CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Värma spabad med vedpannan  (läst 8470 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

lonte

  • Gäst
lonte
SV: Värma spabad med vedpannan
« Svar #10 skrivet: maj 14, 2013, 18:20:25:25 »
Jag har 25mm pemslang inkopplad efter värmaren till växlare o cirkpump sen pemslang tillbaka som är inkopplad innan en jetdysa i badet på mitt är det skiljda system, cirkulation o massage,
så det måste ta vatten genom badet o inte kan gå bara genom rörsystemet.

Poolgiganten

Jobo123

  • Gäst
Jobo123
SV: Värma spabad med vedpannan
« Svar #11 skrivet: maj 20, 2013, 19:45:13:13 »
Vad är en jetdysa?

Jo det är klart att man måste cirkulera i badet och inte bara i slangarna!

Men om du kopplar efter värmaren till värmeväxlaren och sen till badet.
Då värmer ju din värmare upp värmeväxlaren de gånger som din panna har lägre temp är värmaren i spabadet?

Cirkulationen och massagen är nog skiljda på de flesta span kan jag tänka mig!
Vad händer om din nya pump cirkulerar vattnet genom systemet och via värmeväxlaren och samtidigt drar cirkulationspumpen igång för att ex rena spabadet, blir det inte ett jäkla tryck i slangarna då (dimensionerade för mindre mängd vatten och endast 1 pump)?
Eller menar du att heatern har en egen cirkulationspump? "Borde" den inte ha men säkert inte omöjligt! Reningen "brukar" gå via filtret en pump och sen en värmare och sen in i spabadet!?



lonte

  • Gäst
lonte
SV: Värma spabad med vedpannan
« Svar #12 skrivet: maj 20, 2013, 21:12:16:16 »
Med jetdysa menar jag ett utlopp i badet till massagen,

i acctanken har jag en termostat som styr mina extra cirkpumpar så inte badet värmer huset.

efter elpatronen i badet går det ett 50mm plaströr till en förgrening med 6 20mm utgångar en var ledig så där kopplade jag in mig till värmeväxlaren.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag