VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Recension mätinstrument AcuaCheck TT, Lamotte ColorQ, Scuba II, Taylor, stickor  (läst 18133 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Kenneth

Recension mätinstrument: AcuaCheck TrueTest, Lamotte ColorQ, Scuba II, Taylor Kit och Teststickor


Sammanfattning:

(ursprungligen skrivet mars 2017 och uppdaterat september 2019 med lite nya tips och observationer)

Jag börjar med slutsatsen för den som inte orkar läsa bakgrund och då vill jag egentligen enbart rekommendera två produkter:

1.   Taylor Kit (FAS-DPD dropptest)
2.   Lamotte ColorQ (digitalt test)

Och av dessa så blir Taylor Kit klar etta p.g.a att det är ett säkrare, snabbare och billigare test. Taylor är lätt att läsa av och ska inte förväxlas med billigare dropptest. Den enda nackdelen med Taylor är att den inte går att köpa i Sverige utan måste beställas från tex USA. Men trots frakt och tull så blir priset ändå lägre i längden än att köpa refill av Lamotte ColorQ (även om man redan köpt den digitala utrustningen). Att Lamotte hamnade som rekommenderad produkt berodde på att den produkten fanns att beställa från svensk leverantör när detta ursprungligen skrevs i mars 2017. Nu i september 2019 gör den inte det längre, vad jag kan se, och då blir det ytterligare en fördel för Taylor medan Lamotten borde kanske inte finnas med som rekommenderad jämförelseprodukt. Men för den som är mindre intresserad av att få rätt värden och istället mer intresserad av att det lyser, blinkar, piper och visar decimaler (visserligen opålitliga) kan överväga att satsa på en digitalt mätare.


Den som är intresserad av bakgrund läser vidare
annars rekommenderar jag att hoppa direkt till rubriken:

”Hur beställer man?”
Och fortsätter att läsa därifrån…

Därutöver kan det finnas en poäng att läsa mitt inlägg om hur man praktiskt sköter ett spa:
Så här sköter du ditt spa. Steg för steg
Går det att ha kristallklart vatten i 19 månader utan vattenbyte, inte använda klor, dra ner på kemikaliedoseringen och använda 6 år gamla filter?
Ja! Så här gör man…
https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=18170.msg126883#msg126883


Är detta reklam?

Jag vill dock vara tydlig med att det är mina egna observationer och baseras på dels egna mätningar och dels min subjektiva uppfattning om handhavandet. Jag är privatperson och skaffade ett spa för två år sedan. Jag har inga ekonomiska intressen i något företag som säljer de produkter jag skriver om och har heller ingen närstående eller bekant som har ekonomiska intressen i detta. Jag har köpt alla testerna och har inte fått något test av någon.

Det är antagligen inte så vanligt att en privatperson testat så många olika mätare och gjort jämförande tester på samma vatten samt lagt ner så mycket tid och pengar på tester. Därför tänkte jag dela med mig av mina erfarenheter och iakttagelser. Kanske trampar jag någon på tårna men jag vill bara hjälpa de som vill ha vägledning i att välja en bra testutrustning.

Var finns oberoende professionella tester?

Det bästa hade ju varit riktiga oberoende tester där man jämför konsumentprodukter mot referensutrustning i labbmiljö. Varför det inte finns är för mig en gåta när det finns tusentals tester på strykjärn, osthyvlar, vinterdäck och köttermometrar. Användartester (dvs mitt test) är ju bättre än ingenting men är inte att jämföra med oberoende tester där flera produkter testas samtidigt under systematiska former. Den här typen av diskussioner på forum skulle ju inte behövas om det fanns riktiga tester.

Jag är test-freak och tycker det är frustrerande att inte veta vad som är rätt värden. Har jämfört många gånger med olika mätinstrument och vid flera tillfällen med samma mätinstrument (för att se om det diffar mellan gångerna). Det verkar som att pool-och spaförsäljarnas butiksutrustning (om sådan finns) inte heller är så pålitliga. Jag har provat att lämna in testvatten till spabutiken (Folkpool) vid några tillfällen (ca 100-200 kr/test). Butikens apparat (WaterLink Spin Lab från företaget Lamotte - en apparat som går loss på mer än 10 000 kronor) borde vara mer säker eftersom det är en mer avancerad apparat än vanliga konsumentprodukter. Men kan man vara säker på det? Dels är vattnet i en plastflaska och hinner ändra temperatur på väg till butiken. Samma erfarenhet har jag läst om i USA där personer lämnat in samma spa vatten i olika spabutiker (under samma dag) och fått olika provsvar (återkommer till detaljer varför jag har anledning att ifrågasätta kring WaterLinks provsvar).

Det närmaste rätt svar verkar vara att köpa test från testföretaget Eurofins (jag har gjort det en gång och det kostade 900 kr så det testet vill man kanske inte göra två gånger i veckan ;-) Jag har också ägnat timmar att läsa recensioner och erfarenheter på utländska forum. Det forum jag har fått mest förtroende för är www.troublefreepool.com (TFPS). Läser man på TFPS är de rörande överens om att Taylor dropptest är mer pålitlig än digitala tester.

Det låter kanske som att digitalt test är mer korrekt och futuristiskt men mina erfarenheter (och erfarenheter av användare i USA) visar tvärtom att du kan lita mer på ett test som räknar droppar och visar att det är 5 droppar (dvs 50 i värde) än ett digitalt test som ger exakta digitala svar (men som tyvärr inte nödvändigtvis visar rätt värde). Människan verkar ha mer tilltro till digitala test som visar svart på vitt ett värde med decimaler än ett mer grovhugget dropptest. Jag hade också inledningsvis den inställningen. Kanske tror man mer på ett test som visar exakt 106,24 med digitala siffror än ett test som man får räkna droppar och endast kan komma avgöra om det är 140 eller 150, alltså endast jämna 10-tal (låter trubbigt eller hur?). Många tycks ha en högre tilltro till sånt som lyser, blinkar, piper, är digitalt och visar decimaler. Men man ska inte låta sig luras av exakta värden - om de ändå inte stämmer.

Exempelvis: Den kommun jag bor i har kommunalt vatten med hårdhetsgrad 8,6 dH (tyska hårdhetsgrader). Det motsvarar CH (Calcium Hardness) på 153,49 ppm enligt http://www.cactus2000.de Det digitala testet Lamotte ColorQ visar exakta svar 126, 102 och 108 vid olika tillfällen på samma kranvatten där det inte borde vara någon skillnad eftersom kommunen menar att det är samma hårdhetsgrad över tid. Taylor kan dock bara visa jämna 10- tal (dvs 14 droppar = 140 ppm och 15 droppar är 150 ppm något däremellan kan Taylor inte visa). Taylors test har dock visat 14 droppar varje gång (en gång fick jag 13 droppar). Det är visserligen också 10 under förväntat värde men det närmare förväntat värde och det är framförallt konsekvent. Även i samma spavatten så diffar mätvärdet på digitala testet medan det visar exakt samma varje gång med dropptestet. Nu är kanske inte hårdhet det viktigaste mätvärdet men pH och alkalinitet kan diffa mer över tid och ändras på väg från kommunen till kranen på ett sätt som inte hårdhet gör. Lamotte ColorQ är min klara tvåa i testet (även om den är dålig på att mäta hårdhet) men den har också en tendens att ge avvikande värden. Det är också något jag läst att andra har samma erfarenheter av. Om ett test visar ”rätt” värde i 5 av 6 gånger hur vet man då när det är fel värde? Om du gör en mätning i veckan och det visar sig att ph ligger på 7,9 men just den här gången är det en felaktig mätning och det faktiska värdet är 7,4. Om du då agerar för att sänka på med 0,6 så hamnar ditt ph på 6,8 istället för på 7,3 som du ville. Du agerade rätt – men utifrån felaktig information. Så även om värdet oftast är rätt så vill man ju hellre ha ett instrument som du kan lita på visar rätt varje gång. Här upplever jag att Taylor kit är mer pålitligt och att du mer sällan hittar överraskningar (jämfört med övrig utrustning jag provat).

Själv föredrar jag brom framför klor. När det gäller brom behöver man inte bry sig om fritt och bundet brom eftersom brom är aktivt även när det är bundet. Allt som mäter totalt klor kan också mäta totalt brom. Mätaren vet alltså inte om det är klor eller brom som mäts. För att få bromvärdet så multipliceras alltså värdet av total klor med 2,25 (vilket ColorQ7 gör automatiskt och som man får göra manuellt på Scuba II). Acuacheck Trutest blir det inte riktigt lika enkelt med eftersom den inte mäter totalt klor, endast fritt klor.

Viktiga kriterier för att ett test ska gå att lita på är:
- Visar rätt värde
- Visar samma resultat om man mäter samma vatten 5 gånger
- Visar samma värde om man köper nya uppsättning av samma utrustning (nya droppar/tabletter/stickor) 

De sista två är lätt att kontrollera förutsatt att man har tid och tålamod. Den första punkten är svårare.



Mina erfarenheter av olika mätinstrument:

Taylor Kit-2006 (FAS-DPD dropptest)
+ Pålitligaste testet (egentligen kunde jag sluta här)
+ Ger samma resultat när man köper nytt test (det gör inte Lamotte och AquaCheck TrueTest)
+ Ingen engångskostnad för inköp av digital mätare
+ Billigare i drift (än Lamotte ColorQ även om man använder refill, dvs enbart köper tabletterna)
+ Snabbare (mindre än halva tiden för en mätning jämfört med Lamotte ColorQ)
+ Ingen disk och rengöring
+ Inga batterier
+ lätt att avläsa (ingen osäkerhet vilket värde som visas)
- Finns inte att köpa i Sverige
- Måste betala tull och frakt från USA (totalpriset är dock billigare än Lamotte ColorQ refill)
- Högre inlärningströskel än Lamotte ColorQ Första 2-3 gångerna man använder testet är det lite svårt att förstå hur man ska göra (måste läsa samtidigt som man utför testet). Men från gång 4 är det mycket lättare än Lamotte ColorQ. Nästan lite roligt.

+/- Taylor ligger som regel 0,1 eller 0,2 enheter högre i ph än Lamotte ColorQ och Scuba II vid mätning av samma vatten. Det skulle kunna indikera att Taylor ligger något för högt på ph (eller att Lamotte ColorQ och Scuba II ligger något för lågt). Därför satte jag (+/-) eftersom jag inte vet vem som har rätt.

4,5 kr/test (alla test Brom/klor, Ph, Alka, Cya, CH)
I praktiken blir det betydligt billigare eftersom man  kan använda färre droppar (mer om detta under rubriken: "Tips för att få Taylor Kit att räcka längre"
 längre ner i texten)


Lamotte ColorQ 7 (digitalt test med tabletter som krossas i ett rör och avläses digitalt)
+ Mitt förstahandsval om inte Taylor Kit fanns
+ Mer pålitligt än övriga test nedan
+ Bra att mäta pH
+ Lättare och snabbare att använda (än Scuba II)
+ Lättare att krossa tabletterna (jämfört med Scuba II)
+ Hyfsat billigt i drift (dyrare än Taylor men billigare än Scuba II)
+ Mäter många variabler (fritt och total klor och brom, Ph, Akla, CH, Cya)
+ Batteriet håller länge
- Dyr i inköp (2200-2500 kr för apparaten inklusive 100 test av allt)
- mer tidskrävande än Taylor (ungefär dubbelt så lång tid) - men snabbare än Scuba II
- När jag köpte nya tabletter skiljde det sig mot de tidigare tabletterna 0,2 på ph
- Dålig på att mäta Hårdhet (dvs CH) – i alla fall min utrustning (om värdet är under 200 ppm).
- Kräver diskning och torkning av provrör

7,12 kr/test (alla test 712 kr för 100 st refill av alla tabletter) 22 kr/test om man räknar in apparaten


Test som jag provat och slutat använda (utan inbördes rangordning)

Scuba II:
+ Bra på att mäta PH (i alla fall hyfsat konsekvent vid mätningen) ligger ca 0,1-0,2 under Taylor
- Dyr 1300 kr i inköp (ok jag skulle gärna betala det dubbla om det inte vore för de andra nackdelarna)
- Dyra att använda (tabletterna är dyra, speciellt om man ska mäta Alkalinitet, 159 kr för ett set tabletter där det endast ingår 10 TA-tabletter)
- Besvärlig att använda (tar lång MYCKET lång tid att mäta)
- Tabletterna svåra att krossa (i jämförelse med Lamotte ColorQ)
- Batterierna tar slut fort
- Mäter inte hårdhet (CH)
- Mäter inte Brom (men Brom går att räkna ut ändå genom att mäta Totalt Klor och multiplicera med 2,25)
- Värdet på Alkaliniteten varierar omotiverat om det är låga värden (lita inte på vid värden under 50!).

  8 kr/test (om enbart ph och klor samt Alka och Cya varannan gång)
16 kr/test (om man även vill mäta Alka + Cya vid varje mätning)
    + kostnaden för inköp av digitala utrustningen.


AcuaCheck TrueTest (digital mätare för fritt klor, pH och Alka)
+ Billig för att vara digital (ca 600 kr)
+ Billig för att mäta tre värden samtidigt (3 kr per sticka = 1 kr per mätvärde)
+ Snabb att använda
+ Enkel att använda
+ Batterierna håller länge
- Ger olika värden vid olika temperaturer på samma vatten (tex om vattnet är 38 grader eller om samma vatten kyls ner till 10 grader)
- Mäter inte Totalt klor (endast fritt klor). Därmed går det inte lika lätt att räkna om till brom med faktor 2,25. Det finns dock en egen modell av AcuaCheck TrueTest som bara mäter brom (men den mäter inte klor). Jag har dock inte provat den som mäter brom.
- Större diff på Alkalinitet än på ph.
- Ger avvikande/felaktiga värden för ofta (vilket räcker för att jag ska frånråda från AquaChek TT) 
- För stor skillnad när man köper nya stickor (vilket var rätt värde? Det ena paketet eller det andra paketet? Inget av paketen med stickor hade utgången hållbarhet). Exempelvis kunde den ena stickan (från en burk) visa ph 7,0 och den andra stickan (från en annan brurk) visa ph 7,5 trots att det var samma vatten och 2 minuter mellan mätningarna. Helt oacceptabelt.

2,78 kr/test (139 kr för 50 stickor, dock enbart fritt klor, ph och Alka)


Teststickor Aquacheck och Lamotte (utan digitalt mätinstrument)
+ Inget inköp av utrustning (endast teststrips)
+ snabbt
+ Visar flera variabler samtidigt (fler värden än AcuaCheck TrueTest och Scuba)
- Osäkra mätvärden (svårt att veta exakt vad färgen motsvarar för värde)
- Färgen på stickan ändrar sig inom en minut. Färgen ändrar sig alltså medan man tittar - så ska man skriva av flera värden gäller det att vara snabb.

3,20 kr/test (160 kr för 50 stickor, testar det mesta)


JBL 6,0 - 7,6 dropptest (för akvarier).
+ Ger jämnt resultat (men ger oftast lägre ph än Sucuba II och AquaCheck TruteTest).
+ Pålitlig vid olika temperaturer
+ Billig
+ Enkel och snabb att använda
+ Enkel att läsa av (jämfört med många andra icke digitala test)
- Mäter enbart ph
- Visar ett för lågt värde på ph (men är konsekvent)
- Mäter endast upp till max ph 7,6 (vilket kanske är rätt tillräckligt akvarier men inte för spa)


5-WAY TESTSET (dropptest köpt i Sverige som jag inte hittar att köpa längre)
Dropptest som liknar Taylor men är ett inte lika pålitligt
+ Mycket bra på Alkalinitet (exakt samma som värden på Alka som Taylor – men lite svårare att läsa av)
- Visar för höga värden på ph
- OTO för klor/Brom (dvs inte FAS-DPD). Läs mer under rubriken ”Vad är FAS-DPD”



Andras recensioner (överkurs):

Prova att googla på ”best pool and spa test kit”. Ni kommer att märka att dropptest från Taylor rekommenderas oftare än digitala test kit. Jag har läst massor med recensioner och användarerfarenheter av digitala instrument (jag har ju trots allt köpt 3 digitala instrument innan jag la dem på hyllan). Det verkar vara hyfsat samstämmigt i USA (där de vassaste dropptesten finns) att dropptest är mer tillförlitliga än digitala test. Men det ska vara rätt sort. De som rekommenderas är Taylor Kit (Taylor K-2006 för klor) eller Taylor K-2106 (för Brom) eller Trouble Free Testkit TF100. Både TF100 och Taylor Kit görs på samma fabrik (Taylor Technologies) www.taylortechnologies.com och det är samma vätskor i både Taylor och TF100 (men olika flaskor). Taylor är med andra ord leverantör till produkten TF100.

Det är konstigt att inte några driftiga pool och spa-återförsäljare läser dessa forum och importerar dessa produkter för att sälja på den svenska marknaden. De är ju mycket billigare än digitala och mer pålitliga - så vad är problemet? Min gissning är att det inte går för att ett spanskt företag, HornerXpress har agenturen för Europa och att Horner prioriterar andra produkter. Jag hade gärna köpt av en svensk leverantör men jag har inte lyckats hitta någon.


Lamotte ColorQ 7 kommer i en version med tabletter och en annan version med droppar. Det går tyvärr inte att byta metod för utrustningen är kalibrerad för enbart droppar eller enbart tabletter. När det gäller recensionerna på Lamotte ColorQ 7 på Amazon (https://www.amazon.com/LaMotte-2056-ColorQ-Digital-Water/dp/B002WKK71S/ref=sr_1_1?ie=UTF8&qid=1488464692&sr=8-1&keywords=lamotte+colorq ) så är fler nöjd med droppar än med tabletter. Det kan dock bero på att dropparna är enklare att använda. Men dropparna blir opålitliga fortare (åldras). Jag har bara modellen med tabletter och skulle nog välja den med droppar om jag skulle köpa idag. I USA heter produkten Lamotte 2056 (dropp) och 2057 (tablett).

Scuba II är en nyare produkt än Lamotte ColorQ7. Scuba II finns att köpa hos många leverantörer medan Lamotte ColorQ7 bara finns hos en svensk leverantör - vilket kanske påverkar priset till Scubas fördel. Men eftersom jag ser absolut ingen fördel med Scuba II före Lamotte så jag ordar inte mer om Scuba II. Jag har heller inte provat Exact iDip. Den nämns i amerikanska forum men slutsatsen brukar ändå vara att satsa på dropptest av typen FAS-DPD.

www.troublefreepool.com finns många trådar och de verkar mer kunniga än recensenterna på Amazon.

Här finns fler intressanta recensioner:

http://www.troublefreepool.com/threads/95942-LaMotte-2056-ColorQ-Pro-7-Digital-Pool-Water-Test-Kit
http://www.troublefreepool.com/threads/48151-ColorQ-vs-TF100
http://www.troublefreepool.com/threads/63563-Colorq-pro-7-debate-and-results


Egna jämförelser mellan Taylor och Lamotte ColorQ7 (också överkurs)

Jag har gjort 18 mätningar där jag jämfört CQ7 med Taylor och så här ser skillnaderna ut i värden och procent.


(Se bifogad bild som ligger längst ner och som visar tabell av egna mätningar):


Egentligen vet jag ju inte om Taylor är mer rätt än Lamotte ColorQ7 men det är ändå slutsatsen jag drar av mina observationer. Jag blir aldrig överraskad på samma sätt med Taylor som med CQ7. Bland annat ser jag att CH aldrig ändras över tid med Taylor medan den hoppar på CQ7 och dessutom ligger Taylor i nivå med vad kommunen säger medan CQ7 alltid visar för låg CH (jämfört med kommunens uppgifter). Men om man anser att Lamotte ColorQ7 visar rätt går det att läsa tabellen på samma sätt (fast tvärtom) och då visar den Taylor Kits avvikelser mot Lamotte ColorQ7.

Om jag ska rangordna viktighetsgraden skulle jag lägga brom och Ph på första plats. Därefter Alka och sist CH och Cya.

Differensen på pH kan man leva med. Samma på Alka. Men Brom-värdena är det värre med och CH är helt fel på Lamotte ColorQ7.

Om man utgår från att Taylor och mäter diffen till ColorQ7 så visar beräkningen att (skriver ut exemplet med brom):

Brom
Medel är +0,6 i värde (+39%)
Standardavvikelse  1,6 (69%)
Max diff +4,1 (+180%)
Min diff -2,0 (-79%)

Vad betyder det?

Jo att av de 18 olika tillfällen jag mätt samma vatten från spat så har:
-CQ i medel visat 0,6 högre bromvärde (dvs 39% mer) än Taylor
-CQ visade 4,1 faktiskt värde (180%) högre värde än Taylor när diffen låg som mest över på brom
-CQ visade -2,0 faktiskt värde (-79%) lägre värde än Taylor när diffen låg som mest under på brom
Standardavvikelsen för CQ var 1,6 i värde (69%) jämfört med Taylor

Det kanske låter som små avvikelser men tänk dig att du kör i 100 km/h så visar hastighetsmätarne i snitt 139 km/h. Det är väl OK om du vet att det alltid är samma diff.  Men det kan lika gärna diffa neråt och varje gång du kör så är avvikelsen i snitt 69%. Ibland visar mätaren 21 km/h och ibland visar den 280 km/h trots att du egentligen kör 100 km/h. Vilken åtgärd ska du vidta? Ska du öka eller sänka farten?


Jämförelse med spabutikens mätresultat

Vid två tillfällen har jag även lämnat in vattnet till butiken (Folkpool) för att få ett (vad jag trodde) referensvärde. Butikens apparat är en digital WaterLink Spin Lab från Lamotte (10 000 kronorsklassen). De provsvar jag fick från butiken var också troligen helt fel. Tex var pH för högt (eller så var mina tre digitala instrument för låga). Men eftersom mina instrument var hyfsat samstämmiga är det rimligt att dra slutsatsen att WaterLink hade fel. Enligt min Lamotte ColorQ7 så låg ph på 7,5, Scuba II på 7,4 och AcuaCheck Truetest på 7,4 medan butiken menade att det var 7,8. Kalcium måste ha varit helt fel i butikens resultat. Butikens resultat visade på 358 ppm. Det kan inte ha varit möjligt med tanke på att vattnet ut kranen har 143 ppm i hårdhet (enligt kommunen). Därutöver har jag haft i 1,7 dl ”Höj Kalk” vilket borde ge +102 ppm så totalt borde vattnet inte kunna ha en högre kalkhalt än 245 ppm (143+102). Min Lamotte ColorQ7 visade värdet 220 ppm (vilket eventuellt är för lågt men borde vara närmare sanningen än butikens WaterLink). Samma erfarenhet har jag läst om i USA där personer lämnat in samma spa vatten i olika spabutiker (under samma dag) och fått olika provsvar. När dessa test gjordes hade jag ännu inte hittat fram till Taylor Kit.


Hur beställer man Taylor Kit?

Jag har skickat efter på e-Bay.
Testet är ganska billigt i USA men frakten kostar ganska mycket. Köper man storpack så blir det tom billigare än att köpa nya refill-tabletter på Lamotte CQ7.

Ett K-2106  test räcker alltså till 106 test = 7,2 kr/test (alla test) om man betalat 768 kr (som jag betalade inkl frakt och tull)
Ett K-2006C  räcker alltså till 284 test = 4,5 kr/test (alla test) om man betalat 1291 kr för hela testet (inkl frakt och tull)
Refill till CQ7 kostar 712 kr till 100 test = 7,1 kr/test (alla test)

http://www.troublefreepool.com/threads/16979-Testkit-Taylor-k-2006-vs-k-2006C-vs-TF-100-(bottles-OZ)

As for how many tests with different reagent sizes, the reagent bottles have 24 drops per ml so the 0.75 ounce ("A" size Taylor) bottles have 532 drops while the 1 ounce TF100 bottles have 710 drops and the 2 ounce ("C" size Taylor) bottles have 1420 drops. So for tests that use 10 drops (100 ppm TA or 5 ppm FC with a 10 ml sample or 2 ppm FC with a 25 ml sample) divide these drop counts by 10 to get the number of tests. Most of the indicator dyes use 5 drop.

Kitet som heter K-2006 är egentligen för klor men fungerar lika bra på brom (skillnaden är att man även får med cya-mätning). Den finns att beställa på e-Bay och Amazon (amerikanska, inte brittiska eller tyska versionerna av Amazon). Det finns många företag som säljer Taylor men bara ett fåtal som skickar till Sverige. Jag har skickat efter tre gånger gånger via e-Bay (men aldrig på Amazon). Den jag beställde från på e-Bay senast har slutat sälja produkten men varje gång jag försökt beställa så har det ändå funnits någon eller några som säljer till Sverige. Ett annat alternativ är att man beställer från Amazon.com via ett annat boalg t ex Boxeez som beställer från Amazon till en amerikansk adress och därefter skickar varorna till Sverige. Då kommer man runt problemet att vissa leverantörer på Amazon inte säljer till Sverige. Jag har dock inte provat den tjänsten.
Första gången beställde jag ett bromtest K-2106 (normalpack) för 50 dollar + frakt 40 dollar = 767 SEK. Andra gången beställde jag ett storpack K-2006C (”C” betyder storpack) för 91 dollar + 60 dollar för frakt och tull = 1291 SEK. Tredje gången (april 2019) beställde jag inte storpack utan valde K2006, dvs den mindre förpackningen för klor (men använder den på brom). Priset var 122 $ (80$ för själva produkten +21$ i frakt + 21$ i importskatt). Det är egentligen onödigt med storpack om man använder dropparna lite smart och använder bara en droppe ph (istället för 5) och fyller glaset med en femtedel så mycket vatten. Då räcker dropparna 5 gånger längre (se mer tips under rubriken "Tips för att få Taylor Kit att räcka längre” längre ner.

Första gången jag beställde var en av flaskorna för gammal och en var på väg att bli för gammal. Eftersom de hade som policy att inte returnera från Europa så fick jag tillbaka alla pengarna (inklusive frakt) utan att behöva skicka tillbaka test-kitet. Det var inte min avsikt att få utrustningen gratis, jag ville bara ha det jag beställt. Men det säljande företaget tog ett stort ansvar för att en flaska hade utgången hållbarhet. När jag väl fick min andra leverans visade det sig dock att de nya flaskorna gav identiskt resultat med de tidigare flaskor som var för gamla (men lika bra ändå). Vid min senaste beställning så jämförde jag flaskor som jag hade kvar och var öppnade och var nästan två år äldre än utgångsdatum och ändå visade de exakt samma värde som de nya flaskorna gjorde (vilket är ett bra betyg). Men om gamla droppar visar samma värde vet man ju bara om man har nya flaskor att jämföra med - eller om man uppmärksammar samma fenomen vid ett flertal tillfällen när man beställer nytt.

Varför köpa ett test för klor om man använder brom?
Det finns tre bra skäl till detta...

För min del var det två orsaker. Dels ville jag kunna mäta Cya (om man har haft klor i badet vid uppstarten och ibland som chock) och dels var det lättare att få tag på storpack (C) på K-2006 istället för K-2106 - om man ville beställa till Sverige. Ekonomisk orsak med andra ord. En tredje bra orsak är om man har både spa och pool (vilket jag inte har). Om man har brom i spa och klor i pool får man ett test som fungerar för både brom och klor om man beställer K-2006 istället för K-2106.

Man måste dock göra en specialare med K-2006C för att räkna om till total brom. Tricket är att hälla i 11 ml vatten i röret. Därefter hälla i pulver och räkna droppar till färgen ändras från röd till genomskinligt (1 droppe är 1 enhet) dvs 5 droppar = bromhalt 5. Vill man ha halva steg så häller man i 22 ml vatten och då är varje droppe 0,5 enheter brom, dvs 5 droppar = bromhalt 2,5. Fritt brom är onödigt att mäta så därför kan man göra denna specialare om man vill få tillgång till Cya-mätare genom att köpa ett klortest (och ändå använda testet för brom). Man kan alltså hoppa över steg 5, 6 och 7 i instruktionen om man använder brom och väljer att köpa 2006 (som alltså egentligen är för klor). Mer info här; http://www.troublefreepool.com/threads/26544-Testing-bromine
Tycker man det låter krångligt går det att följa instruktionen och räkna om klorhalten med faktor 2,25 så blir det samma sak. ”For example, it took 10 drops of R-0871 to go from pink to colorless (in a 10 mL sample). 10 x 0.5 = 5. 5 x 2.25 = 11.25 ppm bromine.” Men då är det ju betydligt enklare att köra med 11 eller 22 ml vatten i röret enligt min mening!


Tidsåtgång för mätning:

ColorQ7 tog 11 minuter (8 minuter att mäta + 3 minuter att göra rent)
Taylor tog 4 minuter (dock ingen mätning av hårdhet)

Vad är FAS-DPD – och är inte dropptest lika svåra som stickor att läsa av?

Stickor kan vara svåra att läsa av. Speciellt som att färgerna ändras ganska mycket den första minuten. Men dropptest? Jag har tidigare beställt dropptest i Sverige (kinesiskt) som haft låg kvalitet. Dels har det varit svårare att läsa av och dels har det varit ett OTO-test (och inte FAS-DPD). Ett OTO test innebär att man mäter droppar mot en skala där klor/brom visar gul färg. Just klor/brom testet är nästan omöjligt att läsa av gradskillnader på (om det är OTO). Man kan möjligtvis avgöra om det är klor eller brom kvar i spat men knappast hur mycket. Ett FAS-DPD (som Taylor är) fungerar på ett helt annat sätt. För att mäta brom så häller man först i vatten i ett rör. Sen häller man i lite pulver och då blir vattnet rosa (om det finns brom eller klor i vattnet annars är det helt genomskinligt). Därefter häller man i droppar från en av flaskorna och räknar dropparna till vattnet blir genomskinligt. Om det är tex 5 droppar så är bromvärdet 5 (förutsatt att man hällt i 11 ml vatten i röret). Det är aldrig någon tveksamhet vad färgerna visar (mycket tydligt). Även en färgblind klarar av detta. Undantaget är ph (just ph har ingen FAS-DPD mätning). Där är det endast 5 droppar som gäller och så läser man av mot en färgskala. Det är också lätt att läsa av (förutsatt att man har normalt färgseende). Detta låter kanske krångligt men skulle jag förklara hur man kokar makaroner och steker färdiga frysta köttbullar för någon som aldrig gjort det skulle instruktionen förefalla betydligt mer komplicerad. Efter att ha jobbat med både Lamotte och Taylor menar jag att Taylor är snabbare och enklare. Dessutom roligare att använda (och man slipper disk och tork som man måste ägna sig åt med Lamotte).


Hur använder man Taylor rent praktiskt?

Här ser ni en instruktionsfilm som visar hur man mäter.



Det är inte komplicerat alls. Att koka ägg är mer komplicerat…
Personligen mäter jag aldrig acid demand eller base demand (som i filmen). Finns en enklare lösning - återkommer till det.
 
Vad ingår:

Här finns allt att läsa.
https://www.taylortechnologies.com/products_resultsII.asp
Men det är främst K-2006 (klor) och K-2106 (brom) som är intressant. Står det ett C efter är det storpack vilket lönar sig eftersom frakten är en ganska stor del för oss i Sverige. Det ingår också några flaskor (Base demand och Acid demand) där man kan räkna droppar som ska användas för att räkna ut hur mycket av Alka up (bikarbonat) eller Ph ner (syra) som ska användas. Det har jag aldrig gjort. Då är det nog enklare att fylla i http://poolcalculator.com/index-classic.html och få rätt mängd rekommenderat istället för att räkna droppar. Men det finns kanske en fördel med att räkna droppar istället för att använda datorn.


Tips för att få Taylor Kit att räcka längre:

Dessa tips är kanske obegripliga om man läser dem utan att ha testat utrustningen.
Så läs inte detta om ni inte har gjort ett test enligt den medföljande instruktionen först.

Brom (eller klor) och du använder K-2006:
Om det är brom du ska mäta: Häll i 11 ml vatten från spat. Häll i en skopa pulver så vattnet blir färgat. Sedan mäter du med droppar så blir 1 droppe = 1 ppm brom (spar droppar jämfört med om varje droppe är 0,5 - som det blir om man använder 22 ml). Om man istället mäter klor: Häll i upp till 10 ml-strecket (+ en skopa pulver) och så blir 1 droppe = 0,5 ppm klor. Det räcker alltså att man använder en skopa pulver. Det står att man ska använda två skopor men det räcker med en och det blir ändå samma resultat. Två skopor kan behövas endast då bromhalten är riktigt låg. Detta har jag både läst och testat själv. Hoppa också över steg 5, 6, 7 om det är brom som ska testas (då behövs inte dessa steg). Är det klor ska alla steg genomföras och då är det instruktionen i paketet som gäller - det går dock att köra med bara en skopa pulver (istället för två skopor).

pH:
Istället för att fylla hela röret med vatten och hälla i 5 droppar i röret så fyller du bara 20% av röret och häller i 1 droppe. Då får du samma koncentration och ser ändå utmärkt var på skalan färgen är rätt. Då räcker dopparna 5 gånger längre än om du följer instruktionsboken.

Alkalinitet:
Eftersom varje flaska innehåller lika mycket så kan Alka bli ett problem om man har höga värden (tex i pool). Eftersom jag menar att rätt värde i spa är 40-50 ppm snarare än 80-120 så är tillgången till Alka-droppar inte ett problem i spa. Men pool-användarna kan få problem om man vill mäta Alka lika ofta som brom/klor och Ph. Om Alka-värdet ligger runt 100 innebär det att det går 10 droppar vid varje mättillfälle istället för 4 droppar (om värdet ligger på 40). Alka behöver man inte mäta lika ofta som brom och pH så därmed räcker Alka-testet längre.

Hårdhet (CH):
Här går det många droppar och den flaskan skulle ta slut snabbast om man mäter ofta. Men hårdheten ändras inte över tid. Om hårdheten ändras från gång till gång med din mätmetod så är det nog din mätutrustning det är fel på ;-). Själv mäter jag hårdhet när jag fyller på vatten, samt till jag fått rätt nivå på hårheten (bör ligga över 150 ppm men inte över 250 ppm). 80% av Sverige har mjukt vatten (dvs 0-6 dh). Om du tex har 4 dh (Stockholm) så motsvarar det 71 ppm och spat behöver alltså tillföras extra kalk. Har man under 8,6 dH (tyska hårdhetsgrader) bör man alltså fylla på med extra kalk (och göra samma procedur vid varje vattenbyte). När man nått över 150 ppm så behöver man inte mäta fler gånger. Om man vet vilket värde man har på vattnet i kranen och hur mycket kalk man måste tillföra för att gå över 150 ppm så behöver man egentligen aldrig mäta CH.

Jag mäter jag brom och Ph ungefär 1-2 gånger i veckan. Om jag inte badar under en period mäter jag varannan vecka. Alka ca varannan vecka ibland (utom vid uppstart) ibland mäter jag Alka varje vecka. Hårdhet mäter jag en gång (max två gånger) vid varje vattenbyte.



Övriga tips jag önskar jag känt till från början:

Nr 3 och 6 är inget jag lärt mig av egna erfarenheter men låter logiskt och inget jag har haft anledning att ifrågasätta.


1.   Använd Brom istället för Klor (så många fördelar)
- Enklare och stabilare (fungerar även om inte övriga värden är perfekta)
- Inte lika beroende av stabilt pH (dvs fungerar även om pH är för högt eller för lågt. Klor kräver stabilt pH)
- Luktar bättre/inte/lite/mindre
- Förstör inte spa-locken på samma sätt som klor (spa-lock är dyra)
- Inget problem med cya-värden (dvs behöver inte byta vatten lika ofta).
I USA är Brom förstahandsval och överlägset större än Klor.
Klor är bättre i pool men brom är bättre i spa.
Själv använder jag bromtabletter i en dispenser (flytande rör) på läge 1 (ev 1,5/2) viket innebär 2 gram/dag
Chockar med aktivt syre=MPS=Spachock (kärt barn har många namn).
2.   Använd Taylor-Kit för att mäta vatten (du kommer att bli förvånad hur lite kemikalier du kommer att använda när alla värden är rätt). Folkpool rekommenderar tex 10 gram brom per dag till mitt spa (1715 liter) och jag klarar mig på 2 gram per dag (dvs bara 20% och har ändå bromnivåer på minst 3 ppm och har alltid kristallklart vatten). Efter 5 månader ligger mina TDS värden alltid under 800 OSU (också överkurs men betyder att jag klarar mig på förhållandevis lite kemikalier trots att badet används flitigt).
3.   Följ JanLun71:s råd ang vattenbyte (jag kör alltid med Rörrent=BiofilmCleaner=PipeClean vid varje vattenbyte).
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=11357.0
Ett tillägg utöver JanLun71:s råd är att efter man kört Rörrent så brukar jag byta vatten två gånger, dvs fylla spat med vatten, sätta på strålarna, tömma igen och sedan fylla på. Annars blir det en hel del smuts från Rörrent kvar i rören som kommer ut när man fyllt på med nytt vatten. Samma råd ger min lokala återförsäljare. Rådet står dock inte på flaskan. Tyvärr går det åt en del extra vatten men det som kostar mest vid ett vattenbyte är uppvärmingen och inte själva vattnet. Kallvattenkostnaden ligger på mindre än 20 kr för 1700 liter där jag bor. Om man inte använt Rörrent så räcker det med ett vattenbyte.
4.     Tillför Alka Up (=höj alkalinitet) i samband med chock med aktivt syre. Att jag tillsätter Alka Up beror på att det aktiva syret brukar dra ner pH och om man kompenserar med 2/3 så mycket Alka up så verkar pH stanna på samma nivå som innan. I mitt spa på 1700 liter chockar jag med 45 ml aktivt syre och samtidig (strax efter) tillsätter jag 30 ml Alka up.
5.   Ha riktvärde 40-50 på Alkaliniet i spa (80-120 om pool) och pH på 7,4-7,6 om spa
Läs gärna mitt inlägg om Alka 40 och CSI på dessa trådar: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=12966.msg97699#msg97699
http://www.troublefreepool.com/threads/130489-Questions-regarding-Spa-chemistry-that-is-not-found-in-my-manuals
6.   Tillför kalcium om mjukt vatten (vilket 80% av Sverige har).
7.   Använd https://app.poolcalculator.com för att räkna ut hur mycket kemi du behöver för att ordna PH och Alka. Det gör visserligen inte jag. Jag har ett eget Excelark där jag för in vad jag gör och vad som händer. Det innebär att jag vet exakt hur mycket jag ska ha i för att tex sänka ph och höja Alka samtidigt. Men det är överkurs och kräver en minst dubbelt så lång förklaring.

Att duscha innan bad och att rengöra filtren regelbundet är förhoppningsvis självklart för att bibehålla god vattenkvalitet.


När man får koll på alla mätvärden och har en testutrustning man kan lita på så är det inte länge en frustration. Både du och spat mår bra och du har alltid kristallklart vatten i ditt bad.

Lycka till!
« Senast ändrad: januari 05, 2022, 15:02:05:05 av Kenneth »

Poolgiganten

Utloggad Telekiter

Tjena. Vilken bra "utredning". Vore mycket intressant om höra hur eXact iDip står sig i jmf med dessa. iDip:en har ju fått mycke bra kommentarer här på forumet.

/Urban.

Utloggad Wildkris

Det var en uppsats som heter duga!!

Själv kör jag LaMotte ColorQ pro 7 med droppar. Valde droppar efter att jag läst flertalet som var missnöjda med exaktheten i tablettversionen. Kändes också att slipper jag ett moment till (att krossa tabletterna) så är det både snabbare och mindre chans till att det ska skilja. Ena gången kanske tabletten inte krossats exakt lika mycket som gången innan osv. Jag vet inte om det är så men jag valde droppar!
Att hållbarheten endast är ett år på vissa gör inget, jag mäter så ofta att de flesta tar slut innan ändå ...
Dynasty Spa Club 7L

Utloggad magnil

Har försökt beställa Taylor kit på både Amazon och Ebay. Lyckades på ebay men fick sedan meddelande att det var "restricted shipping" och pengarna betalades tillbaka. Kan du se vilken säljare du beställde från?

Utloggad Kenneth

Svaret på din fråga finns i texten:

"Jag har skickat efter två gånger. Båda gångerna via e-Bay och båda gångerna var leverantören företaget VMInnovations. Det går tyvärr inte att beställa direkt från VMInnovations hemsida, endast via e-Bay eller Amazon (amerikanska, inte brittiska Amazon)."

Jag råkade också ut för samma sak som du innan jag hittade en leverantör som skickade till Sverige.

Uppdaterat september 2019:
Det finns många företag som säljer Taylor men bara ett fåtal som skickar till Sverige. Jag har skickat efter tre gånger gånger via e-Bay (men aldrig på Amazon). Den jag beställde från på e-Bay senast har slutat sälja produkten men varje gång jag försökt beställa så har det ändå funnits någon eller några som säljer till Sverige. Ett annat alternativ är att man beställer från Amazon.com via ett annat boalg t ex Boxeez som beställer från Amazon till en amerikansk adress och därefter skickar varorna till Sverige. Då kommer man runt problemet att vissa leverantörer på Amazon inte säljer till Sverige. Jag har dock inte provat den tjänsten.

Lycka till!
« Senast ändrad: september 22, 2019, 22:31:19:19 av Kenneth »

Utloggad magnil

Tack, beställt!

Utloggad Telekiter

Det finns ju flera företag som erbjuder en lösning på det problemet. Ett alternativ är:

http://www.ipsparcel.com/index.cfm?ses=n

/Urban.

Utloggad Kenneth

Det skulle vara intressant att höra om andras erfarenheter av Taylor Kit och gärna jämförelser med digitala instrument. /Kenneth

Utloggad salle40

Har en Scuba 2 och är väldigt nöjd. kostnad för tabletter är lite hög om man köper av svenska återförsäljare ca 70 kr för 10 st tabletter,
Köper mina från Tyskland och betalar ca 90 kr för 100 tabletter. Ger mig en kostnad per test under 1 kr.
köper mina tabletter här https://www.pooltotal.com/DPD-1-Photometer-100-Tabletten-10-Streifen
snabb leverans och skickar till Sverige.

Utloggad addell

Sjukt utförlig recension! Blev en given beställning av Taylor. Synd bara att det inte finns lättare tillgängligt i Sverige/Europa.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan