CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: När kan man hålla 25+ med 6kw?  (läst 3840 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad putte82

När kan man hålla 25+ med 6kw?
« skrivet: mars 14, 2016, 14:58:01:01 »
Hej. Sol och värme börjar visa sig och det rycker lite i poolådern. Tänkte att jag ska öppna poolen med 40kw panna och sedan underhålla värmen med 6kw vp. Hur varmt tror ni det behöver vara ute för att hålla 25 grader med 6-7 kw?

Poolen är en frigolitblockspool med trampsäkert pooltäcke i vindskyddat läge med sol från morgon till em beroende på hur högt solen står.

Poolgiganten

Utloggad nyburjare

SV: När kan man hålla 25+ med 6kw?
« Svar #1 skrivet: mars 16, 2016, 22:43:51:51 »
När dygnsmedeltemperaturen i omgivande luft är ca 15 grader , dvs ganska "varmt" även nattetid för att inte tappa på natten vad du lyckas värma på dagen

Utloggad putte82

SV: När kan man hålla 25+ med 6kw?
« Svar #2 skrivet: mars 17, 2016, 09:28:09:09 »
Det betyder bara juni-juli. Låter lite fel.

Utloggad nyburjare

SV: När kan man hålla 25+ med 6kw?
« Svar #3 skrivet: mars 17, 2016, 12:43:45:45 »
Nej man räknar med att en luftvärmepump höjer vattentempen ca 10 grader över dygnets medeltemp i luften, sen spelar även pumpens placering in samt om du har en inbyggd pool, då blir naturligtvis lite högre .

Utloggad putte82

SV: När kan man hålla 25+ med 6kw?
« Svar #4 skrivet: mars 17, 2016, 18:50:23:23 »
Så har man värmepump och poolen i skuggan så får man aldrig över 20 grader i Stockholmsområdet?

De jag vet har värmepump har 30 grader på sommaren. Är det solen som ger de 10 graderna?

Utloggad TommyC

SV: När kan man hålla 25+ med 6kw?
« Svar #5 skrivet: mars 17, 2016, 18:54:17:17 »
Vid 15 grader dygnsmedel har du nog inga problem. Kan även gå ner mot 10 grader men då beror det mycket på hur bra pooltäcket isolerar samt hur värmepumpen fungerar vid 10 grader. Från början/mitten av maj eller lite tidigare t o m augusti eller halva september borde funka om det inte är en onormalt kall sommar. Var i landet man bor påverkar såklart också. Även mikroklimatet som varierar inom närområdet kan göra märkbar skillnad. Förra säsongen badade vi sista gången 20/9. Då var det 31 grader i vattnet och dygnsmedel 10,8 grader d v s VP klarade att hålla vattnet 20 grader över dygnsmedel. Bara 31 kubik, pooltak och 9,2 kW VP. Vi har soligt läge men i slutet av september gör solen liten nytta.

Edit: Om du är badsugen så kör igång när dygnsmedel når 10 grader. Skaffa en logger och logga lufttemperatur, vattentemperatur före och efter VP samt energiförbrukning.
« Senast ändrad: mars 17, 2016, 18:58:14:14 av TommyC »
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad nyburjare

SV: När kan man hålla 25+ med 6kw?
« Svar #6 skrivet: mars 17, 2016, 23:36:39:39 »
Ja med pooltak ! en helt annan femma, utan pooltak kan ingen komma upp i 30 grader med en dygnsmedeltemp på 10 grader med hjälp av en luftvärmepump, inga pumpar har sådan verkningsgrad !

Utloggad putte82

SV: När kan man hålla 25+ med 6kw?
« Svar #7 skrivet: mars 18, 2016, 17:18:52:52 »
Det är en bergvärmepump så utetemperaturen påverkar inte verkningsgraden.

Att säga att ingen kan komma upp i 30 grader utan pooltak vid 10 grader är ju fel. Det beror ju helt på hur stor effekt man har i förhållandet till värmeförlusten.

Blir nog svårt att uppskatta när poolen kommer kunna bli tillräckligt varm. Beror helt på hur mycket solen är framme.
Tror jag drar igång poolen så fort värmebehovet upphör i huset, vilket nog är ganska snart.

Utloggad nyburjare

SV: När kan man hålla 25+ med 6kw?
« Svar #8 skrivet: mars 18, 2016, 18:14:27:27 »
Fel o fel, jag baserar detta på 40 års erfarenhet av pool, vi kan benämna det sannolikhet i stället, utan pooltak och 10 grader i luften ... då skall det till isolering uppåt annars sticker all värmen.

Nä det är klart att lufttempen inte spelar in om du tar värmen i marken, i alla fall väldigt lite !

Har även erfarenhet av att värma en pool med min jordvärme, funka väl sådär, problemet blev att marken inte fick återhämta sig , tog ett tag på hösten innan jag fick bra verkningsgrad till huset, marken var så pass nerkyld efter att jag pressat ur all värme till poolen. Samt att det tog ett bra tag på våren innan jag fick värmen till poolen, husets behov under vinter/vår kyler ner marken .

Man kan räkna med att man sänker en zon när det gäller marktempen i trädgården.

Utloggad putte82

SV: När kan man hålla 25+ med 6kw?
« Svar #9 skrivet: maj 12, 2016, 11:58:09:09 »
Vill bara rapportera att det i poolen nu är 28-29 grader på morgonen och 29-30 på kvällen. Vanligt pooltäcke på.

Detta med en 6kw bvp och en dygnsmedel på 9-13 grader. Dvs nästan 20 grader över dygnsmedel.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag