CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Rörcleaner  (läst 8476 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Dodger

Rörcleaner
« skrivet: oktober 06, 2014, 12:54:03:03 »
Hur bär man sig åt för att skölja rent badet efter att man har använt rörcleaner?

Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Rörcleaner
« Svar #1 skrivet: oktober 06, 2014, 15:04:21:21 »
Det brukar man väl göra när man skall byta vatten, sen får man kanske försöka spola bakvägen samtidigt som man tömmer det, alltså försöka spola i alla insprutare och så, så man får ut skiten som ligger i ledningarna.
Därefter är det väl att byta/rengöra filter lite oftare i början?
Fast jag har aldrig kört nåt sånt, så jag kan inte säga säkert hur man gör.
Kan dock hålla med om att det är hart när omöjligt att tömma ett spa helt, i vart fall det vi har.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad janlun71

  • Kan en del om pool & spa
  • Expert
  • *****
  • Antal inlägg: 337
  • Total likes: 96
  • Kön: Man
  • Spabad & Pool ska man ha !
    • Visa profil
SV: Rörcleaner
« Svar #2 skrivet: oktober 07, 2014, 00:38:48:48 »
Brukar använda rörcleaner vid varje vattenbyte, och jag brukar fylla badet en extra gång för att skölja och köra alla pumparna runt i 10 minuter försatt sedan dränera badet från vattnet igen.

Därefter så brukar jag även rengöra insidan av badet och ta lös alla jetsen för att rengöra baksidan på dessa som faktiskt brukar innehålla en hel del skit.  Har även polerat/vaxat insidan 1 gång per år för att hålla ytan så blank och glatt som möjligt.

Jag fick rekommendationen att när man sedan fyllt badet med friskt vatten och fått upp värmen till ca 20 grader, så ska man börja med att utföra en klor chockning för att "bränna" bort alla eventuella rester av rörrengöringen innan man börjar att balansera vattnet.

Jag kan rekommendera att göra detta då badet blivit betydligt mer lätt att sköta mellan vattenbytet.

Det ser dock inte speciellt roligt ut när man gör rörrengöringen första gången, brunt tjockt skum som såg allt annat än trevligt ut!

Men det bevisade ju att rörrengöringen behövdes !!!
Har en glasfiberpool från Fiberpool 7,8 x 3,4 m, uppvärmd med Shott 9kw Poolvärmepump, Sandfilter numer med glasfiltermedia, UV lampa Blue Lagoon.

Spabad Coast Spas Cascade II

Utloggad pudas

SV: Rörcleaner
« Svar #3 skrivet: oktober 08, 2014, 18:16:21:21 »
Jag använder också rörcleaner vid vattenbyte.
Efter rengöringen tömmer jag vattnet, fyller upp igen och kör pumparna en stund.
Sen är det bara att tömma och fylla upp en gång till, KLART!

Använd en dränkbar pump för att tömma karet på vatten, då tar det inte många minuter

Rekommenderar starkt att använda rörcleaner eftersom det kommer en hel del skit när man använder det.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag