CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: vad behövs för igångstart av mitt nya spa denform. ett måste med kemikalier?  (läst 25864 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad gaisaren

Hej alla spaägare. Idag har spat kommit på plats och elen är framdragen till spat och skall kopplas in i morgon. Jag undrar ifall jag kan starta upp med en gång utan som helst några kemikalier. Eller är det ett måste att köpa rätt saker. Sen undrar jag ifall det är okey att starta upp på kvällen (efter jobbet) då temraturen kanske kommer att ligga på 2-5 gradet på natten.
Hoppas att någon vill svara snappt då uppstart väntas i morgon.

Poolgiganten

Utloggad Brandman17

Hej Gaisarn!

Jag vet hur sugen du är på att dra igång och bada direkt! Och visst skulle det fungera för ett bad eller två, men då får du garanterat byta vatten direkt. Onödigt dyrt och jobbigt. Skaffa dig kemikalierna först, det är mitt råd. Har du något företag typ Biltema, Rusta eller annat ställe så kan du skaffa klor och mätstickor där. För mig fungerar Biltemaklor lika bra som dyrt spaklor (blir säkert hängd på forumet för detta). Även deras mätstickor funkar bra (pH, klor, Alka).

Optimalt för att få bra vatten (egna erfarenheter): Kolla med mätstickor, justera alkalitet med alka plus till 80-120, släng i klor (helst spaklor typ sunwac 9), pH mellan 7,2 - 7,6. Sen är det bara att köra.
Jag struntade i alkaliteten till en början, fick grumligt vatten efter några dagar. Tråkigt att bada i det.
Ang.uppstart på kvällen: Inga problem, det är ju igång och värmer och filtrerar med en gång efter uppstart.

Grattis till spabadet och lycka till
Chrille

Utloggad gaisaren

Tack för det snabba svaret. Hade du inte svarat så snabbt så hade jag faktiskt startat upp omedelbart utan kemikalier.  Nu blir det att åka och köpa startsats. Om du hinner svara inom några timmar angående ifyllning av vatten i spat innan elen är kopplad så vore jag mycket glad. Pratade med denform om att fylla spat först innan elen är kopplad och dom svarade att det går utan problem. Men i bruksanvisningen så står det att först installera el sen fylla på vatten. Blir ju lite fundersam när man läser detta samt att det står att man ej absolut inte får starta anläggningen innan vatten är i. När eletrikern kommer så är det ju inte så roligt om det inte är vatten i då han ej kan testa om allt är okey (då man absolut inte enligt bruksanvisningen inte får starta utan vatten). Mycket tacksam för svar. Tacvk igen för det andra snabba svaret.
GAISAREN.

Utloggad Erica

En liten varning kan vara på sin plats: om du använder eget vatten från brunn som vi gör till vår pool så kan du få en otrevlig överaskning när du sätter till kemikalierna. Innehåller vattnet mycket järn så slår det om från att ha varit fint och klart till typ grumligt och grönbrunt. Men när det fått stå ett slag med reningen på så klarnar det igen och sedan håller det sig klart. För vår del tog det ett par dagar innan vi fått bort att järn som fälldes ut.

Utloggad Ziggy

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 177
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Artesian Dove Canyon - I love it!
    • Visa profil
Du kan utan problem fylla upp med vatten innan elen är inkopplad, förutsatt att det inte förväntas minusgrader där du bor. För mig tar det c:a 2 timmar att fylla med vanlig trädgårsslang och mitt spa rymmer c:a 1800 liter. Så du vinner ingenting på att fylla vatten mer än så i förväg.

Min erfarenhet är att det första du måste göra är att säkerställa rätt pH värde, övriga kemikaler kan vänta något dygn utan risk för att vattnet blir dåligt. Kolla även med ditt vattenverk om du tex. har väldigt hårt eller mjukt vatten om du inte kan mäta det själv. Ev. justeringar av hårdhet bör du också göra så snart som möjligt.

Jag kan också av egen erfarenhet starkt rekommendera att du skaffar ett vettigt test-kit och inte förlitar dig på teststickor. De är helt enkelt inte tillräckligt exakta. Köp också speciellt klor för spa-bad då det har en annan sammansättning än klor för pooler. Klor för pooler har tillsatser som skall stå emot UV-strålning och som man inte vill ha i sitt spa som ju blir marginellt utsatt för UV-strålar.

Beroende på hur effektiv din värmare är, så ställ in dig på att vänta åtminstone 24 timmar innan vattnet har nått önskad temperatur, 38-40 grader typ. Givetvis kan du bada i kallare vatten också, men det är knappast något nöje.

Så även om det kan kännas som en lång väntan, så se till att göra det hela rätt från början.

Utloggad gaisaren

Tack igen för svaren. Eletriker har varit på plats efter att jag fyllde på vatten. Men vilket helvete (ursäkta språket) vi eller rättare sagt eletrikern har haft. Efter ikoppling av spat så small det till i elcentralen när vi startade. Han bara skakade på huvudet och fattade ingenting. Efter en noga igenomkoll så hittade han inget fel. Tittade igenom den svenska manualen och jämförde med den engelska och det var helt skilda scheman. Ringde till denform servicetekniker  och konstaterade att den svenska är helt åt helsike. Dansken fick genom telefon(fick ta det på engelska) serva min eletriker . Det slutade med att han fick ta bort två kablar (en blå och en vit som var fasta som man inte skulle röra). På grund av en tabbe på svenska schemat så tog detta två timmar extra. Hoppas verkligen det kommer fungera nu. Vi startade på 6 grader och efter fyra timmar är det nu 11 grader så det känns i alla fall lovande.Har riktig huvudvärk efter detta ,blir att bara sitta still i kväll och inte göra någonting då jag skakar efter några kaostimmar. Ha det gött alla.

Utloggad andost

Intressant läsning, skönt att det ordnade till sig men jag blev fundersam. Har ett Denform 61 som skall kopplas in strax. På Bauhaus lovade de att det ska vara 3-fas och det antyds även i instruktionen men när jag öppnar luckan så ser det inte riktigt ut så....
Antingen 1-fas 32A eller 2-fas 16A, kopplingsplinten har (ovanifrån) Linje 1, Nolla, Linje 2, Nolla, varav de två nedersta ska användas vid 1-fas..
Någon som har en 61 som vet svaret??? <help>

Utloggad Erica

Jag har inte en Denform 61 men väl en man som är elkraftsingenjör.  :) Jag bollade frågan till honom. Svaret: 1-fas 32 A är normalt inte tillåten i Sverige enligt reglerna (finns tydligen vissa undantag) . Så stor effekt måste kopplas på mer än en fas. I det valet du har bör det alltså bli 2-faser 16 A. Nu kan den ju vara så att även 16 A enfasigt skulle gå (tillåtet) men att man i så fall får begränsa hur mycket värmeeffekt som man kan köra. Enligt honom fungerar t.ex. vissa varmvattenberedare  m.m. så, har man bara en fas så fungerar de ändå men med lägre effekt, genom att något värmeelement i dem då är bortkopplat.

Utloggad Steffe

Intressant läsning, skönt att det ordnade till sig men jag blev fundersam. Har ett Denform 61 som skall kopplas in strax. På Bauhaus lovade de att det ska vara 3-fas och det antyds även i instruktionen men när jag öppnar luckan så ser det inte riktigt ut så....
Antingen 1-fas 32A eller 2-fas 16A, kopplingsplinten har (ovanifrån) Linje 1, Nolla, Linje 2, Nolla, varav de två nedersta ska användas vid 1-fas..
Någon som har en 61 som vet svaret??? <help>

Jag har ett amerikanskt spa och då jänkarna inte använder sig av 3-fas så är originalutförandet 1 x 32 A. Detta innebär att man i Sverige får dela upp det hela på 2 x 16 A istället (en fas till de tre pumparna och en till värmaren tror jag att det är om jag inte minns fel).

Utloggad andost

Tackar för svaren.... O0 det låter rimligt eftersom Balboa verkar vara amerikanst...

Det är väl den största varianten som har 3-fas o eftersom maualen är till alla 3 modellerna så står det vål som det gör  :D

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag