VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Problem med skum och att mäta pH-värde spabad  (läst 2815 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Kristofer

  • Gäst
Kristofer
Problem med skum och att mäta pH-värde spabad
« skrivet: december 23, 2020, 15:07:07:07 »
Har den senaste tiden fått mer och mer problem med skum på ytan i spabadet. Har tömt badet, tvättat filtren regelbundet, använt spa-disc (värdelös) och kört pipe-clean men problemen är snabbt tillbaks.
Har även haft en del mindre kalkutfällning på botten.
Vi badar en gång i veckan och duschar alltid innan bad och kör just nu med sunvacs snabblösande klortabletter före och efter bad. Använder även flockningsmedel en gång i veckan.
Går detta hand i hand med att jag har svårt att ta reda på det exakta pH-värdet?
Köpte en 200-kronors digital pH-mätare som jag inte blir klok på. Gör kalibrering enligt anvisningar men fick exempelvis nu ett värde på 8,6 direkt i kranvattnet (som jag vet är för högt) och ute i spabadet visar den 7,0 (som jag misstänker är för lågt).
Har även teststickor men de visar samma färg på pH-värdet vart jag än mäter.
Och hur är det med alkaliniteten? Den har jag aldrig justerat.
Tacksam för input här!
/Kristofer

Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Problem med skum och att mäta pH-värde spabad
« Svar #1 skrivet: december 25, 2020, 20:22:06:06 »
Du skall börja med att höja alkaniliteten, sedan justera ph, och sen klorhalten.
Kanske skulle du prova en mer "premium" produkt för att se om det fungerar bättre.
En ph-mätare för 200 kr fungerar självklart inte, jag föreslår en standard rening med klor, följ anvisningarna i 1-2 veckor så borde allt fungera som det ska.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Problem med skum och att mäta pH-värde spabad
« Svar #2 skrivet: december 25, 2020, 22:17:54:54 »
Hej,

Vore jag som du skulle jag prova med att testa en annan klorprodukt.
Skulle kunna vara så att extrainnehållet i din produkt kan orsaka skum?

Ett billigt kit från Biltema med tabletter är mycket bättre en än 200kr mätare av pH.

Ditt klor är diklor och ger inget skum. Möjligen de extra tillsatserna? Vidare vid bad bildas bundet klor. Sista steget kan orsaka skum. Har du kollat totalklor?

När jag tidigare mätte med olika mätmetoder visade alla olika.

pH, fritt klor, alkalinitet osv. Detta med tabletter, stickor, mätutrustning och sensorer.

En anledning är att de flesta mätmetoderna är för 20-25 grader.

Vidare stickor ger bara en vägledning. De är inte exakta. Vidare verkar de åldras fort.

Tror du behöver få koll på ditt vattens pH. Du har kalkutfällningar vilket tyder på att du har för högt pH.
Alltså har ditt vatten inte pH=7. Troligtvis högre?

Du behöver troligen sänka ditt pH i ditt vatten.

Tillsätter du höj alkalinitet kommer ditt pH att öka. Vidare går det åt mer kemikalier för att sänka ditt pH.

Roger















Kristofer

  • Gäst
Kristofer
SV: Problem med skum och att mäta pH-värde spabad
« Svar #3 skrivet: december 28, 2020, 08:04:05:05 »
Tackar för svar  :)
Då är ju den stora frågan vad jag ska använda för att få en mer exakt och korrekt avläsning vad gäller ph-värdet? Finns det proffsmätare för inte allt för stora pengar?
Alla verkar ju rekommendera olika saker och ingenting verkar fungera särskilt tillförlitligt.

Tidigare använde jag mig av Aquafinesse-kittet med långsamma klortabletter och deras tillhörande flockningsmedel, inbillade mig då att det var bättre vattenbalans och mindre skum.

Har även noterat någon form av missfärgad (brunaktig) fläck på badets botten då och då som ändå varit tämligen enkel att gnugga bort. Någon som känner igen detta och vet vad det kan bero på? Även detta pga för högt ph kanske?

Utloggad henlin431

SV: Problem med skum och att mäta pH-värde spabad
« Svar #4 skrivet: december 28, 2020, 10:08:32:32 »
Jag köpte också en 200 kr mätare. De verkar säljas överallt och jag ville därför testa (gul eller blå)

Jag kalibrerade den i 6.86. Fick göra det två ggr.

Varje gång jag mäter börjar jag med att kolla den mot kalibreringslösningen. Om den stämmer inom felmängd 0,1 går jag vidare till att mäta poolvattnet via ett glas jag hämtat in.

Kanske visar den fel trots att jag kollar den mot kalibreringslösning varje gång men den känns väldigt rätt och konsekvent. Visar den fel mot kalibreringslösningen kalibrerar jag om. Håller den ett år är jag nöjd. Stickorna jag använder är betydligt mer svajande.

Jag har inte testat dropplösningar ännu men tänkte köpa ett kit och testa.

Jag räknar med att jag kan lita på mätaren så länge mätaren visar rätt mot kalibreringslösningen

Kristofer

  • Gäst
Kristofer
SV: Problem med skum och att mäta pH-värde spabad
« Svar #5 skrivet: december 28, 2020, 13:28:42:42 »
Jag köpte också en 200 kr mätare. De verkar säljas överallt och jag ville därför testa (gul eller blå)

Jag kalibrerade den i 6.86. Fick göra det två ggr.

Varje gång jag mäter börjar jag med att kolla den mot kalibreringslösningen. Om den stämmer inom felmängd 0,1 går jag vidare till att mäta poolvattnet via ett glas jag hämtat in.

Kanske visar den fel trots att jag kollar den mot kalibreringslösning varje gång men den känns väldigt rätt och konsekvent. Visar den fel mot kalibreringslösningen kalibrerar jag om. Håller den ett år är jag nöjd. Stickorna jag använder är betydligt mer svajande.

Jag har inte testat dropplösningar ännu men tänkte köpa ett kit och testa.

Jag räknar med att jag kan lita på mätaren så länge mätaren visar rätt mot kalibreringslösningen

Testade detta och kalibrerade om mätaren jag har med hjälp av kaliberingspulver till 6,86.
Då fick jag följande värden:

Mugg från spabadet: 5,6
Dricksvatten direkt från kranen: 7,9

Kan det ens vara så lågt i spabadet? Det kan ju rimligtvis inte stämma med tanke på att de flesta av problemen jag har med skummet etc verkar ha uppkommit pga för högt ph-värde.
Det som ändå kan peka på att det stämmer är ju att dricksvattnet direkt ur kranen ska ligga på mellan 7,8-8,3 om jag inte missminner mig från kommunens vattenrapport.

Blir snart tokig på det här  <dontkn>

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Problem med skum och att mäta pH-värde spabad
« Svar #6 skrivet: december 28, 2020, 13:53:58:58 »
Hej,

Anledningen att jag skrev att ett enkelt kit från Biltema är bättre än en 200 kr mätare har att göra med det ni beskriver.

Problemet är det som kallas en-punkts-kalibrering. Det säger inget om lutningen på kurvan. Felen kan bli mycket stora om pH avviker från det kalibrerade värdet.

Vidare påverkar temperaturen pH-mätningen. Alltså avvikelse från 20-25 grader. Kan vara värt att invänta att provvattnet intar denna temperatur.

Sök på vattenkvalitet och din kommun så får du svar på vilket pH ditt kranvatten har.

Pool-lab-1.0 har fått mycket bra kritik på forumet.

Roger


Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Problem med skum och att mäta pH-värde spabad
« Svar #7 skrivet: december 29, 2020, 07:23:59:59 »
Jag har mätt mycket pH på mitt gamla jobb inom styr och reglerteknik och vi hade ofta problem med mätningarna trots pH-mätare som kostade 10 000 kr och tvåpunktskalibrering som utfördes varje dag.
En sak som jag särskilt noterade var att det var svårare att mäta ju renare vatten man har, har man bra nivåer på alkalinitet och andra beståndsdelar i vattnet så är det enklare att mäta, är det ett riktigt "rent vatten" så är det avsevärt mycket svårare att mäta med elektroniska givare.
Då fungerar stickor ofta bättre, det är i alla fall min erfarenhet.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Kristofer

  • Gäst
Kristofer
SV: Problem med skum och att mäta pH-värde spabad
« Svar #8 skrivet: december 29, 2020, 15:48:09:09 »
Hej,

Anledningen att jag skrev att ett enkelt kit från Biltema är bättre än en 200 kr mätare har att göra med det ni beskriver.

Problemet är det som kallas en-punkts-kalibrering. Det säger inget om lutningen på kurvan. Felen kan bli mycket stora om pH avviker från det kalibrerade värdet.

Vidare påverkar temperaturen pH-mätningen. Alltså avvikelse från 20-25 grader. Kan vara värt att invänta att provvattnet intar denna temperatur.

Sök på vattenkvalitet och din kommun så får du svar på vilket pH ditt kranvatten har.

Pool-lab-1.0 har fått mycket bra kritik på forumet.

Roger

Nu gjorde jag ändå så att jag testade att kalibrera 200-kronors mätaren igen i buffertlösning med ph 6,86 samt även i 4,0 och 9,1.
Tog in vatten från spat och lät det svalna till cirka 20 grader.
Då fick jag följande värden:
Vatten från spa: 6,8
Kranvatten (i typ samma temp som spa): 8,1

Här känns det ändå som att det inte är heltokiga värden.
Har även kollat ph med kommunen och vattnet direkt från kranen ska mycket riktigt ligga mellan 7,8 och 8,3.

Det som dock förbryllar lite är som sagt att många av de tidigare problemen tyder på för högt ph (skum, kalkutfällning) - men kan skum uppkomma av för lågt ph också? Eller kan problemen bero på att ph:t helt enkelt svajar upp och ner pga obefintlig alkalinitet (iaf enligt teststickorna)? Har hur som helst beställt alka-up så får vi se vad som händer.

Har ju även någon liten brun fläck (storlek som en halv ärta typ) som uppkommer då och då på botten, känns liksom lite "klibbig" men är enkel att gnugga bort. Nån som vet vad detta är och är det också till följd av ph-krånglet? Har kört pipe clean nyligen och det borde inte bero på kladd från rören. Fläckarna är inte nödvändigtvis i närheten av några munstycken heller.
Återigen - tacksam för all hjälp!  :) :)

/Kristofer

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Problem med skum och att mäta pH-värde spabad
« Svar #9 skrivet: december 29, 2020, 15:59:43:43 »
Fenol-röd som pH-indikator ger alltid ett mer precist värde än stickor. Tyvärr åldras stickor fort. Vilket betyder att mätvärdena kan avvika i samma förpackning med stickor.
Det som påverkar en pH-sensor är temperatur och rörelse. Vidare som Rickard skriver annat i vattnet. Detta påverkar också andra mätmetoder.

Ett gammalt vatten innehåller mycket joner. Detta orsakar en tröghet i kemiska reaktioner och mätningar. Men det är inte orent pga. detta.

Har man hög alkalinitet ligger pH stabilt. Alltså lätt att mäta pH.

Men man kanske inte alltid vill ha hög alkalinitet? Kan orsaka kalk och svårt att sänka pH.

Neutralt pH beror av temperaturen. Högre temperatur som i ett spabad sänker neutralt pH.

Ex. 25 grader och klor är 50% av kloret desinficerande. Vid 40 grader är det 40%.
Detta vid pH=7,5. Ökar pH sjunker desinficerande verkan mycket fort.
Roger

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan