CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Leverans av Viskan SPA  (läst 8437 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Fredrik77

Leverans av Viskan SPA
« skrivet: april 27, 2016, 15:09:09:09 »
Hej.
Nästa vecka kommer mitt Viskan SPA, och allt förarbete är klart.
Vad jag undrar är hur har ni andra gjort med elmatningen?
Enligt återförsäljaren ska man gå upp i "gaffeltaget" på kontrollenhetssidan.
Så långt är jag med, men i badet i butiken så fanns det ingen färdig genomföring för elen. Är det meningen att man ska borra själv? Om det är så så måste det ju tätas på något vis.
Jag kommer upp med en 50mm gulslang, som jag tänker kapa jäms med plattytan och sedan täta.
Hur har ni gjort?

Poolgiganten

Utloggad Telekiter

SV: Leverans av Viskan SPA
« Svar #1 skrivet: april 27, 2016, 15:53:24:24 »
Hej, jag borrade helt enkelt ett 13 mm hål rakt ner genom botten (där uttagen för lyftremmarna är) och trädde upp gummikabeln genom hålet. Med 13 mm borr är det lite väl trångt få igenom kabeln men med lite "vrida-borren-runt-i-cirklar"-metoden går det bra.

/Urban.

Utloggad Fredrik77

SV: Leverans av Viskan SPA
« Svar #2 skrivet: april 27, 2016, 16:36:03:03 »
Tack för infon, då gör jag detsamma. Jag är inte hemma när kranbilen lyfter badet på plats, är det påmärkt vilken sida elen ska in på?
Jag tänker då att man slipper ta bort all emballage för att skydda badet.
//Fredrik

Utloggad FDR

SV: Leverans av Viskan SPA
« Svar #3 skrivet: april 27, 2016, 19:36:22:22 »
En fråga, fick höra av försäljaren att man absolut INTE skulle ansluta med gummikabel för då blir det inte en "fast installation" och vid ej fast installation blir det problem med försäkringsbolaget vid skada?

Men du kanske bara menar sista biten in i Spat?

:)

Utloggad Fredrik77

SV: Leverans av Viskan SPA
« Svar #4 skrivet: april 27, 2016, 21:30:35:35 »
Ja, det blir självklart en fast installation. Kabeln måste ju in i badet på något sätt.

Utloggad Robban70

SV: Leverans av Viskan SPA
« Svar #5 skrivet: april 27, 2016, 21:35:12:12 »
Jag tog inga risker och borr i undersidan, jag gick in bak på karet genom kabinetten lång ner mot marken sedan plockade jag bort de övriga kabinettsidorna och gick med kabeln innanför dem, det var isolerat ända ut till väggarna men en kabel gick att trycka in. Då har man koll på den och om det skulle vara något så slippe jag att lyfta upp spat..
Jag körde med en fullt godkänd hård 3-faskabel som kan ligga i jord utan gult skyddsrör, något dyr men det var det värt.

Utloggad Fredrik77

SV: Leverans av Viskan SPA
« Svar #6 skrivet: april 27, 2016, 21:45:53:53 »
Robban70:
Då gick du in från sidan då? Viskan har "gaffelutag" under sina bad, så jag borrar nog in min kabel där.
Jag kör också med kabel man kan lägga direkt i marken om man vill.

Utloggad Telekiter

SV: Leverans av Viskan SPA
« Svar #7 skrivet: april 28, 2016, 11:06:33:33 »
Hej, jag kör med gummikabel bara de två sista metrarna från väggen in i badet (mitt bad står intill husväggen direkt uppe på altandäcket).

På mitt Viskanbad, modellen Saltö, sitter styrboxarna/värmarna på samma sida som manöverpanelen. Täcksidan sitter med några skruvar, och var försiktig när du petar bort isoleringen.

/Urban.

Utloggad Robban70

SV: Leverans av Viskan SPA
« Svar #8 skrivet: april 28, 2016, 12:17:02:02 »
Fredrik77 ja jag in från baksidan i sidan, precis som på viskan så är maskinrummet med inkopplingen av spat under kontrollpanelen till badet. Fram dit så drog jag det innanför kabinettet, gick smidigt. Elektriker har även förberett för att koppla 220V från spabadet (maskinrummet) ut till staketet för lampor o.s.v. Då tar jag samma väg tillbaka ut genom baksidan. Ta med det då du ändå ska dra ström, inte fel att ha ett uttag i närheten till diverse saker man får användning av (självfallet kopplas det in på jordfelsbrytare och med hjälp av ett elföretag).

Utloggad Fredrik77

SV: Leverans av Viskan SPA
« Svar #9 skrivet: maj 04, 2016, 16:19:56:56 »
Badet blir levererat på tisdag nästa vecka. Givetvis tar jag hjälp av min återförsäljare med vad för kemprodukter som jag bör använda, men vill ändå fiska lite här.
Vad tycker ni jag borde använda? I vissa trådar beskrivs det som att det är ett elände med att ha spabad, och det är ju inte tanken med det hela.
Jag har kommunalt vatten med mycket kalk i som jag kommer att använda till badet.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag