjorde så skule jag lägga ut lite bilder på projektet)
Jag tog det säkra före det osäkra och rostskyddsmålade plåten längst ned.
Sedan tejpade jag fast byggplast som täckte målan,plåtschenan och ut på stenmjölet.
Sen la jag betongmattan på botten, sandvallen mot plasten och slutligen ett lager till med byggplast ovan på sandvallen , sen linern
och på med varmvattenkranen  allt på samma dag utan en regndroppe  ;)
Nu återstår att isolera sidorna med cellplast, men det går nog inte att böja mer än 20 mm tjocklek  :-\
nåja... får väl ta två varv i så fall

Ha det så bra

Mats



Utloggad Fia

Re:Underarbete/Material
« Svar #6 skrivet: augusti 20, 2005, 08:55:19:19 »
Hej Mats.
Jag kan göra ett inlägg om hur man länkar bilder, men måste till jobbet nu. Skriver ett i kväll.
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad Poolnicke

Re:Underarbete/Material
« Svar #7 skrivet: augusti 20, 2005, 09:08:47:47 »
Hej Mats_61,

Hittade ett gratisprogram på nätet som skapar fotoalbum i HTML.

Gör enligt följande:

1: Ladda ned Jalbum från http://jalbum.net/ och installera programmet på din dator.
2: Lägg de bilder du vill ha med i albumet i en tom katalog på din hårddisk
3: Skapa en ny albumkatalog på din hårddisk där HTML koden och bilderna skall landa när Jalbum har gjort sitt.
4: Öppna Jalbum och välj nu dessa kataloger som bildkatalog och albumkatalog
5: Klicka på skapa album
6: Skaffa en plats i ett webbhotell på nätet (Tex www.b-one.net eller www.surftown.se billiga och kanonbra båda!)
7: Ladda upp alla filer och kataloger från din albumkatalog till ditt webbhotell på nätet.(Använd ett ftp program till detta eller den funktion som finns i Jalbum. Jag använder Filezilla för att ladda upp filerna http://sourceforge.net/projects/filezilla)
8: Klart!

Jalbum innehåller en hel del varianter på album det är busenkelt att ändra och välja nya utseenden. Programmet ändrar också storleken på bilderna med automatik.

Lycka till!
« Senast ändrad: augusti 20, 2005, 09:16:34:34 av POOLNICKE »
Pool:Åttan 6,25x3,6x1,5.
 Solfångare 16 m².
Poolvärmepump.
/Pool är livet! ;D

Utloggad Fia

Re:Underarbete/Material
« Svar #8 skrivet: augusti 20, 2005, 17:14:17:17 »
Du kan även ladda upp bilderna på www.photobucket.com på nätet. Det är gratis att använda det.

Det enklaste är om du är i poolforumet först och går upp till "Arkiv" sen " Nytt fönster". Då lägger sig forumet nere på listen och du kan öppna Photobucket. Sen kan du klicka på dem växelvis från listen, medan du flyttar bilderna.

Logga in på Photobucket. Klicka sen på "bläddra" och markera bild som du vill ladda ner. Klicka "öppna" under bilderna. Sen "submit", då laddas bilden ner. Bilderna ska vara förminskade innan du laddar ner dem.

Under varje bild i photobucket finns tre rader, Url, Tag och Img. Markera "Img" raden så den blir blå, höger klicka sen och "Kopiera" , gå sen till forumet och inlägget du skapar och ställ markören där du vill ha bilden, höger klicka och sen "Klistra in".
Då ska bilden finnas där. Kolla med "förhandsgranska" så den finns där och att allt ser rätt ut!!!

Hoppas jag har förklarat begripligt och att det fungerar.

Nu har Poolnicke och jag försökt hjälpa så nu hoppas jag på många bilder från er alla!!
« Senast ändrad: april 30, 2008, 19:46:30:30 av Fia »
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Mats_61

  • Gäst
Mats_61
Re:Underarbete/Material
« Svar #9 skrivet: augusti 21, 2005, 01:38:46:46 »
Hej och tack Poolnicke & Fia för era tips  ;).

Lovar att jag ska försöka med bilderna ,men först måste jag isolera poolen klart.... verkar nästan enklare att bygga poolen än att lägga upp bilderna hehe  ;)

Är nämligen inte så värst datorkunnig *S*

Ha en bra dag

Mats

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan