VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Byta ozongenerator?  (läst 3180 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Vispen74

Byta ozongenerator?
« skrivet: oktober 15, 2020, 21:06:40:40 »
Har ett Hydropool Spa, Serenity 5000 från 2007. Har tänkt byta ozongeneratorn, som med all säkerhet gjort sitt. Min fråga är nu om man kan köpa vilken som helst som har kontakt för Balboa elektronikbox? Jag noterar att mitt SPA har en ozongenerator med UV lampa i, medan de nya inte verkar ha någon UV-lampa, men det kanske kvittar?

Poolgiganten

Utloggad Telekiter

SV: Byta ozongenerator?
« Svar #1 skrivet: oktober 19, 2020, 10:24:59:59 »
Hmm... undrar hur mycket ozon/UV-ljus egentligen hjälper till vid desinfektion av vattnet. Jag misstänker att det enda som händer är att kemiförbrukningen minskar en aning, men det finns andra här på forumet som säkert kan ge ett bättre svar än mig  <hmm>

För övrigt så hade jag en sån kombinerad Ozon/UV-generator som började läcka vatten. Jag upptäckte då även att UV-lampan var trasig, vilket jag inte märkt tidigare. I stället för att sätta dit en ny enhet så monterade jag in en saltklorinator på den platsen. Det finns en dedikerad tråd om det, om du är intresserad.

/Urban.

Utloggad Vispen74

SV: Byta ozongenerator?
« Svar #2 skrivet: oktober 19, 2020, 10:32:29:29 »
Jag beställde en kvalitetsprodukt på wish för 500 kr. Tvekade länge, men när jag såg att Bauhaus säljer just denna för drygt 2000 kr, så tänkte jag att det ör värt chansningen på denna Kina-produkt.
Nej, jag vet inte hur stor skillnad det gör, men borde vara mer nytta en skada i alla fall, och jag slipper störa mig på att ha en gammal som jag vet inte fungerar längre.

Utloggad Telekiter

SV: Byta ozongenerator?
« Svar #3 skrivet: oktober 19, 2020, 11:01:24:24 »
Ja, den lär ju iaf inte försämra desinfektionen  :) Jag misstänker dock att om man struntar i att sätta in en sån så kommer kemiförbrukningen att öka en liten aning. Men den ökningen är så liten att det skulle ta måååånga år innan man tjänat igen kostnaden för elektronikburken och det är just kostnaden för kemi som är enda skillnaden, inte desinfektionsförbättringen. Men som sagt det är min misstanke  <dontkn>.

Skulle va intressant höra av er andra kunniga vad Ozon eller/och UV-ljus gör som inte Klor/Bromt/Aktivt etc etc syre gör?

/Urban.

Utloggad Mheel

SV: Byta ozongenerator?
« Svar #4 skrivet: juni 30, 2022, 18:42:11:11 »
Vispen74 fungerade ozongeneratorn?

//Magnus

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan