CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Fylla inför vintern? (arbete pågår...)  (läst 5664 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad KarlINykvarn

Fylla inför vintern? (arbete pågår...)
« skrivet: oktober 23, 2011, 18:06:29:29 »
Tjena,

Arbetet med att montera mitt h-e till pool har tagit avsevärt mycket längre tid än förväntat.
Nu är frågan, måste jag fylla med vatten hela vägen upp till 1.40s djup eller inte?

Poolen i fråga är:
6*12m, 1,44 djup plus djupdel.
För att kunna återfylla utan vatten i poolen så la jag upp 3 reglar på tvären för att hålla emot jord-(singel enbart)-trycket så poolen är återfylld.
Däremot är den inte återfylld hela vägen upp till sargen utan återfyllnaden går bara upp till 90cm från botten, dvs 50 cm ofyllt.
Nu är vattnet på lite drygt 60cm djup, dvs har 80 cm kvar upp till sargen.

Så, först tänkte jag fylla upp till breddavlopp/inloppen (eller precis under) men nu undrar jag om jag kan skita i att fylla med mer vatten (lämna de 60 cm som ligger i) för att fylla i färskt vatten nästa år...

Vad tror ni? Är det safe att ta bort reglarna som ligger på tvären eller inte?

Tack på förhand!

/Karl
Förr: 5m i dia ovanmark med sandfilter
Nu: 6*12m med djupdel. 23kw värmare, saltklorinator. 6*300w lampor, roman-trappa, trampolin, 190m2 trall, 6 hundar, 1 stall, 3 hästar, 2 barn, 1 sambo och lilla jag!

http://otursnisse.blogspot.com/

Poolgiganten

Utloggad awasen

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekerö, Stockholm
  • Antal inlägg: 987
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Bara resten kvar nu då...
    • Visa profil
SV: Fylla inför vintern? (arbete pågår...)
« Svar #1 skrivet: oktober 23, 2011, 20:25:59:59 »
Jag skulle inte ta risken... Fyll upp säger jag!  :-\

Vattnet får du lätt i bra kvalitet sen till våren. Det är så pass kallt nu så ingen tillväxt av alger sker.

//Anders
AQVIS Kidney 20, Dallas Excellence pooltak, bergvärme med Pahlens HiTemp 75kw, saltklorinator

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Fylla inför vintern? (arbete pågår...)
« Svar #2 skrivet: oktober 23, 2011, 21:07:20:20 »
Håller med, jag skulle inte lämna poolen med låg vattennivå över vintern.
Å andra sidan är det ju många som tömmer ur vatten på hösten, ned till under insprutningsmunstyckena i alla fall, så jag är lite osäker.
Men som sagt, jag skulle inte låta bli att fylla, och som sagt, vattenkvaliten blir förmodligen bara bättre om vattnet får stå i poolen och fälla ut organiska föroreningar över vintern.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Bjurenhed

SV: Fylla inför vintern? (arbete pågår...)
« Svar #3 skrivet: oktober 23, 2011, 21:45:26:26 »
Fyll upp till under inloppen. Min pool stod en vinter som din den vart aldrig normal tjälen sköt den sned som fan ned till vattennivån. kan även bero på att marken inte hunnit "sätta"  sig efter markjobben. Bytt pool i år tappat ur till under inlopp.
PP pool 8x4 trappa längs gavel.
Tak och värmepump.

Utloggad Housedad

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 865
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Fylla inför vintern? (arbete pågår...)
« Svar #4 skrivet: oktober 24, 2011, 07:09:29:29 »
Tror du skall fylla upp till marknivån så att det inte blir "konstig" nivå på tjälen runt poolen. Jag skulle låta reglarna sitta kvar om det går.

/Housedad
9 x 4,5 x 1,40 ca 60 M3 Vikingpool från AquaGripp, roman end trappa 3m mitt på långsidan. Uppvärmning med VP Gullberg & Jansson GJPACW1V-30

Utloggad KarlINykvarn

SV: Fylla inför vintern? (arbete pågår...)
« Svar #5 skrivet: oktober 24, 2011, 11:39:42:42 »
Reglarna kan tyvärr inte sitta kvar, de måste bort så att jag kan montera poolquarden som det sista jag gör för iår.
Däremot var jag inne på att ha någon regelkonstruktion som backup eller nåt men inte riktigt lyckats kläcka hur det skulle se ut isf.
Ursprungligen var jag inne på att ha ett antal reglar med takplåtar på, som snöskydd.
Även om poolguarden är avsedd att klara upp till 1 meter snö så vore det nice att veta att man kan koppla av och inte behöver ge sig ut och skotta poolen om (läs när) det snöar...

/Karl
Förr: 5m i dia ovanmark med sandfilter
Nu: 6*12m med djupdel. 23kw värmare, saltklorinator. 6*300w lampor, roman-trappa, trampolin, 190m2 trall, 6 hundar, 1 stall, 3 hästar, 2 barn, 1 sambo och lilla jag!

http://otursnisse.blogspot.com/

Utloggad Ingvar

SV: Fylla inför vintern? (arbete pågår...)
« Svar #6 skrivet: oktober 24, 2011, 14:14:54:54 »
Hej Karl,

Vi vill gärna se mer bilder på vad du gjort sedan i juli. Så du får gärna uppdatera din blogg.

Pool-Guard tål inga snömängder, eftersom detta poolskydd hänger en bit ovanför vattenytan med hjälp av särskilda stålstag. Det tål nätt och jämt att bära upp lasten av en person ovanpå. Så du bör definitivt hitta någon annan lösning över vintern.
Folkpool Classic 10x4,5m med djupdel byggd 2007. Ca 80m3 vatten. Värmepump HeatForce 222, pooltrappa roman-end, jetstream 2,2kw, saltgenerator Balneo 20, automatiskt poolöverdrag pool-lock.
SPA-bad Warrior XL från Nordic Hot Tubs

Utloggad KarlINykvarn

SV: Fylla inför vintern? (arbete pågår...)
« Svar #7 skrivet: oktober 24, 2011, 14:30:20:20 »
Så typiskt mig,....

Enligt dokumentationen så ska det tåla upp till 1 meter snö, dvs man får skotta vid halvmetern eller så, och det var det jag hade räknat iskallt med.

Min backupplan var att sätta reglar cc60 (lite drygt 20 reglar) på tvären, och lägga korrigerad plåt mellan (över dessa reglar) som snöskydd.
Riktigt vinterskydd som folkpool har är så förbannat dyrt att det finns inte ens med på min karta. Sambon skulle prygla mig om jag kom hem och sa att vi måste ut med ytterligare 20k för ett par sketna plåtar...

Jag har varit usel på att uppdatera bloggen, åkt på muskelinflammation i samband med återfyllnaden (70 ton singel, varav drygt 40 ton handjagades ner med spade).
Precis blitt klar med jordlagret på tomten, 30 ton matjord som krattas ut....

Vi började i slutet av maj, och har kommit (hoppas jag) dryga 60% av resan.
Jag och min svärfar har gjort allt för hand, förutom själva schakten som grannen hjälpt oss med.

Kan säga att jag var sugen på att fylla igen hålet och skaffa klippkort på det kommunala badhuset. Numera får tjejen prioritera allt för att jag ska orka gå ut och ta tag i skiten... Nja, riktigt så illa är det inte men fan inte långt ifrån :-)

Men jag ska uppdatera bloggen ikväll.

/Karl
Förr: 5m i dia ovanmark med sandfilter
Nu: 6*12m med djupdel. 23kw värmare, saltklorinator. 6*300w lampor, roman-trappa, trampolin, 190m2 trall, 6 hundar, 1 stall, 3 hästar, 2 barn, 1 sambo och lilla jag!

http://otursnisse.blogspot.com/

Utloggad Ingvar

SV: Fylla inför vintern? (arbete pågår...)
« Svar #8 skrivet: oktober 24, 2011, 17:06:19:19 »
Jag blev lite nyfiken när du skrev att det ska tåla 1 meter snö. Och mycket riktigt skriver de så i monteringsanvisningen. Men för att detta ska vara möjligt skriver de också att man måste samtidigt lösgöra stålstagen så att duken kan vila på vattnet.

Sedan verkar man inte trots denna åtgärd vilja ta ansvar för att det håller, genom att hänvisa till allt möjligt som ändå kan gå fel om man lämnar poolen utan poolplåtar och endast pool-guardskyddet på. Så helt klart tycker jag du bör avfärda idén med endast pool-guarden på över vintern.
Folkpool Classic 10x4,5m med djupdel byggd 2007. Ca 80m3 vatten. Värmepump HeatForce 222, pooltrappa roman-end, jetstream 2,2kw, saltgenerator Balneo 20, automatiskt poolöverdrag pool-lock.
SPA-bad Warrior XL från Nordic Hot Tubs

Utloggad KarlINykvarn

SV: Fylla inför vintern? (arbete pågår...)
« Svar #9 skrivet: oktober 26, 2011, 14:42:08:08 »
Har uppdaterat min blogg med lite bilder på det som hänt sen sist...
/Karl
Förr: 5m i dia ovanmark med sandfilter
Nu: 6*12m med djupdel. 23kw värmare, saltklorinator. 6*300w lampor, roman-trappa, trampolin, 190m2 trall, 6 hundar, 1 stall, 3 hästar, 2 barn, 1 sambo och lilla jag!

http://otursnisse.blogspot.com/

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag