VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Nybörjarfrågor vid uppstart  (läst 9141 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Dodger

Nybörjarfrågor vid uppstart
« skrivet: februari 17, 2014, 22:37:21:21 »
Fyllde upp mitt spabad i lördags. När allt var klart så kontrollerade jag PH-värdet och fann då att det var alldeles för högt. Doserade så att jag fick ner PH-värdet till 7,4 och tillsatte sedan kloret.

Efter ett dygn så gjorde jag en ny mätning och då hade PH-värdet stigit igen (8,2) och kloret låg på 1,5 mg/L.
Är det "normalt" att PH stiger igen och vad säger man om klorvärdet?

Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Nybörjarfrågor vid uppstart
« Svar #1 skrivet: februari 18, 2014, 09:12:40:40 »
Kolla så att alkaliniteten inte är låg, om den är låg kan pH variera kraftigt både uppåt och nedåt.
Jag brukar rekommendera att man börjar med Alkaliniteten, sedan pH, sedan klor, och om man vill vara riktigt noga kan man även balansera upp kalkhalten så den blir bra.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad jokers

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 66
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Spa Tjohej!
    • Visa profil
SV: Nybörjarfrågor vid uppstart
« Svar #2 skrivet: februari 18, 2014, 09:23:37:37 »
Är det "normalt" att PH stiger igen och vad säger man om klorvärdet?

Det finns många anledningar till högt/lågt PH... Har man kommunalt vatten eller egen brunn? Vad har du för PH direkt i kranvattnet mm.? men allt går att justera/rätta till  ;)

Alternativt kan man använda aktivt syre i stället eller i kombination med klor.

Nästan alla klorvarianter höjer PH, det finns undantag (PH neutrala klor) också..
Får du fortsatt problem med högt PH så leta upp något PH vänligt klor.

Angående klorvärdet: Är det din första chockklorering / uppstarts klorering?
Vänta ett dygn till så hamnar du nog rätt, det är viktigt att inte överdosera vilket kan vara lätt då det är ganska små mängder vi pratar om (typ teskedar) om man avvänder granulat..

Vilket fabrikat och typ använder du?

Har ditt kar någon egen rening Ozongenerator eller UV ljus? så kan man minska lite på doseringen..

Lycka till med spa badandet  O0

Utloggad Dodger

SV: Nybörjarfrågor vid uppstart
« Svar #3 skrivet: februari 20, 2014, 13:36:15:15 »
Kolla så att alkaliniteten inte är låg, om den är låg kan pH variera kraftigt både uppåt och nedåt.
Jag brukar rekommendera att man börjar med Alkaliniteten, sedan pH, sedan klor, och om man vill vara riktigt noga kan man även balansera upp kalkhalten så den blir bra.

Alkaniteten kollade jag aldrig. Han i spabutiken sa att jag skulle kolla/justera PH-värdet och sedan när det var bra så skulle jag tillsätta klor.

Utloggad Dodger

SV: Nybörjarfrågor vid uppstart
« Svar #4 skrivet: februari 20, 2014, 13:44:08:08 »
Det finns många anledningar till högt/lågt PH... Har man kommunalt vatten eller egen brunn? Vad har du för PH direkt i kranvattnet mm.? men allt går att justera/rätta till  ;)

Alternativt kan man använda aktivt syre i stället eller i kombination med klor.

Nästan alla klorvarianter höjer PH, det finns undantag (PH neutrala klor) också..
Får du fortsatt problem med högt PH så leta upp något PH vänligt klor.

Angående klorvärdet: Är det din första chockklorering / uppstarts klorering?
Vänta ett dygn till så hamnar du nog rätt, det är viktigt att inte överdosera vilket kan vara lätt då det är ganska små mängder vi pratar om (typ teskedar) om man avvänder granulat..

Vilket fabrikat och typ använder du?

Har ditt kar någon egen rening Ozongenerator eller UV ljus? så kan man minska lite på doseringen..

Lycka till med spa badandet  O0

Jag har egen brunn (grävd källa) och till den har jag reningsverk mot järn och kalk.
Kollade inte i kranen utan fyllde upp karet direkt (med varmvatten) och kollade sedan PH i karet. PH-mätaren gick till 8,2 men mitt värde låg tydligen långt över det eftersom jag fick tillsätta åtskilligt med PH-sänkare för att ens komma ner på skalan.

Det är första kloreringen efter uppstart. Använder Nitor spa Snabbklor och den skulle doseras 15g/1000L så jag doserade 24g till mina 1600L.

PH-värdet låg som sagt bra innan kloreringen men sedan steg det igen, så det kanske hade med kloret att göra då.

Ozonrenare finns men jag har ännu inte hunnit kolla hur jag ställer in den att gå automatiskt.

Utloggad kalle lkpg

SV: Nybörjarfrågor vid uppstart
« Svar #5 skrivet: februari 20, 2014, 20:27:52:52 »
Hur pass pålitliga är dessa stickor man använder. Är det olika kvalitet på dem? Andra rekomendationer?

Är en såndär mätrare som läser stickorna något att ha?

Jag tillsätter enbart grandulat (snabbklor) i Mitt spa och både alkalitet och ph ligger enligt stickorna bra. Bara tur el finns det anledning att misstro stickorna? (de är köpta på biltema så det är inte Top Notch. hehe!) Ibland kan badet bli lite slemmigt på insidan.

Skall köpa aktivt syre med då det verkar fungera bra:)

MVH
Kalle

Arctic Spa Frontier

Utloggad TommyC

SV: Nybörjarfrågor vid uppstart
« Svar #6 skrivet: februari 22, 2014, 10:24:31:31 »
Jag tycker mätstickorna fungerar tillräckligt bra, andra här tycker att de är skit. Jag har dock inte provat Biltemas stickor utan bara de från Folkpool. Det finns massor skrivet här om stickor och olika mätare. Prova forumets sökfunktion.  O0
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad kalle lkpg

SV: Nybörjarfrågor vid uppstart
« Svar #7 skrivet: februari 23, 2014, 16:00:55:55 »
Hej!

Kikade på nitors aktiva syre men det stod att det skall kombineras med deras chocksyre. Är det fel aktivt syre om man vill kombinera det med snabbklor? http://www.alfort.se/sv/varumarken/nitor/pool/Sortiment/Kemi-Spray--Bat/NITOR/Minipoolkemikalier-/Aktivt-syre-tabs/
Eller är det så att man skall kombinera det med chocksyre om man inte vill ha klor?

Hur kombinerar du aktivt syre och klor för bästa effekt

MVH
Kalle

Det finns många anledningar till högt/lågt PH... Har man kommunalt vatten eller egen brunn? Vad har du för PH direkt i kranvattnet mm.? men allt går att justera/rätta till  ;)

Alternativt kan man använda aktivt syre i stället eller i kombination med klor.

Nästan alla klorvarianter höjer PH, det finns undantag (PH neutrala klor) också..
Får du fortsatt problem med högt PH så leta upp något PH vänligt klor.

Angående klorvärdet: Är det din första chockklorering / uppstarts klorering?
Vänta ett dygn till så hamnar du nog rätt, det är viktigt att inte överdosera vilket kan vara lätt då det är ganska små mängder vi pratar om (typ teskedar) om man avvänder granulat..

Vilket fabrikat och typ använder du?

Har ditt kar någon egen rening Ozongenerator eller UV ljus? så kan man minska lite på doseringen..

Lycka till med spa badandet  O0
Arctic Spa Frontier

Utloggad jokers

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 66
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Spa Tjohej!
    • Visa profil
SV: Nybörjarfrågor vid uppstart
« Svar #8 skrivet: februari 23, 2014, 19:20:26:26 »
Japp det är samma som jag använder..  ;)

Chocksyre använder du om du inte vill använda klor överhuvudtaget....

Jag kör i en tablett aktivt syre antingen direkt innan bad eller några timmar tidigare om jag vet att jag ska bada sen.
Läste någonstans att det inte ska vara farligt att bada direkt efter applicering.

Sen klorar jag efter bad samt en till två gånger i veckan.

Har hittills inte ens öppnat mina PH reglerare det verkar hålla sig på mattan  O0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag