CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Intex "nya" (?) solvärmematta  (läst 20244 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad gurkburk

SV: Intex "nya" (?) solvärmematta
« Svar #10 skrivet: juni 24, 2015, 23:24:12:12 »
Jag kan tänka mig att det är lite problematiskt med stora höjdskillnader för pumpen och sedan så faller ju trycket när vattnet rinner ner så dessa kanske imploderar av vattnet som rinner ur?

Och en ovanjordspool har även sidor som värmer upp, så jag tycker inte man behöver vara så hård på 50% solvärmaryta i förhållande till poolen.
Dimension One Nautilus
Intex 457x122 (16 kubiks rörpool)

Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Intex "nya" (?) solvärmematta
« Svar #11 skrivet: juni 25, 2015, 07:39:35:35 »
Allt beror ju på vilken temperatur man är ute efter.
Med den temp vi håller, 32 grader, en välisolerad nedgrävd pool i söderläge, med transparent pooltäckning (som också fungerar som solfångare) så ger våra 14.4 m2 solfångare ca 1/3-del av den energi som behövs EN RIKTIGT SOLIG DAG.
I stort skulle jag vilja säga att det är bortkastade pengar att satsa på poolsolfångare om man har en vision om att man vill ha mer än 25-26 grader i poolen, då är det mycket bättre att satsa pengarna på en poolvärmepump.
Skulle man skrota poolen efter något år kan man ju alltid sälja värmepumpen vidare och få igen lite pengar.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad aromata

SV: Intex "nya" (?) solvärmematta
« Svar #12 skrivet: juni 25, 2015, 09:48:34:34 »
Vi hade solfångare gjord av PEM-slang , 32 mm, och det fungerade alldeles utmärkt. Men ytan var för liten och platsen kom att hamna i skuggan så nu överväger jag att använda jordvärmeslang. Den är ganska billig, ganska tunnväggig och outslitlig.

När vår solfångare fungerade som bäst kom vi upp i 29°. Den sista graden tog en evighet. Sol är väldigt effektivt om temperaturen inte är för hög men vill man ligga runt 30° tror jag också att man bör överväga något annat tillskott.

Utloggad Varmtibadet

SV: Intex "nya" (?) solvärmematta
« Svar #13 skrivet: juni 25, 2015, 12:48:51:51 »
Jag har poolvärmepump men har svårt att komma upp till 28-29grader, dit kommer jag bara varma soliga dagar.
Man hör ju om folk som kommer till 29grader enbart med solfångare, därför är jag väldigt sugen på att testa då jag dessutom har ett tak som ligger riktigt soligt till.

Men blev nu lite tveksam när det stod i manualen att de inte får sättas högre än vattennivån...

Utloggad gurkburk

SV: Intex "nya" (?) solvärmematta
« Svar #14 skrivet: juni 25, 2015, 16:18:46:46 »
Köpte två paket idag för 299:- styck.
Vill höja ett varningens finger för att det står på förpackningen att det är för pumpar ej större än 7500 l/h. Det lästa inte jag.... Suck. Dock är jag väldigt skeptisk till att de ens klarar det. När jag kopplade ihop så släppte mer eller mindre varenda slangklämma någon gång.
Får hitta på något med bypass. Det vore roligt om man kunde hitta något som är "bolt on" för intex 2" kopplingar.
Dimension One Nautilus
Intex 457x122 (16 kubiks rörpool)

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Intex "nya" (?) solvärmematta
« Svar #15 skrivet: juni 25, 2015, 21:59:12:12 »
Vi hade solfångare gjord av PEM-slang , 32 mm, och det fungerade alldeles utmärkt. Men ytan var för liten och platsen kom att hamna i skuggan så nu överväger jag att använda jordvärmeslang. Den är ganska billig, ganska tunnväggig och outslitlig.

När vår solfångare fungerade som bäst kom vi upp i 29°. Den sista graden tog en evighet. Sol är väldigt effektivt om temperaturen inte är för hög men vill man ligga runt 30° tror jag också att man bör överväga något annat tillskott.

Det jag har mest emot solfångare är att vattnet är iskallt efter en period med dåligt väder, när det sen blir fint vill man bada, men då tar det dagar för tempen att komma upp i badbar temperatur.
Med värmepump har man badklart så snart solen visar sig.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad aromata

SV: Intex "nya" (?) solvärmematta
« Svar #16 skrivet: juni 26, 2015, 00:31:30:30 »
Vi har i princip aldrig under 22-23° utan värmetillskott under dåliga perioder och då går det ganska snabbt att komma upp i 25-26°, tycker jag. En stor skillnad är nog att säsongen blir ganska mycket kortare utan värmepump eller annat tillskott. Men vi har badat av oss och hoppar numera bara i när det är varmt i luften också.

Utloggad TommyC

SV: Intex "nya" (?) solvärmematta
« Svar #17 skrivet: juni 26, 2015, 07:52:46:46 »
Allt beror ju på vilken temperatur man är ute efter.
Med den temp vi håller, 32 grader, en välisolerad nedgrävd pool i söderläge, med transparent pooltäckning (som också fungerar som solfångare) så ger våra 14.4 m2 solfångare ca 1/3-del av den energi som behövs EN RIKTIGT SOLIG DAG.
I stort skulle jag vilja säga att det är bortkastade pengar att satsa på poolsolfångare om man har en vision om att man vill ha mer än 25-26 grader i poolen, då är det mycket bättre att satsa pengarna på en poolvärmepump.
Skulle man skrota poolen efter något år kan man ju alltid sälja värmepumpen vidare och få igen lite pengar.
Drömmen om gratis värme från solen (som oftast lyser med sin frånvaro  ;D ) går uppenbarligen inte att ta död på med fakta. Det här ämnet är ju uppe flera gånger per säsong.

Du har såklart helt rätt Rickard. Det finns inget som slår poolvärmepump för att värma poolen. Möjligen med undantag för de få som kan köpa fjärrvärme för 10-12 öre/kWh. Kompletterar man med pooltak så har man dessutom varmt i luften under taket även när det är 15 grader i utetemperatur. Vattentemperaturen är alltid 32 grader från en vecka efter uppstart till nån gång i september.  O0
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Intex "nya" (?) solvärmematta
« Svar #18 skrivet: juni 26, 2015, 08:06:48:48 »
Vi har i princip aldrig under 22-23° utan värmetillskott under dåliga perioder och då går det ganska snabbt att komma upp i 25-26°, tycker jag. En stor skillnad är nog att säsongen blir ganska mycket kortare utan värmepump eller annat tillskott. Men vi har badat av oss och hoppar numera bara i när det är varmt i luften också.

Nu framgår ju ingenstans var du bor (komplettera gärna din signatur) men det är ju naturligvis helt avgörande, visst kan det fungera skapligt med solvärme i landets varmare delar, men i stora delar av landet så är det enligt mig bortkastade pengar, eller rättare sagt, nåt man kan ha som energibesparande komplement om man har råd att "leka med det" eller får tag i prylarna billigt, typ bygger själv av "gratis" PEM-slang och så vidare.

I mitt fall kostade panelerna runt 15 000 kr (köpte dem mest för att kunna testa solfångarstyrningen på den logger jag utvecklade för ändamålet http://www.logger2020.se/loggrar-logger2020/sunlogger-2020.html)
Mina solfångare ger runt 550 kWh/år och får alltså en payofftid på typ 30 år.
Så länge lär de inte hålla.

Utan värmepumpen, och med lägre vattentemp skulle de nog ge avsevärt mycket mer energi, men vattnet skulle då bara vara badbart i mina ögon något tiotal dagar/år, och det är inte därför vi har pool i alla fall.
Som man kan se på bifogad flerårsgraf så var förra Juli en magiskt fin månad, solfångarna gav över 700 kWh.
Tyvärr blev vattnet så varmt att vi tidvis fick stänga av både solfångarna och värmepumpen för att det inte skulle bli FÖR varmt.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad gurkburk

SV: Intex "nya" (?) solvärmematta
« Svar #19 skrivet: juni 26, 2015, 08:08:24:24 »
P.S. Diskussioner om huruvida solfångare är värdelösa och att man kan lägga pengar på en pump kan tas i annan tråd tack.
Varför tar alla dessa trådar denna väg?
Dimension One Nautilus
Intex 457x122 (16 kubiks rörpool)

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag