VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Haywards Control Station vs Phalens Mini Master någon med erfarenhet???  (läst 7546 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad KimF

  • Pool bygge
  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Kungsbacka
  • Antal inlägg: 54
  • Total likes: 9
  • Kön: Man
    • Visa profil
 Nytt försök att få några svar.
Är det någon som har erfarenhet av Haywards Control Station? Tänkte köpa Phalens Mini Master men såg denna
« Senast ändrad: maj 24, 2019, 11:19:29:29 av KimF »

Poolgiganten

Utloggad crille-gäddan

Hej!

Har precis samma fundering och vore intresserad av erfarenheter/synpunkter på Hayward Control station så bumpar tråden lite :)
https://www.hayward-pool.co.uk/catalog/chemical-regulators/control-station-chemical-regulator

Utloggad Oneill

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 411
  • Total likes: 121
  • Kön: Man
  • Det blev bad i maj 2019
    • Visa profil
Hej!
Jag har kört controll station nu i lite mer än en månad och har tänkt mig att skriva ihop något kring det vid tillfälle men har inte riktigt haft tid för det än samt att jag inte hunnit granska systemet ordentligt än.

Det man kan konstatera är att CS är ett modernare system som verkar funka ypperligt.
Mäter pH och redox vilket för mig iaf blev lite mer komplext men det har fått mig att lära mig mer om kemin i poolen och hur saker och ting påverkar varandra. det är inte så simpelt som många säljare får det att låta.

Det jag kan säga är att jag har alltid haft bra vattenvärden och har varit nitisk med mina mätningar tidigare. nu mäter jag knappt alls och har kristallklarare vatten än jag någonsin haft.

Bättre eller sämre än MM ingen aning, båda renar vattenet men mäter olika parametrar. dock kan du ha cya i när du kör CS det får du inte ha i MM. sen hur bra det är kan diskuteras med tanke på vad cyan har för effekter.

Vilket system du än väljer kommer du nog bli nöjd. CS är ett mordernare system som du kan koppla flera saker på och få ut kurver m.m på ett helt annat sätt så du får bättre kontroll
Thermopool 4x8m med helgaveltrappa, persia grey liner, rosfria detaljer, RGB- LED belysning, Värmepump KMP-Smart 12, UV-lampa, Pooltak Flat R1 från Qualitypool. Styrning av pool och belysning via Fibaro
Byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=14932.0

Utloggad MathiasS

Även MM finns i varianter för redox och ph. Jag har inget annat att jämföra med men det som skulle få mig att välja något annat än MM är just möjligheten till uppkoppling och att läsa av värden i en graf via en app eller liknande. Det skulle vara väldigt användbart för att ha koll på systemet.

Jag tycker jag kan MM rätt bra nu vilket gör att användandet blir smidigt, men jag skulle antagligen välja något "uppkopplat" om jag handlade autodosering idag.

I MM så mäter jag ju den absoluta nivån på klor och ph med fotometrisk mätare och sedan låser jag MM när värdet är det jag vill ha => det är ok att MM mäter lite fel om den mäter lika fel över tid.

Fungerar det likadant i CS eller mäter man där ett absolutvärde som ej behöver kalibreras som i MM? Jag skulle hellre ha en utrustning som mäter absoluta värden om man kan lita på att det blir rätt.



7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad leonard

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Motala
  • Antal inlägg: 429
  • Total likes: 130
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
Hej,

1. Är man låst till Haywards egen app eller finns det ett api så man kan hämta datat till ett annat system?

2. Är det WiFi som gäller eller har den ethernetport med?

Denna verkar synnerligen intressant men då ska jag kunna integrera den i min befintliga hemautomation.
Thermopool 2.0 6x3m med hörntrappa
Pooltak, Elegance+
Zodiac pH Perfect och Chlor Perfect
BVP 200m, Nibe F1255-16 med Pool40 och 65kw VVX
Poolrobot, Zodiac RX4400

Utloggad Oneill

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 411
  • Total likes: 121
  • Kön: Man
  • Det blev bad i maj 2019
    • Visa profil
Hej!
Ska försöka svara på så mycket frågor jag kan.
det är möjligt att det finns flera appar som du kan länka men det är inga jag känner till.
Jag kör haywards egna app i telefonen och loggar även in via datorn.
Via datorn kan jag plocka ut grafer och all info i excell format om jag vill som rådata med alla loggningar. därifrån kan man ju då omforma det som man vill.

finns även andra format att ta ut rådatan via. cvs, xlsx, json sen kan man även spara graferna direkt i png,jpg,pdg och svg.

det sitter ingen ethernet port i CS men det följer med en wifi modul med ganska lång kabel så man kan välja placering så man förhoppningsvis har mottagning.


Jag skulle säga att CS inte jobbar mot ett absolut värde. däremot ställer du in ett börvärde och CS jobbar inom rimliga gränser och håller en dynamik som tillåter värderna att svänga lite inom gränserna. framförallt på kvällar/nätter peakar redox kurvan för att den dragit in extra klor vilket ger en daglig minichock.
Ska sägas att jag har inte helt satt in mig i systemet och gjort de minsta justeringarna än utan jag håller just nu på med att smalna av och komma närmre och närmre finjustering.

Jätte solig dag med poolen öppen hela dagen och massa bad så känner jag att det inte riktigt hängt med helt men det är säkert en inställningsdel. har dock aldrig varit utanför ok område.

självklart måste ju systemet kalibreras med jämna mellanrum. jag började med att kalibrera mot kalibreringsvätska när jag installerade och det stämde fint sen kan man göra små kalibreringar där man bara ställer in offset dock mäter inte autochecken redox så den får man köpa annan mätare för eller alltid köra kalibreringsvätska men det känns inte som något problem.
Thermopool 4x8m med helgaveltrappa, persia grey liner, rosfria detaljer, RGB- LED belysning, Värmepump KMP-Smart 12, UV-lampa, Pooltak Flat R1 från Qualitypool. Styrning av pool och belysning via Fibaro
Byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=14932.0

Utloggad KimF

  • Pool bygge
  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Kungsbacka
  • Antal inlägg: 54
  • Total likes: 9
  • Kön: Man
    • Visa profil
Har köpt en CS nu men inte installerat ännu, väntar på regninga dagar då jag har mitt maskinrum nere i källaren Oniell har du några goa installations råd?

//Kim

Utloggad Oneill

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 411
  • Total likes: 121
  • Kön: Man
  • Det blev bad i maj 2019
    • Visa profil
Har köpt en CS nu men inte installerat ännu, väntar på regninga dagar då jag har mitt maskinrum nere i källaren Oniell har du några goa installations råd?

//Kim

Ha ha ha ja jag ska vara ärlig med dig nu. var försiktig med pH proben. Det är ju en liten glaskula längst ut på den och den är rätt skör. Installationen gick utan problem för mig men när jag skulle pH kalibrera den så stötte jag till proben så dne gick i backen och glaset gick sönder så var bara att köpa en ny. typ 3000 eller vad den kosta...
men men är man klantig får man skylla sig själv.

har du använt puckar och har cya i vattnet så rekommenderar jag dig att börja med att tömma ut en massa vatten så du får ner cya till runt 10 ppm så kommer du får bättre reglering. ligger du fel i alka så höj inte utan avvakta, det är bättre med 0 i alka än att ligga inom värde.

installationen i sit är lite korkad då det är anborrningsbyglar förutom till tempgivaren så du måste ha en bit som du kan kapa in den på. i övrigt ingen konstighet att installera, lite elvana krävs, antingen kopplar du på dosa eller sätter på en stickkontakt.

nåt specifikt du undrar så är det bara att höra av dig. kan vara så att du inte kommer att kunna ansluta wifi beroende på programvaran i den (dom har bytt server adress) har du det problemet så hojta till så kan jag hjälpa dig där oxå.

Thermopool 4x8m med helgaveltrappa, persia grey liner, rosfria detaljer, RGB- LED belysning, Värmepump KMP-Smart 12, UV-lampa, Pooltak Flat R1 från Qualitypool. Styrning av pool och belysning via Fibaro
Byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=14932.0

Utloggad KimF

  • Pool bygge
  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Kungsbacka
  • Antal inlägg: 54
  • Total likes: 9
  • Kön: Man
    • Visa profil
Tack för bra råd

Har ett mycket trångt maskinrum så det blir nog en tuff uppgift.

//Kim

Utloggad KimF

  • Pool bygge
  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Kungsbacka
  • Antal inlägg: 54
  • Total likes: 9
  • Kön: Man
    • Visa profil
lite bilder

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan