CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Lönt och laga en frusen värmepump  (läst 12061 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Erica

SV: Lönt och laga en frusen värmepump
« Svar #20 skrivet: maj 03, 2016, 15:38:04:04 »
Kanske gammal fråga, men om någon annan skulle råka ut för detta.
Tydligen kan man köpa köldmedium och fylla på själv (om det är rätt gas)?
http://www.frostycool.se/kategori/koldmedia-varmepumpar/

Har inte testat, vågar inte garantera, men kanske värt att undersöka om man skulle behöva.

Man KAN kanske, om har rätt kunskaper och utrustning, men det är numera förbjudet för vanliga privatpersoner att hantera och fylla kylmedia, även för privat bruk. Den som gör jobbet måste vara ackrediterad kylmontör. Jämför med krav på behörighet för elarbeten. Vad det gäller kylmedia tror jag att det finns en sanktionsavgift på 3000:- om man gjort det själv och det upptäcks.

Poolgiganten

Utloggad j-t

SV: Lönt och laga en frusen värmepump
« Svar #21 skrivet: maj 09, 2016, 19:26:53:53 »
Kan meddela att det går att limma en värmeväxlare med den typen av lim som jag nämnde tidigare och att det håller tätt, även flera dagar efter. Vad som händer vid minusgrader kan bli intressant men det bör kanske inte testas om den reparerats.

Utloggad tomson

  • Kan en del
  • **
  • Stad/land: Ale
  • Antal inlägg: 15
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Lönt och laga en frusen värmepump
« Svar #22 skrivet: maj 11, 2016, 10:10:42:42 »
Man KAN kanske, om har rätt kunskaper och utrustning, men det är numera förbjudet för vanliga privatpersoner att hantera och fylla kylmedia, även för privat bruk. Den som gör jobbet måste vara ackrediterad kylmontör. Jämför med krav på behörighet för elarbeten. Vad det gäller kylmedia tror jag att det finns en sanktionsavgift på 3000:- om man gjort det själv och det upptäcks.

Ok, ja inget man skall uppmuntra till i så fall.

Men man undrar ju lite, varför är det förbjudet för någon som inte är ackrediterad för dessa jobb? Är det hanteringen av miljöfarlig gas, eller vad är det som gör det förbjudet för gemene man tro?
(Ett tag var också sotning av sin skorsten förbjudet)
JF storpool 4,5x9,1m
Pump o sandfilter som följde med (valde större filter)
Värmepump: Brilix XHP 100
Saltklorinator: Krystal Clear ozon- och saltvattenssystem (ZS8220, 56608)
Täcker med solfolie

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Lönt och laga en frusen värmepump
« Svar #23 skrivet: maj 26, 2016, 16:30:48:48 »
Dels är det CO2-påverkande, och dels rör det sig om höga tryck, upp till ca 30 bar förånging, i flaskorna kan det vara hundratals bar - vilket kan vara farligt, och dels så är vissa köldmedier brandfarliga.
Som med mycket annat här i samhället är det dock mycket lobbyverksamhet från de som arbetar med detta för att få tillstånd licenskrav och ackrediteringskrav, det minskar konkurrensen och ökar vinstpotentialen i företagen helt enkelt.
Men det är inte heller att leka med, man bör veta vad man håller på med.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Stroker

SV: Lönt och laga en frusen värmepump
« Svar #24 skrivet: maj 26, 2016, 16:38:18:18 »
Åter till ämnet..jag kom på lösningen härodagen. Flyttar naturligtvis ned botten och gör en ny kantbit på de tio cm som gör att jag får in Poolklors växlare som just ser likadan som orginal fast just ca 10 cm högre.. Oavsett fyllnadskostnader så får jag en fungerande värmepump till ett bra pris..kanske bättre till och med än den var från början :)
7.5x3.6x1.5 linerpool med värme

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag