CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Vilket kem ska man använda?  (läst 8565 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Freddi

  • Gäst
Freddi
SV: Vilket kem ska man använda?
« Svar #10 skrivet: maj 30, 2016, 19:20:30:30 »
Jag använder också Brom för att få upp bromnivån vid vattenbyte så krossar jag tabletten och häller ner i flottören då går det mycket snabbare.
Det jag gillar med Brom är enkelheten det påverkar inte Ph värdet och vattnet känns fräscht. Jag använder också aktivt syre en gång i veckan. Känslan är att vattnet håller sig fräschare längre. Jag byter vatten efter ca 3-4 mån, mot slutet så händer det att jag klorchockar någon gång.

Poolgiganten

Utloggad Telekiter

SV: Vilket kem ska man använda?
« Svar #11 skrivet: maj 30, 2016, 23:02:23:23 »
dom som kör brom hur mäter ni brom halten.

Jag använder vanliga mätstickor som är gjorda för Brom. Mina mäter hårdhet, Bromnivå, alkalinitet och pH.

/Urban.

Utloggad BadarLasse

SV: Vilket kem ska man använda?
« Svar #12 skrivet: maj 31, 2016, 09:15:24:24 »
Låter intressant med Brom så det får man kolla upp och ev köra med det efter att man gjort av med kloret som är med i startpaketet. Kollade vattnet från kranen med en Aquacheck TruTest som visade klor = 0,0 samt pH = 7,3 och alkanitet = 110. Det borde ju vara en bra början, eller hur? Nu vill jag ha spabadet!

// LL
Marquis E-545

Utloggad Telekiter

SV: Vilket kem ska man använda?
« Svar #13 skrivet: maj 31, 2016, 22:17:07:07 »
Låter intressant med Brom så det får man kolla upp och ev köra med det efter att man gjort av med kloret som är med i startpaketet. Kollade vattnet från kranen med en Aquacheck TruTest som visade klor = 0,0 samt pH = 7,3 och alkanitet = 110. Det borde ju vara en bra början, eller hur? Nu vill jag ha spabadet!

// LL

Det klor du fick med kommer ju till användning ändå, som sagt, det är bra att någon enstaka gång lägga i klor för att rensa ordentligt. Din burk klor kommer räcka läääänge. Så är du inne på köra Brom så kör med det från start.

/Urban.

Utloggad Cantona

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Norrköping
  • Antal inlägg: 64
  • Total likes: 4
  • Kön: Man
  • Spabad javisst!
    • Visa profil
SV: Vilket kem ska man använda?
« Svar #14 skrivet: juni 01, 2016, 20:50:16:16 »
Själv kör jag med Delphin Spa Klor Tabs. De är långtidsverkande och jag lägger i två tabletter ungefär två gånger i veckan eller när det behövs.
Ungefär varje eller varannan vecka så chock-klorerar jag med med Delphin klor som jag löser upp i lite vatten.
Jag kollar mina värden med stickor från AquaChek. De ger en bra indikation på om jag behöver höja Ph, alkanitet eller klor. De mäter säkert inte exakt, men ger ändå en bra indikation. När jag hade köpte spabadet så var jag inne på att köpa diverse instrument för tusentals kronor för att mäta klor etc., men tycker nu att stickorna ger en bra indikation. Man behöver inte veta värdena på decimalen!
Sammantaget så ägnar jag mig ungefär 3-4 minuter i veckan åt spakemin.
Vattnet byter jag var 3-4 månad och använder mig av en dränkbar pump (som är ett måste enligt mig).
Spabad Hydropool Serenity 8000

Utloggad BadarLasse

SV: Vilket kem ska man använda?
« Svar #15 skrivet: juni 15, 2016, 21:26:24:24 »
Tack för svaren och tipsen.
Var på affären idag och fixade en sån där groda, spa frog så det blir en sådan och klor som komplement. Förhoppningsvis kommer badet igång i helgen, hoppas.

// LL
Marquis E-545

Utloggad Telekiter

SV: Vilket kem ska man använda?
« Svar #16 skrivet: juni 16, 2016, 08:42:33:33 »
Spafrog kommer säkert funka bra. Om du känner att det blir dyrt, för det är riktigt dyrt! så kan du ju gå över till vanliga Bromtabletter i flytande dispenser.

/Urban.

Utloggad BadarLasse

SV: Vilket kem ska man använda?
« Svar #17 skrivet: juni 16, 2016, 17:07:01:01 »
Spafrog kommer säkert funka bra. Om du känner att det blir dyrt, för det är riktigt dyrt! så kan du ju gå över till vanliga Bromtabletter i flytande dispenser.

/Urban.

Det funkar alltså lika bra med bromtabletter och dispenser som flyter omkring? Ja då är ju det en betydligt billigare lösning än spafrog, tack för tipset. Funkar det med vattenkemin och spafrog ska jag nog pröva tabletter. Kul det här redan innan badet är igång, hoppas det håller i sig ;D

// LL
Marquis E-545

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag