VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Grundvatten  (läst 9222 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad fredsan

SV: Grundvatten
« Svar #10 skrivet: augusti 29, 2014, 06:18:25:25 »
Ska springa iväg och köpa en dränkbar pump idag och funderar på en sak:
Om flottören styr av/på; finns det då inte risk att den pumpar bort allt vatten och sedan slår av och att vattnet som ligger kvar i slangen rinner tillbaka och det då triggar igång pumpen och att det medför att pumpen slår av och på stup i kvarten utan att bli av med den där sista "slatten" som åker upp och ner i slangen?

Var nog den krångligaste meningen jag skrivit någonsin som jag tror ni hajjar var jag menar.

Poolgiganten

Utloggad Konrad

SV: Grundvatten
« Svar #11 skrivet: augusti 29, 2014, 08:08:58:58 »
Montera en backventil mellan pump/slang så blir du av med den eventuella problematiken.

Utloggad Erica

SV: Grundvatten
« Svar #12 skrivet: augusti 29, 2014, 08:15:03:03 »
Nej, det blir för liten volym för att det skall hända - du har väl inte kilometervis med slang. Räkna grovt: 40 cm pumprör, rynner ca 12 l/dm längd. Vanligt avstånd för en vippa på kabel mellan de två lägena är väl kanske 25 cm, vilket motsvarar ca 30 l vatten. Om slangen invändigt är 40 mm så motsvarar det 30 m slang. Har du problem med längden så behöver du ju bara pumpa till högsta punkten och sedan låta det rinna över till ett rör med självfall, givetvis då inte med tät kopling till röret utan med en luftningsmöjlighet. En annan möjlighet är att öka pumprörets storlek. Är röret 60 cm blir ju motsvarande siffra cirka 65 m. Alternativt kan du ta en klenare slang, men då pumpar den lite långsammare - måste gå mera. Med en slang som är 24 mm invändigt får du ca 65 m för 40 cm brunn. Är slangen bara 15 mm invändigt får du drygt 160 m. Allt bara grovräknat.

Utloggad MathiasS

SV: Grundvatten
« Svar #13 skrivet: augusti 29, 2014, 08:44:37:37 »
Har man dålig pumpvolym och lång slang eller slang ansluten till en vattenvolym så kan det bli trist. När jag fyller mina dagvattenkassetter med vatten så fixar archimedes så att brunnen fylls via slangen när pumpen stannar. För att förstöra detta baksug utan att använda en backventil som gärna strular, har vi gjort en lite listig lösning, återkommer med bild på den - jobbigt att förklara i text.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad fredsan

SV: Grundvatten
« Svar #14 skrivet: augusti 29, 2014, 22:49:08:08 »
Följde MathiasS exempel och införskaffade mig en Bauhaus-pump (Neptun). Vad kör du med för slang? En sån där sladdrig och platt sak? Hur fäster man den i pumpen på ett bra sätt? >Vanlig slangklämma?

Utloggad MathiasS

SV: Grundvatten
« Svar #15 skrivet: augusti 29, 2014, 22:57:00:00 »
Pem-slang och rörkopplingar hela vägen.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad fredsan

SV: Grundvatten
« Svar #16 skrivet: augusti 29, 2014, 23:01:34:34 »
ok
Kände på en sån där PEM-slang idag och den var rackarns hård. Fäster du den med slangklämma på pumpen eller hur får du fast den?
Tack för hjälpen. Mycket värdefullt för en novis

Utloggad MathiasS

SV: Grundvatten
« Svar #17 skrivet: augusti 30, 2014, 04:21:00:00 »
I pumpen sitter en gängad vinkelkoppling sedan en övergång från rörgänga till klämkoppling mot slangen. Slangen fäster jag inte i pumpen utöver detta. Jag har ett snöre inpumpen så att jag kan dra upp slang och pump vid behov.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad fredsan

SV: Grundvatten
« Svar #18 skrivet: augusti 30, 2014, 21:45:48:48 »
Efter värsta dagen i mitt liv (orkar inte berätta men många vändor till Bauhaus har det blivit) har jag nu köpt en Kärcherpump med maximal pumpkapacitet på 12000 l/tim. Det är såklart om det är optimala förhållanden men i mitt fall så blir det inget superdrag. Gjort ett extremt ovetenskapligt test och får du fram att den pumpar 400 l/tim. Misstänker att backventilen, 30 meter PEM-slang (32 mm) samt en högsta punkt på ca 3 meter påverkar. Verkar detta rimligt tycker ni eller ska jag misstänka att det är något annat som är knas?

Pumpen: http://www.karcher.se/se/Produkter/Home__Garden/Pumpar/Draneringspumpar/16451680.htm

Utloggad Erica

SV: Grundvatten
« Svar #19 skrivet: augusti 30, 2014, 22:45:35:35 »
Det låter som extremt lite vatten. Det blir ju bara drygt 6 liter / minut !  Tryckfallet i slangen blir vid så lågt flöde mindre än motsvarande gissningsvis 6 cm höjdskillnad (vi har en tabell för PEM-slang men den börjar på 10 l /min och ger då för 32 mm PEM-slang 0.6 m/100 m slanglängd). Men sedan vet jag ju inte hur pumpen reagerar på de 3 m höjdskillnad, då måste man ha pumpens kurva. Inte så att backventilen krånglar, har fastnat eller har väldigt litet genomloppshål ?

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag