VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Vatten problem!  (läst 9138 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Dream II

Vatten problem!
« skrivet: september 09, 2010, 11:22:53:53 »
Försöker justera till Ph-värdet och alkaliniteten utan resultat.

Jag började med att höja alkaliniteten till 120ppm, sen när jag sänker PH-värdet så sjuker alkalinitetsnivån till samma som tidigare. ungefär 40ppm.

vad gör jag för galet?

mvh daniel

Poolgiganten

Utloggad alsa

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Haninge
  • Antal inlägg: 64
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • Grilla och bada finns det något bättre:-)
    • Visa profil
SV: Vatten problem!
« Svar #1 skrivet: september 09, 2010, 11:46:15:15 »
Vad har du för PH värde innan du försöker sänka PH??
PH bör ligga mellan 7,2-7,6, i mitt SPA ligger jag oftast på PH 7,5-7,7 med en Alkanintet på ca 100ppm. Tänk på att klor även har en höjande effekt på PH!!
Kontrollera även att du har rätt hårdhet i ditt vatten, bör ligga mellan 200-400ppm, justera med Calsiumklorid (Höj kalk) vid behov.

//alsa
SPA Hydropool self-cleaning 775

Utloggad Dream II

SV: Vatten problem!
« Svar #2 skrivet: september 09, 2010, 11:56:50:50 »
Hade ett ph-värde på 7.6 innan, men en alldeles för låg alkalinitet den låg på 32ppm.
höjde ju alk värdet till 120 ungfär, men då steg ju ph värdet till Error..
När jag då sänker pht då sjunker ju alkaliniteten till värdet jag hade i början..

Utloggad Jonas West

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Borås
  • Antal inlägg: 231
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Jobbar med swimmingpooler och spabad i Borås
    • Visa profil
SV: Vatten problem!
« Svar #3 skrivet: september 09, 2010, 15:24:24:24 »
Mitt tipps är att strunta i alkalniteten.
För du är inne i ett moment 22. då höj & sänk ph - medel påverkar alkalniteten.

Så se till att phvärdet är ok (optimalt 7,2-7,4) sedan kör du på med klor.

Skulle du uppleva att du har problem med att ph:t sticker upp och ner massor, då börjar du kolla alkalniteten igen. Om inte så behöver du inte tänka på det.

MVH
Jonas West

Utloggad Dream II

SV: Vatten problem!
« Svar #4 skrivet: september 09, 2010, 16:59:47:47 »
Okej, de lät vettigt:) håller verkligen på att bli tokig.
Hur än jag har mixtrat med kemin så i slutändan är värdena desamma.
Men de är inte skadligt att strunta i alkaliniteten? mvh daniel

Utloggad Nilking

SV: Vatten problem!
« Svar #5 skrivet: september 10, 2010, 00:04:36:36 »
Jag skulle nog hålla koll _lite_ på alk. Och inte låta den gå under 50.
Gjorde det själv i somras och vips gick PH under 7.
Alk är ju en PH stabiliserare. Men som du märker, att ha 120 ppm alk och PH 7,3 känns omöjligt.
IMHO  :)

Utloggad Dream II

SV: Vatten problem!
« Svar #6 skrivet: september 12, 2010, 18:15:24:24 »
Det är verkligen omöjligt. vet inte om jag gör nått tokigt?

Utloggad badarn

SV: Vatten problem!
« Svar #7 skrivet: september 15, 2010, 12:58:05:05 »
En liten fundering. Vad använder du för något när du mäter? Mätstickor som inte är "färska" (vilket du aldrig vet) kan ge helt fel resultat. Det bästa du kan använda (förutom dyra digitala mätare) är behållare som du lägger en tablett i. Borde finnas hos någon lokal spa eller pool handlare. Jag har haft flera kunder med samma problem som dig där dom använt stickor eller "droppar". Använder du "droppar" så vet du aldrig heller exakt hur stor droppen skall vara. Nu för tiden använder jag bara tabletter Phenol Red/ Lycka till :)

Utloggad thundergod

SV: Vatten problem!
« Svar #8 skrivet: september 30, 2010, 13:32:47:47 »
jag låter min alkanitet ligga något över det som stickan rekommenderar, har haft stabilt PH hela sommaren förutom i slutet av aug när vattnet var 4 månader gammalt. men då var det ju dags att byta ändå. Min ÅF tipsade om detta att alkaniteten kan gott o väl ligga lite högre än det stickan rekommenderar

Utloggad Erica

SV: Vatten problem!
« Svar #9 skrivet: september 30, 2010, 19:46:24:24 »
Hm, vi har aldrig ens försökt mäta alkalinitet; har inte ens något instrument för detta. Vi kör på klor och pH-värden med hjälp av ett automatiskt reglersystem och kontrollmäter dessa två värden då och då och det verkar räcka. Vattnet har alltid hållit god badkvalitet. Nu är det i och för sig en inomhuspool så förhållandena kanske blir lite annorlunda. Man får ju sällan större mängder smuts/skräp i en pool inomhus.

I början sprang vi och kontrollmätte klor och pH ganska ofta, men så småningom skar vi ned ordentligt på detta, då automatiken visade att den verkligen klarade sitt jobb utmärkt. Klor ligger alltid runt 1.0 och pH ligger superstabilt vid 7.6. Numera kontrollmäter vi med långa intervaller bara så att vi skulle fånga upp om automatiken spårade ur på något sätt. T.ex. kan ju mätsonderna bli dåliga med tiden.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag