VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Vedpool/Modulpool  (läst 42385 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Wesslan83

Vedpool/Modulpool
« skrivet: september 15, 2020, 16:56:04:04 »
Delar med mig av lite bilder från installation av Vedpool Exclusive. Tanken är att köra 38 grader som varm källa under de kalla månaderna och runt 25 grader under sommaren som ett svalkande bad.
« Senast ändrad: september 15, 2020, 17:36:34:34 av Wesslan83 »

Poolgiganten

nyfiken på vedpool

  • Gäst
nyfiken på vedpool
SV: Vedpool/Modulpool
« Svar #1 skrivet: december 28, 2020, 17:16:39:39 »
Wow vad fint det ser ut! Har själv varit sugen på denna med bred trappa. Är ni nöjda med den? Är det ett egensnickrat lock? Vad använder ni för reningssystem?

Utloggad Wesslan83

SV: Vedpool/Modulpool
« Svar #2 skrivet: december 31, 2020, 00:21:09:09 »
Wow vad fint det ser ut! Har själv varit sugen på denna med bred trappa. Är ni nöjda med den? Är det ett egensnickrat lock? Vad använder ni för reningssystem?

Hej,
Vi är otroligt nöjda. Mycket välgjord pool, känns verkligen som att de gör allt ”by the book”.

Roligt att du är intresserad av poolen med bred trappa, det valet fanns inte när vi beställde utan var dom första som fick en sådan byggd/levererad. Det ger en ökad känsla av ”pool” mot modellen med trappa enbart i mitten.

Vi använder ett sandfilter ”optima” och pump ”micro 33”. Länk nedan. Värmer upp med en Pahlen aqua HL 9kw.

Locket gjordes i egen regi i all hast då det beställda locket ej kunde levereras (Corono/kina osv). Det isolerar väl men vi använde vanlig cellplast istället för XPS vilket vi borde valt då cellplasten binder vätska. Nu är locket väldigt tungt då det sugit åt sig av kondensen från poolen.

https://primastarpool.se/sandfilter-36/sandfilter-paket/sandfilter-paket-optima-821.html

Kan tillägga att vi använder filterbollar istället för sand och kör baquasil istället för klor. Hittills fungerar det mycket väl.
« Senast ändrad: december 31, 2020, 00:26:28:28 av Wesslan83 »

Ann

  • Gäst
Ann
SV: Vedpool/Modulpool
« Svar #3 skrivet: januari 28, 2021, 22:10:39:39 »
Vad glad jag blir av dessa bilder. Har varit sugen på en Exclusive ett år men velat på trappa eller inte. Snyggare utan men praktiskt med. Denna lösning är ju optimal!! Toppen. Nästa fundering är kamin eller ej. Resonerade du något kring det med tanke på varma vinterbad?

Utloggad Wesslan83

SV: Vedpool/Modulpool
« Svar #4 skrivet: januari 29, 2021, 15:18:35:35 »
Vad glad jag blir av dessa bilder. Har varit sugen på en Exclusive ett år men velat på trappa eller inte. Snyggare utan men praktiskt med. Denna lösning är ju optimal!! Toppen. Nästa fundering är kamin eller ej. Resonerade du något kring det med tanke på varma vinterbad?

Hej, jag resonerade så att vi ville ha det så smidigt som möjligt och att det får kosta en slant att ha denna i drift. Vi ligger nu på konstant 38 grader och är nöjda med valet. Men gissar att det kostar runt 1000kr i månaden.

Ann

  • Gäst
Ann
SV: Vedpool/Modulpool
« Svar #5 skrivet: januari 30, 2021, 04:31:08:08 »
Tack för svar. Så har jag också tänkt att det måste vara smidigt. Funderade på både el och kamin. Men måste nog tänka vad huvudsyftet är, är det främst pool på sommaren som även kan nyttjas på vintern så är det ju schysst utan kamin för att få lite mer yta i poolen.

Det ser inte ut som att poolen är isolerad eller att du har någon isolering runt poolen heller?

En fråga om mått, är den 3100mm lång med den trapplösningen du har?

Utloggad Wesslan83

SV: Vedpool/Modulpool
« Svar #6 skrivet: januari 30, 2021, 09:10:36:36 »
Tack för svar. Så har jag också tänkt att det måste vara smidigt. Funderade på både el och kamin. Men måste nog tänka vad huvudsyftet är, är det främst pool på sommaren som även kan nyttjas på vintern så är det ju schysst utan kamin för att få lite mer yta i poolen.

Det ser inte ut som att poolen är isolerad eller att du har någon isolering runt poolen heller?

En fråga om mått, är den 3100mm lång med den trapplösningen du har?

Poolen levererades sprutisolerad med någon slags cellplast. Det är dock ganska tunt lager. Som du kan se på bild 4 så satte jag dit ytterligare XPS skivor mot sidorna, detta arbete skulle man dock kunna lagt ner mer arbete i för att isolera bättre.

Vår pool är 305cm, kant till kant.

Ann

  • Gäst
Ann
SV: Vedpool/Modulpool
« Svar #7 skrivet: januari 31, 2021, 14:53:25:25 »
Tack för alla svar!  O0
Tusen frågor nu. En mer användarfråga. Har ni använt den nu i snö? Funkar det bra med den nedsänkt eller skulle man vilja haft den lite upphöjd då?

Utloggad Wesslan83

SV: Vedpool/Modulpool
« Svar #8 skrivet: januari 31, 2021, 15:15:24:24 »
Tack för alla svar!  O0
Tusen frågor nu. En mer användarfråga. Har ni använt den nu i snö? Funkar det bra med den nedsänkt eller skulle man vilja haft den lite upphöjd då?

Det funkar jättebra, vi har skottat runt poolen så det är ingen skillnad mot på sommaren. Skulle absolut inte vilja ha den upphöjd. Ser ingen fördel med det och det visuella skulle enligt mig bli sämre.

Nathalie Werjefelt

  • Gäst
Nathalie Werjefelt
SV: Vedpool/Modulpool
« Svar #9 skrivet: februari 13, 2021, 07:17:41:41 »
Hej!

Supersnygg! Funderar också på en likadan lösning, en liten fråga. Vart har ni ställt reningsverket och värmare? Tänkte på kyla etc.


Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan