CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Problem med skum och att mäta pH-värde spabad  (läst 2849 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Problem med skum och att mäta pH-värde spabad
« Svar #10 skrivet: december 29, 2020, 16:11:31:31 »
Nu gjorde jag ändå så att jag testade att kalibrera 200-kronors mätaren igen i buffertlösning med ph 6,86 samt även i 4,0 och 9,1.
Tog in vatten från spat och lät det svalna till cirka 20 grader.
Då fick jag följande värden:
Vatten från spa: 6,8
Kranvatten (i typ samma temp som spa): 8,1

Här känns det ändå som att det inte är heltokiga värden.
Har även kollat ph med kommunen och vattnet direkt från kranen ska mycket riktigt ligga mellan 7,8 och 8,3.

Det som dock förbryllar lite är som sagt att många av de tidigare problemen tyder på för högt ph (skum, kalkutfällning) - men kan skum uppkomma av för lågt ph också? Eller kan problemen bero på att ph:t helt enkelt svajar upp och ner pga obefintlig alkalinitet (iaf enligt teststickorna)? Har hur som helst beställt alka-up så får vi se vad som händer.

Har ju även någon liten brun fläck (storlek som en halv ärta typ) som uppkommer då och då på botten, känns liksom lite "klibbig" men är enkel att gnugga bort. Nån som vet vad detta är och är det också till följd av ph-krånglet? Har kört pipe clean nyligen och det borde inte bero på kladd från rören. Fläckarna är inte nödvändigtvis i närheten av några munstycken heller.
Återigen - tacksam för all hjälp!  :) :)

/Kristofer
Hej,

Du verkar närma dig sanningen om ditt bads pH. Kan mycket väl vara 6.8. Skummet har nog inget med pH att göra. Pipe clean är en tensid som kan orsaka skum vilket alla tensider gör.

Spaklor som sägs vara pH-neutral kan sänka pH. Dock inte lika mycket som triklor (puckar).

Högre temperatur som vid värmaren förändrar neutralt pH. Där kommer kalk att bildas. Alltså inte samma temperatur i vattnet som vid värmaren.

Roger

Poolgiganten

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Problem med skum och att mäta pH-värde spabad
« Svar #11 skrivet: december 29, 2020, 21:42:03:03 »
Jag har mätt mycket pH på mitt gamla jobb inom styr och reglerteknik och vi hade ofta problem med mätningarna trots pH-mätare som kostade 10 000 kr och tvåpunktskalibrering som utfördes varje dag.
En sak som jag särskilt noterade var att det var svårare att mäta ju renare vatten man har, har man bra nivåer på alkalinitet och andra beståndsdelar i vattnet så är det enklare att mäta, är det ett riktigt "rent vatten" så är det avsevärt mycket svårare att mäta med elektroniska givare.
Då fungerar stickor ofta bättre, det är i alla fall min erfarenhet.

Hej Rickard,

Kul att vi har samma bakgrund.
Skulle hellre dela in detta i mät-, styr-och reglerteknik.

Inom styrteknik finns det många som kan hantera. Värre med mätteknik. De som kalibrerar våra sensorer och instrument. Ett bristyrke.

Ännu värre är det med reglerteknik. Väldigt få som behärskar området. Själv har jag slutat med detta. Alltså en mindre.

MVH
Roger


Utloggad Telekiter

SV: Problem med skum och att mäta pH-värde spabad
« Svar #12 skrivet: januari 05, 2021, 11:36:20:20 »
Jag använder enbart Phenol red-tabletter för mätning av pH-värde. Mätstickor är helt odugliga för detta syftet.

Tyvärr blir det ju rätt dyrt med Phenol Red-tabletter om man måste mäta ofta (3 kr/gång), men de ger ett tillförlitligt resultat.

/Urban.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag